Continu Professionals, een teamspeler van formaat

0
768

Continu Professionals, een teamspeler van formaat

Continu Professionals

Van een gespecialiseerde partij, die al 25 jaar bestaat, groeide Continu in twee jaar tijd uit tot een topspeler van formaat met een breed dienstenportfolio, een landelijke dekking en een regionaal netwerk.

Seth Winterscheidt
Seth Winterscheidt

Oog houden voor mensen
Die successen zouden eind vorig jaar worden gevierd tijdens het jubileumjaar, maar dat ging niet door vanwege COVID-19. Het gereserveerde geld voor het feest ging naar de Radio 538 actie voor de Voedselbank. “Want ook die solidariteit hoort bij ons,” zegt CEO Seth Winterscheidt.

Solyne overgenomen
Vorige week werd de overname van Solyne getekend. Deze nieuwste parel in de ketting betekent dat Continu vanaf dit moment ook toegang heeft tot opdrachtgevers bij de overheid en semi-overheid. Solyne, voorheen vooral actief vanuit Amsterdam, kan dankzij deze overname gebruik maken van het landelijke vestigingennetwerk van Continu om dichter bij klanten in de regio te zijn. Omgekeerd krijgt Continu toegang tot een geheel nieuw vakgebied en een interessante nieuwe klantenkring.

Ondertekening overname Solyne door Continu Professionals
Ondertekening overname Solyne door Continu Professionals, v.l.n.r.: Jasper Kuiper, Seth Winterscheidt, Kevin Kremers, Bas van Eenennaam

Schaalvergroting mogelijk maken
“Wij gaan zorgen voor schaalvergroting, door samen een kantoor in Zwolle en Eindhoven te openen. De voormalig aandeelhouders van Solyne blijven actief in de groep; Bas van Eenennaam als directeur Semi Overheid en Jasper Kuiper als directeur Overheid. Zij blijven trouw aan de organisatie en gaan door met wat zij altijd hebben gedaan; zij bepalen de richting in hun vakgebied. Dat is belangrijk bij een overname zoals deze; de kennis en ervaring die Solyne heeft opgebouwd in de publieke sector is vele malen groter dan de onze. Wij kunnen van hen leren en hen faciliteren met IT, backoffice, compliance, certificeringen, marketing en meer. Dat geeft hen de vrijheid om te ondernemen.”

Solyne vestiging in dit pand in Amsterdam
Solyne opereert onder meer vanuit dit pand in Amsterdam

Keuze in contractvorm en loopbaan voor professionals
“Vroeger was Continu gericht op werving en detacheren, waarbij de klant al snel zelf de kandidaat overnam. Kandidaten kunnen nu bij ons kiezen uit detavast contracten, detachering of interim opdrachten. Wij willen groeien, groter worden, optreden als de zaakwaarnemer van de engineers vanuit een plezierig contact. Die wederzijdse samenwerking begint met elkaar zien en begroeten.

We krijgen daarvoor nu zoveel meer mogelijkheden. Onze recente overnames geven kandidaten een veel grotere keuze aan werkervaring en doorstroomkansen. Denk bijvoorbeeld aan het werken in de bouw, bij woningcorporaties, de logistiek, de procesindustrie, de high end industrie en de (semi)overheid.

Bovendien hebben wij eind 2020 een afdeling voor Executive Search opgericht. Dat ontstond vanuit de vraag van klanten om via ons ook kandidaten voor management- en directiefuncties te werven. Zo worden wij meer en meer HR-dienstverlener voor alle niveaus in het bedrijfsleven en overheidsorganisaties.”

Vertrouwen dat het goed komt, ook als het tegen zit
De overname van Solyne lukte nota bene in een jaar waarin coronapandemie toesloeg en er tevens wat kandidaten van Continu op de bank zaten, omdat bedrijven geen personeel aannamen en er dus even geen werk was, terwijl die mensen wel werden doorbetaald. “Hiervoor is geen steun van de overheid benut, toch hielden wij die flexkrachten in dienst. We hebben er steeds vertrouwen in gehouden, dat het weer goed komt,” zegt Seth Winterscheidt. “Wij zijn zelfs gegroeid in formatie; aan het einde van het jaar hebben we 100 vaste contracten uitgegeven onder zowel gedetacheerde als ook interne medewerkers, want er is binnenkort veel werk aan de winkel.”

Integratie van merken
“In de vernieuwde website zijn de recent overgenomen bedrijven – MTénV, Hartd., Techmatch – nu opgegaan in het label Continu Professionals. Steeds meer klanten geven toch weer vacatures door. Wij merken dat onze site goed wordt bezocht; in de eerste weken van 2021 tonen opmerkelijk veel kandidaten interesse voor jobs. De coronacrisis zet mensen kennelijk aan het denken waardoor ze open staan voor een baanwissel.”

Innovatief platform ‘Continu Connect’ geeft klanten inzicht in beschikbare kandidaten
“We hebben in technisch opzicht nog een mooie nieuwe stap gezet, beter gezegd twee,” verklaart Seth. “In het afgelopen jaar hebben wij een nieuw ATS-systeem geïmplementeerd (applicant tracking system), en dat CRM-systeem werd vervolgens real time gekoppeld aan een nieuw gebouwd digitaal platform, dat from scratch is ontwikkeld op verzoek van Continu. Deze week gaat die innovatie live. Klanten kunnen in dit ‘Continu Connect’ platform zien welke Continu Professionals in de regio van hun keuze beschikbaar zijn, hoe hun expertise en ervaring eruit ziet, evenals de woon/werk afstand. De gegevens worden anoniem getoond, maar zijn gekoppeld aan het ATS. Adviseurs bij Continu Professionals hebben de kandidaten al geverifieerd wat betreft hun werkervaring en opleiding. De klant krijgt de contactgegevens van de betreffende adviseur te zien, wanneer hij een bepaalde kandidaat wil spreken. Klanten kunnen ook aangeven dat ze een alert willen krijgen of met voorrang een kandidaat met een bepaalde expertise mogen spreken, als die beschikbaar komt.”

Zooo mooi
“Het is spiksplinternieuw en sexy in de zin van zooo mooi. Dus je begrijpt, wij zijn hier bijzonder trots op,” zegt Seth. “En wat zo leuk is, het idee kwam voort uit een interne teamwedstrijd, waarin we onze eigen mensen hebben uitgedaagd om met innovatieve ideeën te komen. Tegen het team dat dit plan pitchte, hebben we gezegd: ‘Ga het maar doen, laat ‘t maar zien; jullie mogen het zelf managen.’ House of HR was bereid er serieus in te investeren, waardoor dit team het met 20 IT-developers in het afgelopen jaar kon realiseren. Kijk, ik ben dan wel iemand die altijd denkt dat het beter kan. Maar van dit resultaat zeg ik: hoe kan je het beter wensen? Ik word hier gelukkig van.”

Continu, Eindhoven
Continu Professionals, hoofdkantoor in Eindhoven

Een ander omarmd idee dat voortkwam uit deze teamwedstrijd was de mogelijkheid om de werkplek van een job met een video-app te kunnen laten zien. De keuze viel op VideoMyJob.

“Het gebruik van deze app verkocht zichzelf in ons bedrijf min of meer automatisch. We hoefden er niemand voor over te halen. Adviseurs melden zich spontaan en filmen zichzelf bij een werkplek om kandidaten een beeld te geven van de geboden werkomgeving, de leidinggevende en de werksfeer. Vijf jaar geleden of misschien zelfs twee jaar geleden hoefde je daar niet mee aan te komen in een vestiging van Continu, waar toen nog meer vastomlijnde manieren waren om iets te doen.”

Als organisatie leer je snel en veel van overnames
“Andere werkwijzen en technieken omarmen, dat is enorm gestimuleerd dankzij onze acquisities. Het begon met de overname van MTénV en vervolgens Hartd. Die ondernemingen kenden net als Continu hun eigen vertrouwde werkwijze. We leerden daarbij hoe je elkaar tegen of tegemoet kan komen qua bedrijfscultuur en werkprocessen. Toen organisatiebreed het besef doordrong dat MTénV, Hartd. en Continu veel voor elkaar konden betekenen, ontstond er een nieuwe beweging in de organisatie. De nieuwsgierigheid en de behoefte om van elkaar te leren wonnen het meer en meer van de terughoudendheid en de eigen (‘beste’) bedrijfscultuur. De derde overname, die van Techmatch, verliep daarom smooth qua integratie. Dus ik kan je uit de eerste hand bevestigen dat je als organisatie erg veel leert van overnames. Je moet het de tijd geven, en confrontaties en gesprekken ook niet uit de weg gaan. Dat hoort erbij. Maar kijk eens wat het ons heeft opgeleverd.”

Interview: Hinke Wever

Lees ook
Continu bestaat 25 jaar en is klaar om te groeien