Candidate journey – hoe maak je het verschil?

0
263
Kristel Teirlinck
Kristel Teirlinck

Candidate journey – hoe zorg je er als organisatie voor dat het sollicitatietraject een positieve en inspirerende ervaring voor kandidaten wordt?

Door Kristel Teirlinck

In de War for Talent staat de candidate journey bij bedrijven steeds meer centraal. Met de candidate journey worden de verschillende fasen bedoeld die werkzoekenden doorlopen op de weg naar een nieuwe baan. Het is het proces van de bewustwording ‘ik wil ander werk’ tot de eerste werkdag of zelfs een paar maanden na de eerste werkdag. Voor werkzoekenden kan het zoeken naar een nieuwe baan een periode zijn van pieken en dalen. Enerzijds maakt het hen nieuwsgierig, enthousiast en verwachtingsvol, en anderzijds maakt het hen ook onzeker en levert het onrust op.

Gedurende deze ‘reis’ zijn er belangrijke contactmomenten tussen de organisatie en de kandidaat. Hoe positiever de kandidaat deze contactmomenten beleeft, hoe groter de kans dat jouw vacature wordt vervuld. Dat kan ofwel door de geselecteerde kandidaat zelf, ofwel door positieve mond-tot-mond reclame door de kandidaat. Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat kandidaten soepel door jouw werving- en selectieproces wordt geloodst? Signaleer kritieke momenten en ga na hoe je hierop kan inspelen als werkgever.

Nog altijd is het sollicitatiegesprek een belangrijke fase in de candidate journey. Volgens Indeed ervaren kandidaten veel stress in de voorbereiding van een sollicitatiegesprek en neemt de spanning toe direct nadat ze hebben gesolliciteerd. Met dit gegeven kun je het verschil maken! Speel hier bijvoorbeeld op in door voorafgaand aan het sollicitatiegesprek een duidelijke verwachting van het gesprek te communiceren. Breng de boodschap over dat het gaat om wederzijdse kennismaking en dat er geen goed of fout bestaat.

Nog te vaak wordt het sollicitatiegesprek door werkgevers simpelweg gezien als een selectiemoment om te bekijken of de kandidaat matcht met de vacature. Maar dat is een vergissing en vooral een gemiste kans! We leven in een tijd waarin de kandidaat de banen voor het uitkiezen heeft. De kandidaat moet ook voor de werkgever kiezen. Zet de kandidaat daarom centraal! Sta stil bij de wensen van een kandidaat en neem zijn of haar onderliggende ambities en talenten als uitgangspunt.

Een assessment voorafgaand aan het interview kan helpen een dergelijk gesprek vorm te geven. Waar liggen iemands gedragsvoorkeuren en wat is zijn of haar ontwikkelpotentieel? De uitkomsten van een assessment kan tot interessante inzichten leiden voor zowel de kandidaat als de werkgever. Het geeft direct diepgang in het gesprek. Bijvoorbeeld dat de kandidaat in oplossingen denkt en van nature de neiging heeft veel werk te verzetten. Iets waar de kandidaat zich eerder niet van bewust was. En een talent wat voor de werkgever waardevol kan zijn.

Ontdek samen wat jij, als werkgever, de kandidaat kan bieden en hoe de sterke punten van de kandidaat binnen jouw organisatie verder tot bloei zouden kunnen komen. Een sollicitatiegesprek wordt een wederzijds inspirerend gesprek in plaats van een selectiemoment. Op deze manier zorg je ervoor dat de kandidaat de aanloop naar en het interview zelf als positief en inspirerend ervaart.

Kristel Teirlinck, MatchQ