"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Hoe kun je technologie inzetten om krapte op arbeidsmarkt te lijf te gaan?

Hoe kun je technologie inzetten om de krapte te lijf te gaan? Dat was de hamvraag van Davidse (hoofdredacteur FlexNieuws) aan Jan de Jongh (Maqqie) tijdens de recente Webinar Week. “Platformtechnologie is de motor van een ecosysteem waarin je samen de arbeidsmarkt beter maakt.”

Krapte op de arbeidsmarkt, veel nieuwe wet- en regelgeving – het wordt er voor werkgevers en intermediairs niet eenvoudiger op. Bij Maqqie gelooft men echter dat technologie de arbeidsmarkt beter kan maken. Daarom richt het HR-platform zich op het digitaliseren van de arbeidsmarkt.

Waarde creëren binnen collectief

De Jongh spreekt van een ‘ecosysteem van werk’; een samenwerkingsverband van partners die ieder hun eigen rol hebben en verbonden zijn door technologie. Hierin is een verschuiving van een lineaire keten naar een netwerk waarin alle partijen toegang hebben tot dezelfde infrastructuur, informatie (data) en services. “Door samen de strijd aan te gaan tegen arbeidsmarktkrapte, elk vanuit je eigen rol, creëer je waarde en kun je je doel bereiken; optimale allocatie, zorgen dat de medewerker altijd op de juiste plek zit.”

Een praktijkvoorbeeld uit het onderwijs: een wiskundeleraar die ’s ochtends les geeft op de ene school en ’s middags op een andere. “Dat is normaal gesproken vanuit het contractconstruct lastig, maar door het collectief te organiseren (waarbij Maqqie de infrastructuur regelt) kom je tot een optimale inzet van die wiskundedocent.” Zo’n ecosysteem is volgens De Jongh heel goed schaalbaar en kan dus heel snel groeien. En dat is ook nodig. De overheid verplicht scholen om dit met elkaar te organiseren, omdat men niet wil dat het allemaal wordt ingevuld met flex. Dat lijkt op zich concurrentie voor intermediairs, maar De Jongh ziet dat juist partners vanuit de flexbranche een adviesrol krijgen. “Want de kennis over hoe je dat organiseert en begeleidt heeft een school helemaal niet in huis. Dat is een specialisme van intermediairs. Uitzendbureaus weten hoe je zoiets moet invullen. En als Maqqie haken wij aan voor de infrastructuur, het bieden van de technologie voor het platform. Wij brengen al die bedrijven bij elkaar en bieden een instrument voor kandidaten om zich aan te kunnen melden bij het collectief.”

Lees ook: Rik Blokland nieuwe CEO van Maqqie

Voor intermediairs betekent dit volgens De Jongh dat zij hun toegevoegde waarde als specialist kunnen inzetten binnen zo’n collectief. Voor hen komt er minder nadruk te liggen op het organiseren van het hele systeem. Dat doet immers Maqqie.


Wij willen alle contractvormen technologisch ontsluiten om binnen een platform aan te kunnen bieden.

HR-ecosysteem

Klinkt mooi, maar is zoiets compliant – volgens de strenge wet- en regelgeving – wel te organiseren? “Dat is inderdaad de uitdaging, maar daarom werken wij ook elke dag aan het valideren hiervan in een aantal sectoren”, zegt De Jongh. De overheid is overigens zelf ook bezig met het organiseren van werk via zo’n collectief. Zo is vanuit Defensie is een HR-ecosysteem opgezet met het bedrijfsleven. Naast militairen heeft men bijvoorbeeld artsen en IT’ers nodig. Binnen dit collectief van meerdere bedrijven en overheid zorgt men voor optimale allocatie, doordat de mensen zowel in het bedrijfsleven als voor Defensie kunnen werken.

En het collectief creëert binding en zorgt dat mensen zich kunnen verder ontwikkelen, zodat het talent niet verloren gaat. Een uitkomst voor Defensie, dat veel mensen – inclusief reservisten – nodig heeft.
Maar ook hier speelt de vraag ‘hoe ga je dat contractueel regelen’? “Onze intentie is altijd dit te doen binnen de wet- en regelgeving, maar buiten de gebaande paden. Dat kan bijvoorbeeld via collegiale doorleen of vanuit een apart bedrijf dat deze mensen op de loonlijst heeft. Hoe dan ook, dit werkt alleen als je echt met elkaar samenwerkt binnen een collectief.”

Platform voor uiteenlopende flexoplossingen

“Wij willen alle contractvormen technologisch ontsluiten om deze binnen een platform aan te kunnen bieden.” Dat gebeurt door uiteenlopende dienstverlening. Zo biedt Maqqie de uitzendconstructie aan via het eigen platform aan bedrijven, intermediairs gebruiken Maqqie als backoffice-oplossing, maar ook een groot zzp-platform kiest voor Maqqie omdat het vanwege de handhaving op de Wet DBA ook een payrollpropositie wil kunnen aanbieden.

Inmiddels maken rond de 800 bedrijven – met ruim 10.000 medewerkers – gebruik van de platformoplossingen van Maqqie, veelal in de flexsector. Maqqie faciliteert steeds meer intermediairs, de sector waar technologie echt een oplossing kan bieden. Groot voordeel is dat de oplossing heel goed schaalbaar is; als het platform eenmaal werkt, is het heel gemakkelijk om dit voor grote volumes in te zetten.
Zo maakt een van de grotere horeca-uitzenders gebruik van Maqqie als white label. Het platform faciliteert de transactie – contractering, urenregistratie en uitbetaling –  zowel voor uitzenden, zzp als bij een payrollconstructie. Kandidaten kunnen zich aanmelden op het platform, zien het logo en huisstijl van het bedrijf (frontoffice). Alles gaat digitaal; account aanmaken, rekeningnummer, identiteitscontrole, ondertekenen, uren registreren, inschrijven op shifts, et cetera. En Maqqie faciliteert de hele afhandeling, eventueel met eindklant. De horeca-uitzender krijgt dus een heel eigen platform met backoffice en client portal.

Voor platformoplossingen geldt dat wij werken binnen de wet- en regelgeving, maar buiten de gebaande paden.


Nieuwe cao uitzendkrachten

De nieuwe cao voor uitzendkrachten die per 1 januari 2026 ingaat maakt de backoffice nog lastiger voor uitzenders. In plaats van de inlenersbeloning geldt vanaf het nieuwe jaar de uitgebreidere gelijkwaardige beloning als uitgangspunt. Dit betekent dat uitzenders alle arbeidsvoorwaarden bij de inlener moeten uitvragen en verrekenen bij het uitbetalen van de uitzendkracht. Ook hierin faciliteert Maqqie.

Het verwerken van de digitaal aan te leveren informatie over arbeidsvoorwaarden is voor uitzenders lastig. Daarom heeft Maqqie een tool gebouwd waarmee alle relevante arbeidsvoorwaarden in een flow te configureren zijn, waardoor de uitzender niet door alle 122 vragen hoeft te gaan. En de gestandaardiseerde antwoorden zijn zo in te lezen in de backofficesystemen. Die ontwikkeling gaat steeds verder. “We zijn die flow nog slimmer aan het maken met AI. We bieden de tooling gratis aan, want het moet een nieuwe standaard gaan worden. Zeker als je laagdrempelig wilt samenwerken – de uitzender krijgt het verzoek ‘ik heb morgen iemand nodig, kun je iemand leveren?’ De Jongh: ”Als Maqqie beiden wij uitzenders de technologie om die efficiëntie te behalen en hen aan de achterkant te faciliteren. Om samen die klantreis aangenamer te maken en soepeler te laten verlopen.”


Gemeenschappelijk belang

Dat het werken in een collectief kan slagen (zoals in het voorbeeld van het onderwijs) komt volgens De Jongh doordat er een gemeenschappelijk belang is. Het collectief heeft baat bij het doel, het kunnen binden en plaatsen van de wiskundedocent.

Ook in de horeca ontstaat zo’n collectief. Maar bij commerciële bedrijven is dit bouwen aan een ecosysteem een stuk lastiger, geeft De Jongh toe. “De intermediair moet zijn kandidaat toevertrouwen aan een platform en zal zich afvragen of hij zijn marge wel zal krijgen als die kandidaat vervolgens bij een bedrijf van een andere intermediair aan de slag gaat. Dan moet je bijvoorbeeld afspraken maken over een verdeelsleutel.” Toch denkt De Jongh dat dit kan werken. “Wij geloven dat er kansen ontstaan voor het bouwen van ecosystemen. De markt drijft ons ook naar dit soort oplossingen. Als je krapte wilt oplossen dan moet je met elkaar optimale allocatie organiseren en af van het lineaire keten-denken. Bedrijven hebben vaak geen inzage in de werkvoorraad en flexpool van anderen. Daardoor kan een bedrijf de klus niet klaren of heeft het juist een medewerker over. Technologie brengt (de vraag en aanbod van) die bedrijven bij elkaar – biedt toegang tot dezelfde informatie en infrastructuur – zodat die medewerker ergens aan de slag kan gaan waar hij op dat moment nodig is. Het bedrijf wordt voorzien van de medewerker en de intermediairs daaromheen worden voor die bemiddeling betaald.”

Zo kun je tot optimale allocatie komen waarbij alle partijen voordeel hebben. En het werken in zo’n ecosysteem is uiteindelijk in ieders belang volgens De Jongh. Ook voor intermediairs. “De uitzender heeft toegang tot meer kandidaten en meer klanten waaraan hij kan leveren (zie het voorbeeld van Defensie).”

Rol uitzender

De Jongh over hoe je als uitzender deel uit kunt gaan maken van zo’n ecosysteem; De grote vraag is: wat is jouw rol, waar ligt jouw toegevoegde waarde als uitzender? Ben je een specialist, zit je in een niche of ben je goed in het binden van talent? Dan ben je een robuuste partner die samen met andere partners een ecosysteem kan opbouwen. Gebruik technologie (bijvoorbeeld een platform) daarbij als motor; gedeelde data is nodig om het netwerk te laten leven. Belangrijk is ook dat je een knop omzet in je manier van denken; loskomen van de versnipperde één-op-één relatie en meerwaarde brengen en halen uit een één-op-veel relatie. “Dat is in ieder geval onze ambitie; samen de arbeidskrapte te lijf gaan.”

Het hele webinar bekijken en beluisteren waarin Jan de Jongh (Maqqie) uitlegt hoe Maqqie het ecosysteem van werk kan faciliteren?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *