Hinke Wever 21 november 2016 0 reacties Print Big data steeds meer benut bij wervingDe waarde van big data dringt door tot HR-afdelingen en wordt op allerlei manieren ingezet voor de werving van personeel. Yacht heeft een tool ontwikkeld die in kaart brengt hoeveel kandidaten beschikbaar zijn in een bepaalde regio. Ook salarissen worden hierbij geanalyseerd. De tool koppelt gegevens van het CBS, het UWV, vacaturesite Jobdigger en DUO. De matches worden hierdoor objectiever en minder op gevoel (‘onderbuik’) gebaseerd, zo licht Ton Hopmans (Yacht) toe. DNA-analyse met big data ook in beeld bij werving BrainCompass (‘Professioneel succesvol vanuit jouw biologische kracht’) benut het DNA-profiel voor een analyse van de persoonlijkheid. ‘Gedrag is genetisch geprogrammeerd,’ zegt directeur/oprichter Loek Worm. ‘Vijf groepjes genen bepalen wat voor soort leider iemand is.’ De kosten voor een DNA-analyse dalen. De test wordt gedaan op basis van een speekselmonster. Bron: FD, 21 november 2016 big data, BrainCompass, CBS, DNA, DUO, executive search, HRM, matching, UWV, werving, Yacht Print Over de auteur Over Hinke Wever Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws. Bekijk alle berichten van Hinke Wever