Hoe communiceer je over de HR businesscase met de cfo?

0
88

Hoe communiceer je over de HR businesscase met de cfo?

Max Boodie
Max Boodie

Door Dr. Max Boodie, oprichter van PlaytoWork en PlaytoSchool

De onderwerpen werving & selectie, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, en onboarding staan prominent in de top 3 van het recent gehouden HR-trendonderzoek van Berenschot, Afas en Performa HR.

Door de krappe arbeidsmarkt staan deze onderwerpen volop in de aandacht. Wel of niet voldoende personeel is van invloed op de productie en daarmee op de financiële overleving van een bedrijf. Veel organisaties zijn dus intensief bezig met het binnenhalen en binnenhouden van personeel.

Eén van de gevolgen is ook dat er aandacht komt voor werving en selectie (en aanpalende gebieden zoals employer branding en onboarding) van het management, de hogere ‘legerleiding’. Vaak onder aanvoering van de chief finance officer (cfo).

Nu is het zo dat er meerdere soorten cfo’s zijn. Een beetje vergelijkbaar met verschillende soorten recruiters (denk bijvoorbeeld aan bureau recruiters, corporate recruiters, de recruitment business partner, de inhouse recruiter, et cetera).

Wat kan je als recruiter nu verwachten of heb je inmiddels meegemaakt van de cfo, de vooruitgeschoven post van de hogere legerleiding. Hoe ga je daar als recruiter het beste mee om?

Onderzoekers van McKinsey hebben meerdere cfo-types gedetecteerd.

Kort samengevat: de finance expert, de generalist, de performance leader en de groeikampioen. Rode draad is dat ze allemaal goed zijn in cijfers, McKinsey spreekt over de ‘numbers goeroe’. Cfo’s hebben in de regel een bepaalde gedragsvoorkeur en die kan nog wel eens verschillen van de gedragsvoorkeuren van HR specialisten. En juist deze gedragsvoorkeursverschillen zorgen voor gedoe. Voor onbegrip. Voor langs elkaar heen praten en voor tijdverlies, juist in tijden dat we, zeker als HR professionals, haast hebben om voldoende juiste mensen binnen te halen en binnen te houden.

Hoe houd je dan de cfo tevreden, want het is iedereen te ontraden om ruzie te maken met of geen of slechte antwoorden te geven op vragen van de cfo. De beste strategie is if you cannot beat them, join them. Een citaat dat volgens The Yale Book of Quotations stamt uit 1932 en afkomstig is van ene senator James E. Watson die het destijds formuleerde als If you can’t lick ’em, jine ’em.

De basis is tweeledig:

  • Cfo’s willen een businesscase; iets met kosten, opbrengsten en ROI’s
  • Cfo’s hebben een uniek en bewonderenswaardig op risicoreductie gericht ‘reptielenbrein’.

Businesscases
“Als ik als recruiter had willen weten hoe ik een businesscase moest maken, dan was ik wel economie gaan studeren…”. Je hebt gelijk, dat zou inderdaad helpen. Maar haak nog even niet af. Wat is een businesscase volgens Wikipedia?

“Een businesscase of een haalbaarheidsstudie is een projectmanagement-term waarin de zakelijke afweging om een project of taak te beginnen beschreven wordt. In de business case worden de kosten tegen de baten afgewogen, rekening houdend met de risico’s. Voor cfo’s is het de sleutel om wel of niet te starten en/of verder te gaan met een project. Additionele informatie in formele business cases kan zijn de achtergrond van het project, de verwachte voordelen voor de organisatie, de mogelijke opties die te overweg en zijn (met redenen voor afwijzing of acceptatie), de verwachte kosten van het project, een gap analysis en de verwachte risico’s.”

In simpele woorden: er moet nagedacht en met name gerekend worden aan mogelijke uitkomsten van iets veranderen of niet. En als je dat goed opschrijft in termen die de cfo begrijpt en gewend is en er onder aan de streep het juiste cijfer staat, dan komt het goed.

Spreadsheet
Een cfo ziet graag dat alles waar hij of zij over moet beslissen in een spreadsheet past. En dat is niet gek voor een gestructureerd denker zoals de meeste cfo’s zijn, maar wel lastig voor een recruiter die zich meestal meer als een harmoniser gedraagt. Deze termen zijn afkomstig uit het PCM-model van dr. Kahler, een klinisch psycholoog. Hij bestudeerde menselijke communicatie en bestudeerde vooral patronen in productief gedrag (succesvolle communicatie) en niet-productief gedrag (miscommunicatie).

Simpel gezegd: de ene zegt A en de ander B, zoals je herkent in deze afbeelding:

Typisch Harmoniser versus Typisch Gestructureerd denker, bron blog Max Boodie

Samengevat: wil je meer impact, wil je minder gedoe en meer ruimte. Ga aan de slag en bereid je voor op je communicatie met de cfo, in lijn met het citaat van James E. Watson If you can’t lick ’em, jine ’em, vrij vertaald: Als je gelijk hebt en ook gelijk wil krijgen, pas je dan aan.

Via de volgende link vind je meer inzicht in de verschillende types recruiter.

Lees ook
Recruitment van mbo’ers, hoogste tijd voor een nieuwe aanpak

Vorig artikelRecruiters blinken uit door gebrek aan humor?
Volgend artikelWel of geen no-riskpolis in de uitzendbranche bij toepassing uitzendbeding?
Max Boodie
Dr. Max Boodie (1964) begon zijn carrière bij Berenschot waar hij in 1997 de inkoopadviesgroep oprichtte. In 2005 startte hij DPA Supply Chain samen met de beursgenoteerde detacheerder DPA. In 2011 verkocht hij zijn belang in DPA Supply Chain en trad hij toe tot de raad van bestuur van DPA Group. Na zijn vertrek in 2012 is Boodie als investeerder betrokken bij de opstart van diverse techbedrijven. In 2018 is hij gepromoveerd aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij onderzoek deed naar het gedrag van inkopers. Sinds 2016 leidt hij PlaytoWork, een gegamificeerd Talent Acquisitieplatform voor mbo-talent waarvan hij een van de oprichters is.Dr. Max Boodie (1964) begon zijn carrière bij Berenschot waar hij in 1997 de inkoopadviesgroep oprichtte. In 2005 startte hij DPA Supply Chain samen met de beursgenoteerde detacheerder DPA. In 2011 verkocht hij zijn belang in DPA Supply Chain en trad hij toe tot de raad van bestuur van DPA Group. Na zijn vertrek in 2012 is Boodie als investeerder betrokken bij de opstart van diverse techbedrijven. In 2018 is hij gepromoveerd aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij onderzoek deed naar het gedrag van inkopers. Sinds 2016 leidt hij PlaytoWork, een gegamificeerd Talent Acquisitieplatform voor mbo-talent waarvan hij een van de oprichters is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here