SLUIT MENU

Voorkom ‘learned helplessness’: ga voor zelfstandige collega’s en meer productiviteit

Als leidinggevende wil je het beste voor je team. Bij vragen wil je je medewerkers snel helpen. Misschien ben je vanwege tijdgebrek geneigd om meteen in te springen en te denken: ‘Ik doe het zelf wel even’. Dit is een herkenbare reactie, maar het kan onbedoeld het tegenovergestelde effect hebben, schrijft Barbara Kramer (SEU).

Door steeds met een snel antwoord te komen, ontneem je je medewerkers de kans om te leren en zich verder te ontwikkelen. En dat kan uiteindelijk leiden tot afhankelijkheid van jouw hulp én een lagere productiviteit.

Voorkom ‘learned helplessness’

Medewerkers kunnen het ‘gemakkelijk’ vinden om vragen aan hun manager of de helpdesk voor te leggen, maar op de lange termijn lost dit niets op. Het is verleidelijk om in te springen en je team te ‘helpen’, bijvoorbeeld door direct antwoord te geven op vragen over de cao of wetgeving. Maar het antwoord beklijft niet voldoende, waardoor ze de vraag steeds opnieuw stellen, vooral als het onderwerpen betreft die niet dagelijks aan de orde komen. Daarnaast geef je, door even snel antwoord te geven of taken van je medewerkers over te nemen, onbewust het signaal dat je medewerkers het niet zelf kunnen of dat jij het beter weet. Daarmee creëer je learned helplessness. Dit treedt op als mensen vaak onbewust gewend raken aan het idee dat anderen hun problemen oplossen, waardoor ze het vertrouwen in hun eigen kunnen verliezen.

Lees ook: Ontwikkelen als KPI: leidinggevenden als drijvende kracht achter groei

Stimuleer zelfstandigheid voor langdurige groei

Op termijn heeft dit een negatieve invloed op de productiviteit en de ontwikkeling van je team. Je medewerkers leren niet om zelf oplossingen te vinden en er zijn steeds twee mensen met één vraag of probleem bezig. In plaats daarvan is het belangrijk om je medewerkers te stimuleren om zelf te leren en problemen op te lossen. Zo ondersteun je hun groei en ontwikkeling op de langere termijn. Met positieve effecten tot gevolg, zoals hogere productiviteit, meer professionaliteit en minder personeelsverloop.

Zie vragen als leermomenten

Een effectieve manier om ‘learned helplessness’ te doorbreken, is door vragen van je medewerkers aan te grijpen als coachingsmomenten. Neem bijvoorbeeld het geval van vragen over de cao en wetgeving. In plaats van direct antwoord te geven, kun je je medewerkers helpen om zelf tot een oplossing te komen door vragen te stellen zoals:

– Heb je zelf al gezocht naar het antwoord?

– Waar zou je meer informatie kunnen vinden?

– Hoe kun je het antwoord plaatsen in de praktijk?

Op deze manier stimuleer je je medewerkers zelfstandig informatie te verzamelen. En dat leidt tot efficiënter en zelfstandiger werken met meer voldoening.

Zo doorbreek je het patroon

Het loslaten van de neiging om ‘even snel de vraag te beantwoorden’ vereist een bewuste inspanning van jou als leidinggevende. Geef je team de ruimte om zelf met antwoorden en oplossingen te komen en zie vragen als waardevolle leermomenten. Door te coachen in plaats van snel te antwoorden, help je je teamleden zich stapsgewijs te ontwikkelen tot zelfstandige en competente professionals. Dit heeft ook een positieve impact op jouw ontwikkeling in jouw rol als manager: je bent niet meer alleen meewerkend voorman of -vrouw en je hebt meer tijd voor je eigen of ander werk. 

3 tips om je team zelfstandiger te maken:

  1. Wees coachend en geef je medewerkers vertrouwen en vrijheid om met (mogelijke) antwoorden, ideeën en oplossingen te komen.
  2. Moedig je medewerkers aan en geef complimenten om motivatie en prestaties te stimuleren.
  3. Investeer in permanente educatie om de voortdurende groei van je team te ondersteunen.

Investeren in permanente educatie loont

Het investeren in de ontwikkeling van je medewerkers betaalt zich op verschillende manieren terug. Het creëert een zelfstandiger en productiever team, medewerkers houden hun kennis en vaardigheden up-to-date, het zorgt voor minder personeelsverloop en het biedt jou als manager meer ruimte voor je eigen werkzaamheden. 

Een effectieve manier om de ontwikkeling van je medewerkers te stimuleren, is door te investeren in permanente educatie (PE). PE omvat alle leeractiviteiten die medewerkers helpen hun professionele kennis op peil te houden, te verdiepen en te vergroten. Door je medewerkers toegang te bieden tot permanente educatie, geef je hun de kans om voortdurend te groeien en zich aan te passen aan veranderende omstandigheden in hun vakgebied. En dat is uiteindelijk wat leidt tot duurzaam succes, zowel voor je medewerkers als voor je organisatie. 

Wil je meer weten over het belang van permanente educatie? Kijk op SEU.nl of neem contact met ons op voor meer informatie en advies: pe@seu.nl.

Barbara Kramer is directeur bij de Stichting Examens Uitzendbranche (SEU), het enige onafhankelijke exameninstituut in de flexbranche.