Hoe meet u het resultaat van scholingsinspanningen?

0
131
Barbara Kramer
Barbara Kramer

Opleiden en ontwikkelen staan gelukkig ook voor vaste medewerkers van flexorganisaties steeds vaker op de agenda. Maar het afronden van een cursus of opleiding met een examen wordt nog te vaak gezien als extra kostenpost. En daarmee doet u uw medewerkers én uw organisatie tekort.

Column door Barbara Kramer

Natuurlijk is examen doen spannend en betekent dit dat medewerkers extra tijd besteden aan de aangeboden stof. Maar… is dat erg? Of zou u dat juist moeten willen?

Minder vrijblijvend, meer rendement
Het voordeel van examineren is dat de medewerker de opleiding als minder vrijblijvend ervaart. Hij zal toch echt goed beslagen ten ijs moeten komen voor de toetsing. Waar doorgaans de waan van de dag en/of (commerciële) targets het wint van de extra verdieping zal een medewerker nu een stap extra zetten, om zich de materie écht eigen te maken. Examinering is een investering die u in de praktijk terugverdient, als u kijkt naar meetbare kwaliteit, medewerkerstevredenheid én beperken van risico’s.

Opleiden voor de concurrent?
Meer dan de helft van de Nederlandse werkenden (55%) denkt dat werkgevers terughoudend zijn met investeren in scholing omdat ze vrezen hun werknemers op te leiden voor de concurrent. Zeker in de flexbranche is de concurrentie hevig en het verloop navenant. Uit onderzoek blijkt echter ook, dat het medewerkers motiveert als zij hun CV kunnen verrijken met waardevolle diploma’s. Dat leidt echt niet direct tot vertrek, maar eerder tot een commitment aan uw organisatie als goed werkgever. Uw medewerker kan met zijn know-how zijn functie langer vervullen en is productiever. U behoudt (bedrijfs)kennis, verstevigt de relaties met klanten en bespaart op werving en selectiekosten. Een win-win voor alle partijen, zo bezien.

Aantoonbare kwaliteit naar wetgever en opdrachtgever
De wet- en regelgeving wordt steeds complexer. Met certificering weet u niet alleen zeker dat deze materie goed beklijft bij uw medewerker – ook uw klanten kunnen daarop vertrouwen. Als u aantoont dat u kwaliteit écht serieus neemt, zal dit ook effect hebben op de flexwerker. Want hoe serieus zal hij de adviezen van uw medewerkers nemen, als hij merkt dat deze inconsistent zijn of twijfelachtig overgebracht worden? In een tijd waar het vechten is om de gunst van opdrachtgevers en flexwerkers kan dit net het zetje geven om voor uw organisatie te kiezen.

In de flexbranche kennen we diverse keurmerken. Aantoonbare certificering van individuele medewerkers versterkt het effect van uw keurmerk.

De juiste persoon op de juiste plek
U kunt concrete eisen stellen aan uw medewerkers en uw POP gesprekken écht SMART maken. Door kennis en vaardigheden te toetsen op basis van feiten, kunt u beter beslissen of een contract verlengd moet worden, u iemand laat doorgroeien of dat hij/zij wellicht in een andere functie beter op zijn plek is.

Vermijd risico’s
Zeker daar waar risico’s meespelen die mogelijk tot claims kunnen leiden, is examinering relevant. Een voorbeeld hiervan is het SEU-diploma. Het is niet verplicht, maar er wordt wel om gevraagd in de branche, omdat de onafhankelijke toetsing het enige feitelijke bewijs is van het kennisniveau van de medewerker.

Zo bezien is het afronden van een cursus of opleiding met een examen geen extra kostenpost, maar levert het juist op. Examen doen is spannend en vraagt om extra tijdsinvestering. Mijn conclusie is, dat dit niet erg is. Sterker nog, in het kader van goed werkgeverschap en aantoonbare kwaliteit van uw dienstverlening zou u dat juíst moeten willen.

Barbara Kramer, Manager SEU

Zie ook
Record aantal SEU-examens bevestigt kwaliteitsbewustzijn flexbranche
Goed opgeleide medewerker levert meer op!
Kennis van sociale zekerheid, ook zaak voor intercedent