SLUIT MENU

Van mega-groei tot keiharde krimp op een moeilijke uitzendmarkt

De prestaties van de uitzenders zijn zeer wisselend. De teneur is dat grote, generieke uitzenders blijven krimpen en kleinere specialisten blijven groeien. Maar ook binnen die categorieën zijn de verschillen enorm. Een analyse van enkele opvallende stijgers en dalers in de uitzendbranche uit de FlexNieuws TOP100 2025.

De omzet van alle flexbedrijven in de TOP100 2025 groeide gemiddeld met 2,1%. Dat komt exact overeen met de cijfers van het CBS over de flexbranche. Dus ook in dat opzicht is deze TOP100 een goede afspiegeling van de flexbranche. 

Als we specifiek naar uitzenden kijken, kunnen we echter niet anders stellen dan dat de uitzendmarkt het moeilijk heeft. Volgens de ABU Marktmonitor is de uitzendbranche is in 2024 gekrompen in uren en omzet ten opzichte van 2023. Het totaal aantal uitzenduren is in 2024 gedaald met 8%, de totale omzet is gedaald met 1%. Begin 2025 was dit beeld niet heel anders, hoewel na een heel slechte start een wat minder sterke krimp volgde. 

Stijgende uurtarieven

Teruglopende vraag naar uitzendkrachten, strengere wet- en regelgeving en grote onzekerheid over de geopolitieke en dus economische ontwikkelingen. En forse kostenstijgingen. Dat de omzetkrimp veel geringer is dan de daling in uitzenduren wijst erop dat uitzenders hun tarieven flink hebben kunnen verhogen in 2024. Maar gemiddeld genomen dekken de stijgende uurtarieven de kostenstijgingen al bijna twee jaar onvoldoende, zo concludeerde flexstrateeg en hoofdredacteur Wim Davidse eind vorig jaar al in zijn vooruitblik voor 2025. 

Dat het geen topjaar was voor de uitzendbranche zien we ook terug bij de deelnemende uitzendorganisaties aan de FlexNieuws TOP100 2025. Maar de ene uitzender is de andere niet en zij presteren op de moeilijke markt dan ook heel wisselend. Er zijn grote verschillen tussen de omvang (omzetklassen), type flexbureau en doelgroepen waarop zij zich richten. En ook binnen die segmenten zijn er weer winnaars en verliezers.

Traditionele vier krijgen weer de grootste klappen

Dat geldt zeker voor de uitzendmarkt, dat een moeilijk jaar achter de rug heeft. De uitzenders kampen met krapte op de arbeidsmarkt, grote margedruk en een dalende vraag naar uitzendkrachten. Na de coronapiek is de krimp (in uitzenduren) halverwege 2022 ingezet en die duurt nog altijd voort.
De grote, generieke uitzenders vangen de hardste klappen op. Dat blijkt ook weer uit de FlexNieuws TOP100 2025. Al jaren zien de ‘traditionele, grote 4’ hun omzetten drastisch dalen en 2025 was daar geen uitzondering op (zie grafiek hieronder). Met marktleider Randstad Nederland voorop, dat een jaaromzet boekte van € 3 miljard, wat neerkomt op een omzetdaling van 7,1%.
RGF Staffing Nederland deed het volgens ramingen niet beter met het behalen van een omzet van € 918 miljoen in 2024 (-8%). Ook de twee andere grote, generieke internationale uitzenders geven geen exacte omzetcijfers over Nederland, maar volgens ramingen boekten ook zij omzetverlies afgelopen jaar. ManpowerGroup Nederland had naar schatting een omzet van € 377 (-2,5%) en Adecco Group Nederland zag volgens raming de omzet flink dalen naar € 343 miljoen (-14%). Samen zorgen de traditionele 4 voor de grootste gemiddelde omzetdaling uit de hele TOP100 (zie grafiek hieronder).

1. Omzet per omzetklasse 2024

We kunnen sowieso niet meer van de Grote 4 spreken, zoals Randstad, Manpower, Adecco en USG People (RGF Staffing) werden genoemd. Andere grote uitzendorganisatie hebben inmiddels een hogere positie in de FlexNieuws TOP100 verkregen. 

House of HR in de top-3

Zo is het van origine Belgische House of HR inmiddels een grote speler geworden op de Europese uitzendmarkten. Met het Amerikaanse Bain Capital Private Equity als hoofdaandeelhouder voert House of HR een actieve overnamestrategie. Met als meest recente wapenfeit de overname begin dit jaar van Pro Industry door House of Covebo, het dochterbedrijf dat is gespecialiseerd in uitvoerende beroepen in de bouw, techniek, productie en logistiek. Naast Covebo zijn zelfstandige labels als Continu Professionals, Redmore, Cohedron en TMI bekend in ons land.
Maar ook House of HR moet een pas op de plaats maken. Was het bedrijf jarenlang een van de snelstgroeiende grote uitzenders, in 2024 daalde de omzet in Nederland licht (-1,6%) naar € 1,33 miljard. Daarmee staat House of HR wel op een 3e positie in de FlexNieuws TOP100.

PROMAN is positieve uitzondering

De Franse PROMAN Group, waartoe onder meer Luba en Timing (en bijvoorbeeld E&A Uitzendbureau) behoren, boekte in ons land in 2024 een omzet van € 954 miljoen, een keurige omzetgroei van 5,3%. Daarmee is PROMAN echt een positieve uitzondering onder de grote generieke uitzenders.
Ook opvallend is dat dit nog een echt onafhankelijk Frans familiebedrijf is. Vijf jaar geleden is het wel de samenwerking aangegaan met de Agilitas Group (voorheen t-groep) waar de Belgisch/Nederlandse investeringsmaatschappij Gilde Buy Out Partners achter zit. Samen vormen zij sindsdien een grote speler op de Europese markt van hr-dienstverlening.

OTTO Work Force de snelste groeier

De snelste groeier onder de grote uitzenders (> 500 miljoen omzet) is OTTO Work Force. Met een omzet van € 933,5 miljoen boekte het bedrijf een omzetgroei van 13,6% in 2024. Arbeidsmigratie terugdringen mag dan een politiek speerpunt zijn van dit kabinet, vooralsnog stoomt OTTO als grootste bemiddelaar in arbeidsmigranten vrolijk door. Frank van Gool, 25 jaar lang het boegbeeld van bemiddelaars van arbeidsmigranten, laat een goed lopend succesvol bedrijf achter.

YoungCapital (The Works) de grootste daler

De grootste daler onder de grote uitzenders is YoungCapital (The Works). Een omzet in 2024 van krap € 403 miljoen betekent een daling van 17%. Die omzetkrimp is nog veel groter dan in 2023 (-10%) en 2022 (-11%). En dat is bijzonder omdat juist YoungCapital even gold als de grote uitdager van de grote generieke uitzenders toen het bedrijf in 2021 een omzet boekte van € 602 miljoen. In vier jaar tijd is 33% van de omzet verdampt!
Tot 2022 heeft het bedrijf onder leiding van Ineke Kooistra bijna tien lang groei gekend. Kooistra vertrok begin 2023 en sinds begin 2024 staat Lauren van der Heijden aan het roer. Ook hij heeft het tij nog niet kunnen keren.

YoungCapital richt zich als uitzender vooral op young professionals, de hoger opgeleiden. Een lastige doelgroep, zo blijkt uit de meest recente TOP100. Ook de detacheerders en zzp-bemiddelaars die zich op deze doelgroep richten kenden vrijwel allemaal omzetverlies vorig jaar (met uitzondering van Bunel Nederland.)

Kleinere uitzenders: de kracht van het MKB

Het is bepaald niet zo dat alle generieke uitzenders het op de moeilijke markt slecht doen. Integendeel, het kleinere tot het middensegment (< 100 miljoen) groeide zelfs gemiddeld met 7% in omzet vorig jaar. Mogelijke verklaring is dat deze flexondernemers er beter in slagen een persoonlijke relatie met opdrachtgevers op te bouwen, een sterke regionale positie hebben en dus de lokale markt heel goed kennen. Dat is ten slotte de kracht van het MKB.

Wies van ’t Slot van het Groningse 365Werk is een goed voorbeeld van een succesvolle flexondernemer. Haar uitzendbureau boekte afgelopen jaar een omzetgroei van maar liefst 47% (omzet: € 43,7 miljoen). Ook nieuwkomers Gi Group (+33%) en EU-Roots Uitzendbureau (+14%) kende flinke groei ondanks de moeilijke marktomstandigheden. Perflexxion had daarentegen wel een tegenvallend jaar en kwam uit op een omzet van € 21,4 miljoen (-11%).

2. Omzet per type flexbureau

Home of People en House of Work zijn succesvolle multi-specialisten

Met een omzet van € 165 miljoen in 2024 (+34%) Home of People is de snelste groeier onder de multi-specialisten in de uitzendwereld. Home of People (voorheen Solutions Group) heeft haar roots in de bemiddeling van arbeidsmigranten in het Westland. Home of People groeit vooral door strategische overnames. Dat begon met de overname van T&S Flexwerk in 2021, maar daar bleef het niet bij. In 2023 heeft Home of People het uitzendbureau NWH Jobs uit Noordwijkerhout overgenomen. En in juni 2024 nam Home of People het Westlandse uitzendbureau Efficient at Work over. Home of People blijft actief op overnamepad. En zoals toenmalig CEO Hans Pruis in een interview met FlexNieuws al zei: “Als je een of twee overnames per jaar doet, groei je al snel.”

De kracht van deze multi-specialist is dat de verschillende merken zelfstandig blijven opereren en tegelijkertijd profiteren van de schaalgrootte onder de paraplu van Home of People. Dat lijkt een succesformule. Ook House of Work is zo’n multi-specialist die er bovenuit steekt in de moeilijke uitzendmarkt (omzet 2024: € 120,7 miljoen (+15%). En dat geldt eveneens voor The Specialist Group (omzet: € 271 miljoen (+9%). Toch is het ook opvallend dat een aantal multi-specialisten niet of nauwelijks is gegroeid. Eerder genoemde House of HR Nederland is met een omzet van € 1,33 miljard veruit de grootste multi-specialist in de FlexNieuws TOP100, maar boekte als gezegd een licht omzetverlies (-1,6%).

Specialiseren loont, maar niet altijd

Flexstrateeg en hoofdredacteur FlexNieuws Wim Davidse adviseert het al jaren: ‘kies voor specialisatie!’ Ook uit de FlexNieuws TOP100 2025 blijkt opnieuw dat specialiseren loont. Op de moeilijke uitzendmarkt boekten de specialisten gemiddeld een omzetgroei van 7,3%.
Koploper is Sun-Power, specialist in agro, groen en food, met een omzetgroei van 34% (omzet 2024: € 20,4 miljoen). Ook Unit U, dat bemiddelt in technisch specialisten in de procesindustrie, deed het uitstekend in de eigen niche (omzet: € 39,5 miljoen (+33%). De Gilde Groep presteerde heel goed in de bouw- en techsector (+32%) en Unie-Pool Personeel (+30%) deed datzelfde in de industrie en logistiek. Terwijl dat sectoren zijn waar het voor veel uitzenders juist een heel lastig jaar was. Eastmen EU en N2 People kende in de technische en logistieke sector zelfs een dubbelcijferige daling in omzet vorig jaar. En Bouwprofs Groep had een heel zwaar jaar; de omzet daalde met bijna een kwart naar € 21,1 miljoen (-24,7%).  

Conclusie: door specialisatie kun je succesvoller zijn. Je bouwt een sterker netwerk op, hebt kennis en expertise in vakgebieden en/of regio’s die je een concurrentievoordeel geven. Maar een garantie op groei is het niet. Het ene flexbedrijf profiteert, het andere kent meer tegenslagen. Toch lijkt specialiseren nog altijd een goede strategie, zeker op een uitzendmarkt waar volumes teruglopen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *