YoungCapital opende deuren bij werkgevers met Profiel van Troje

0
745

Recruitment- en jongerenspecialist YoungCapital heeft de afgelopen weken 50 werkgevers verrast met een creatieve en opvallende guerilla-campagne.

In samenwerking met rasondernemer en topmarketeer Ron Simpson en creatief social content bureau Unlike creëerden ze de campagne: Het Profiel van Troje. Met de perfecte sollicitatie van ‘Sean Capital’ & ‘Yanka Pitaal’ en creatieve activities – bekijk deze video – reageerden ze op openstaande vacatures bij bedrijven die hard mensen nodig hebben. Om zo onder de aandacht te komen.

Het Profiel van Troje
De afgelopen weken werden werkgevers door het hele land verrast met een perfecte sollicitatie op één van hun vacatures.

Een team creatives van YoungCapital en Unlike heeft zich ingespannen, zowel op copy als design vlak, om de sollicitatie, motivatie én cv zo goed mogelijk af te stemmen op de vacature en werkgever. Zodat het voor werkgevers onmogelijk werd om de kandidaat – Sean Capital of Yanka Pitaal – niét op gesprek uit te nodigen. Na het solliciteren namen de meeste organisaties direct contact op.

Reageerden werkgevers niet? Dan ontvingen ze een ‘gentle reminder’. Het ging onder andere om een mega cv van één meter hoog voor de deur, en bij een aantal bedrijven werd er extra uitgepakt. Ron Simpson: ‘‘Om zeven uur ’s ochtends stonden we bij het kantoor van Tony’s Chocolonely in Amsterdam. Rondom hun ingang hebben we een spandoek gehangen waarop de sollicitant Sean Capital zich in metershoge letters voorstelt. ‘Tadaa!! Jullie toekomstig werknemer van het jaar. Dan moét je wel bellen.’’

In gesprek over de ideale kandidaat
Het effect? Zoals YoungCapital heeft beoogd: veel reacties én gesprekken met mogelijke nieuwe klanten. Danique Smorenburg, senior marketeer bij YoungCapital: “Wanneer Sean en Yanka werden gebeld, legden we uit dat we het lot een handje hebben geholpen om in contact te komen. De reacties varieerden van verward en verrast tot heel enthousiast. Werkgevers konden de actie dankzij de creativiteit en de moeite gelukkig enorm waarderen. Met 35 werkgevers zijn we nu in gesprek. Het draait om de ideale kandidaat voor hun vacature. Die willen we nu natuurlijk ook daadwerkelijk plaatsen.”

Opvallen in een uitdagende arbeidsmarkt
Het idee voor de campagne ontstond deze zomer tijdens een brainstorm tussen YoungCapital en Simpson. Simpson kwam met het idee om met het Paard van Troje bij werkgevers binnen te komen, en zo de aandacht te trekken. Smorenburg: “De arbeidsmarkt is krap. Op dit moment is het enorm uitdagend voor werkgevers om aan goede mensen te komen. Je moet een groot bereik hebben en creatief zijn om op te vallen. Daar doen wij zelf erg veel aan. Dankzij onze database met meer dan 8 miljoen profielen en goede online vindbaarheid, kunnen wij nog veel goede mensen leveren. Dit willen we overbrengen aan bedrijven die willen groeien en mensen nodig hebben, daar is deze campagne uit ontstaan.”

YoungCapital werkt regelmatig samen met ondernemer Ron Simpson en creatief bureau Unlike. Simpson: “Het was ontzettend tof om deze campagne samen te ontwikkelen. De guerilla-campagne past heel goed bij het merk YoungCapital, en is een voorbeeld van hoe zij zich onderscheiden in de markt. Het is een actie die geen enkel ander uitzendbureau aandurft. Maar zij wel, en daarmee onderscheiden ze zich van de rest.”

Bron: YoungCapital, persbericht 2 december 2021