Willem Vernooij 3 oktober 2025 0 reacties Print IT-recruiter Dennis de Heus kiest voor mensgerichte benadering in een sector die niet erg mensgericht isHet internet staat vol met horrorverhalen over IT-recruiters. Voor Dennis de Heus een reden om het anders aan te pakken. Als in-house recruiter voor vooral freelance IT-specialisten gelooft hij niet in ’hit-and-run-recruitment’.Vraag aan een gemiddelde IT’er: ‘Ben je weleens benaderd door een recruiter?’, en ze zullen je de bizarste verhalen vertellen. Hoe recruiters je een webdeveloperfunctie aanbieden terwijl je expert bent in de programmeertaal C++. Of je aanschrijven als Kees, terwijl je Sanne heet. Of je 45 WhatsApp berichten sturen en je 15 keer proberen te bellen in 3 dagen tijd. Het internet staat vol met horrorverhalen over IT-recruiters. Vaak zijn het gesjeesde jongens en meiden die vooral snel veel geld willen verdienen. Dat imago is Dennis de Heus (45) niet onbekend. Daarom besloot hij het anders te doen. Een mensgerichte benadering in een sector die niet erg mensgericht is. Dat werpt zijn vruchten af. Niet alle KPI’s efficiënt Dennis kwam per toeval in aanraking met recruitment. Zijn schouders ergens onder zetten, was hem niet vreemd door zijn jarenlange horeca-ervaring. Dat paste goed bij zijn persoonlijkheid. Ervaring in recruitment was niet nodig, sterker nog: niet eens gewenst. Dennis: “Dan hoefde je geen werkwijzen af te leren die niet pasten in het gewenste businessmodel.” Lees ook: Aanstekelijk Werkgeverschap en retentie: wat verbindt mensen echt aan jouw organisatie? Maar toch merkte hij dat het schuurde: “Ik begon vol goede moed, maar ik merkte dat niet alle KPI’s efficiënt waren. De productiviteit werd gemeten in het aantal minuten dat ik belde, of hoeveel cv’s ik naar opdrachtgevers had gestuurd.” Hit-and-run recruitment Iedereen die in recruitment heeft gewerkt, heeft het zien gebeuren: hit-and-run recruitment. Je schiet met hagel, gooit zoveel mogelijk mailtjes de deur uit en hoopt dat je een keer wat raakt. Het zorgt ervoor dat recruitment een slecht imago heeft voor veel mensen. Dennis is er niet onbekend mee. Dat levert veel war stories uit de branche op. Recruiters die naar je huidige werkgever bellen om te kijken of je wil praten over een nieuwe baan. Recruiters die argeloos je CV bij je huidige werkgever introduceren. En zo wordt Dennis nog steeds wekelijks benaderd door recruiters die hem benaderen voor een IT-functie. Lees ook: Waarom ik geen HR-professional ben geworden (maar er nu wel over schrijf) Dennis: “Om de KPI’s te behalen maakte het niet uit of de opdrachtgevers aan wie je een cv voorlegde ook werkelijk op zoek waren. En wanneer iemand niet genoeg belminuten had gemaakt, werd er gerust geroepen dat die persoon zijn moeder maar had moeten bellen.” Win-win-win-situatie Maar dit businessmodel is onpersoonlijk, voor sommige kandidaten zelfs schofferend. Dat wrong bij Dennis. Hij is van nature iemand die verbinding met anderen zoekt. In zijn recruitmentbaan was hier geen ruimte voor, totdat hij voor zichzelf begon. Dennis: “Dit zou een prachtig beroep moeten zijn. Je maakt een opdrachtgever blij met een nieuwe collega, een kandidaat met een mooie nieuwe uitdaging en zelf mag je daar ook een boterham aan verdienen. Dat is een win-win-win-situatie. ” En juist doordat de Nederlandse markt zo verzadigd is door hit-and-run-recruitmentbureaus, onderscheidt hij zichzelf. Lees ook: Arjen Elbers: “De combinatie tussen de harde en de zachte kant van recruitment vind ik geweldig!” Dennis: “Er is een grote krapte op de arbeidsmarkt en de gespecialiseerde IT’ers hebben de banen voor het uitkiezen. Maar zij willen niet zomaar een baan aannemen: zij willen een baan die hen uitdaagt, die ook bij hun eigen toekomstvisie en ontwikkeling past. Ze willen plezier hebben in hun werk en met hun collega’s.” Want aan een nieuwe job beginnen is een flinke stap in een mensenleven. Dennis: “Dan willen ze iemand hebben om mee te kunnen overleggen en sparren. Ze willen er vanuit kunnen gaan dat die persoon hen ook daadwerkelijk begrijpt en het beste met ze voorheeft.” Duurzame relaties in recruitment Sinds hij zich meer is gaan richten op de freelance IT’er, is de duurzame relatie nog belangrijker voor hem geworden. “Veel freelancers in dit vakgebied zijn specialisten en geven aan dat zij een drive hebben om dingen te verbeteren en dat ze afwisseling willen. Ze willen niet jarenlang bij hetzelfde bedrijf blijven.” Maar hij merkte ook dat een duurzame, persoonlijke relatie het verschil kan maken als bemiddelaar: “Ik probeer mensen te helpen met het vinden van een opdracht die bij hén past. En wanneer die opdracht volbracht is, vinden ze het fijn om weer met iemand te werken die aan hun belangen denkt.” Voordelen van in-house recruitment Die relatie werkt ook de andere kant op. Dennis plaatst zichzelf, als eigen onderneming, binnen het bedrijf. Vaak met eigen kantoor. Dennis: “Ik wil dicht op een opdrachtgever zitten om hem volledig te kunnen begrijpen. In plaats van alle benodigde informatie te halen uit een telefoongesprekje, loop ik bij de opdrachtgever naar binnen. En als een kandidaat niets hoort van een manager van een afdeling, dan kan ik makkelijker bij hem of haar navraag doen.” Lees ook: De juiste match maken binnen HR en recruitment? Gebruik deze zeven wetenschappelijk bewezen beïnvloedingsprincipes Dat helpt ook bij het benaderen van kandidaten. Dennis: “Nederland heeft een van de hoogste dichtheden van arbeidsbemiddelaars per inwoner, zo’n 1 bureau per 1700 inwoners. Dat betekent als IT-specialist dat iedere bemiddelaar wel iets van je wil. Die kandidaten willen gerust praten, maar als je een recruiter van een bureau bent, dan zijn zij vaak wantrouwig. Maar zeg ik: ‘Ik ben een tijdelijk onderdeel van het bedrijf zelf’, dan zijn ze vaak verbaasd. Dat horen ze namelijk niet zo vaak en dan is het ijs snel gebroken. En nog een voordeel: door tijdelijk onderdeel te zijn van het bedrijf, leer je de cultuur goed kennen en ken je de sfeer op borrels. Zo kun je beter mensen enthousiasmeren.” Ook zit Dennis als recruiter niet tussen de opdrachtgever en de specialist wanneer er contracten getekend worden, wat vaak als frustrerend wordt ervaren door de partijen. Dat levert resultaten op, zegt Dennis: waar een gemiddelde hit-and-run-recruiter een respons ratio van 5 procent heeft, krijgt hij op 50 tot 70 procent van zijn berichten een reactie. Dit geeft Dennis ook de ruimte om creatief te zijn. Dennis: “Zo hebben we (Dennis en zijn partner) het sollicitatieproces eens omgedraaid: wij gingen solliciteren bij de specialist. Ook hebben we eens een vacature in Java (een programmeertaal, red.) geschreven.” Dennis: “Wij starten HR- en recruitmentprocessen op die overgenomen kunnen worden door anderen. Maar daarna moet je verder. Je moet het lef hebben om jezelf misbaar te maken.” arbeidsmarkt, IT, recruiter, recruitment Print Over de auteur Over Willem Vernooij Bekijk alle berichten van Willem Vernooij
21-11-2025Arbeidsmarktkennis als dé succesfactor voor detacheerders: van meeschakelen naar vooruitzien