Arthur Lubbers 14 juli 2025 0 reacties Print Twan Christiaens (Sun-Power): “Ik heb veel waardering voor arbeidsmigranten die hierheen komen om een beter bestaan op te bouwen.”Sun-Power is een van de snelst groeiende uitzenders uit de FlexNieuws Top 100. Sinds Twan Christiaens het bedrijf overnam is het gegroeid van € 5 miljoen richting de € 25 miljoen omzet. En dat met hetzelfde aantal kantoormedewerkers. Christiaens over lean and mean uitzenden en de kracht van 25 jaar specialisatie in de agro in Noord-Limburg.Sun-Power biedt jaarlijks werk aan circa 900 uitzendkrachten, waarvan bijna allemaal arbeidsmigranten uit Oost-Europa. Zij verdienen een goede behandeling, inclusief huisvesting, stelt Twan Christiaens (CEO/eigenaar). “Die mensen komen hierheen om een beter bestaan op te bouwen in eigen land. Ik heb daar veel waardering voor.” Lean and mean DAF Trucks, Volvo Car, controller bij Frans Maas in Nederland, Spanje/Portugal en Italië, CFO van business units van Philips in Duitsland en Singapore. Gewoond en gewerkt in Portugal, Italië, Duitsland, Hongarije en Singapore om later als Controller HRM bij Philips in Amsterdam aan de slag te gaan. En vervolgens voor zichzelf begonnen als interim manager. Zo kwam Twan Christiaens in 2010 bij Sun-Power in het Limburgse Grubbenvorst binnen. Een jaar later nam hij de aandelen over van de oud-eigenaren die met pensioen gingen. “Ik wist helemaal niks van de uitzendwereld, maar heb mij dat snel eigen gemaakt en de lean and mean-principes van Philips toegepast op het uitzendbedrijf.” En dat blijkt uit de cijfers. Sinds de overname is de omzet gegroeid van € 5 miljoen richting de € 25 miljoen (verwachting 2025). En dat met hetzelfde aantal kantoormedewerkers, 15 man kantoorpersoneel. Dat komt door de digitaliseringsslag die Sun-Power heeft gemaakt. “Eerst ging alles met de post, loonstrookjes, facturen – dat gaat nu met een druk op de knop.” Ook de lessen uit de automotive heeft Christiaens meegenomen naar Sun-Power. “We hebben de processen zo ingeregeld dat iedereen precies weet wat hij moet doen. Dat herhaalt zich elk jaar, ook in de agro. We weten precies wanneer de komkommers aan de struiken hangen en de paprika’s of de aardbeien eraf moeten. Dat is heel voorspelbaar, dus dat kun je heel lean and mean organiseren.” Daarbij zet Sun-Power vol in op digitalisering. We hebben geen kantoor in het buitenland en adverteren via Facebook, zijn bezig met AI-toepassingen in de front en back office (chatbot, gestandaardiseerde mails), gebruiken video’s voor uitleg over de huisvesting of e-bikes. Dat standaardiseren we allemaal, zodat we niet 900 keer hetzelfde hoeven te doen.” In de coronatijd zijn veel van onze concurrenten van de agro overgestapt naar de logistiek. Nu willen ze weer terugkeren. Maar bij een tuinder hoef je niet meer aan te komen als je hem eerst hebt laten vallen. Trouw aan core business Sun-Power bedient grote klanten in de glastuinbouw en boomteelt in Noord-Limburg en Zuidoost Brabant. Daarnaast levert de uitzender productiepersoneel aan MKB-bedrijven in de regio en uitzendkrachten aan bijvoorbeeld tankstations in Zuid-Nederland. De snelle omzetgroei (+34%) komt volgens Christiaens doordat Sun-Power trouw is gebleven aan de eigen core business. “In de coronatijd zijn veel van onze concurrenten van de agro overgestapt naar de logistiek. Dat was toen booming business. Nu willen uitzendbureaus weer terugkeren naar de agro. Maar bij een tuinder hoef je niet meer aan te komen als je hem eerst hebt laten vallen. Daardoor is ons marktaandeel bij bestaande klanten gegroeid.” Op termijn zal de glastuinbouw niet groeien, weet Christiaens. Daarom richt Sun-Power zich naast de agro ook op nieuwe sectoren, zoals de techniek en misschien wel de zorg. “In die sectoren wordt de arbeidskrapte een drama. Zeker in Limburg gaan heel veel mensen met pensioen en er komen geen nieuwe mensen bij. Daar willen wij in voorzien.” Voor bijvoorbeeld technische functies (mechanical en electrical engineers) focust Sun-Power daarom bijvoorbeeld op de Fillipijnen. Meer anti-cyclische klanten Bij het zoeken van arbeidskrachten kijkt Sun-Power zeker ook over de grens. De arbeidsmigranten komen voornamelijk uit Oost-Europa. Voorheen kwamen veel van hen uit Polen, nu steeds minder. “Het aantal Polen neemt drastisch af doordat de economie daar heel goed draait.” Daar staat tegenover dat het aantal Roemenen en Oekraïners toeneemt. Sun-Power heeft al jaren circa 900 (buitenlandse) medewerkers aan de slag, maar realiseert wel jaarlijks een stijging in uitzenduren van 20%. Dat komt doordat er steeds meer anticyclische klanten bij komen, naast de opdrachtgevers met seizoensgebonden werk. Daardoor blijven de arbeidsmigranten langer, legt Christiaens uit. “In het verleden hadden we vooral mensen in de agro nodig voor de periode van maart tot en met oktober, nu blijven meer mensen van januari tot november. De piek blijft, maar het dal wordt steeds meer gevuld met werk voor anti-cyclische klanten.” Binden en boeien Christiaens verwacht dat robotisering, die ook in de agro opkomt, zeker een rol gaat spelen bij het werk dat de arbeidsmigranten doen. “Ik denk niet dat het aantal mensen minder wordt, maar wel dat er een verschuiving komt. Er komen misschien robots die paprika’s kunnen snijden of aardbeien plukken. Maar er zijn ook mensen nodig om die robots aan te sturen.” Dus arbeidsmigranten blijven nodig. En de kunst is om die te blijven binden en boeien. “Elke maandag en donderdagavond hebben we spreekuur, waar onze intercedenten fysiek aanwezig zijn. Uitzendkrachten kunnen daar terecht met vragen of hun problemen voorleggen. Dat kan van alles zijn: willen ze een andere job, hoe gelukkig zijn ze met hun werk? Maar ook met vragen over het loonstrookje, klachten over de douche – die moeten binnen 24 uur opgelost zijn. Dat lijkt normaal, maar je moet het wel regelen. En daar onderscheiden we ons in. En daardoor is er zo weinig verloop.” Dat de Wtta er komt is positief. Maar ik ben bang dat de cowboys op de markt zullen blijven. En zolang je niet ook inleners gaat controleren, gaat er niets veranderen. Wtta is ‘goed, maar verandert niets’ Christiaens betreurt het dat er zoveel negativiteit rondom arbeidsmigratie is, in de maatschappij en politiek. “Er wordt veel gesproken vanuit het buikgevoel, vanuit emotie, zonder dat mensen ooit een arbeidsmigrant hebben gesproken. Dat is jammer. Bij ons is iedereen welkom. Kom maar kijken hoe onze mensen gehuisvest zijn.” Volgens Christiaens verdienen arbeidsmigranten meer respect. “Dat zijn mensen zoals jij en ik, die komen hiernaartoe om geld te verdienen om een beter bestaan in hun eigen land op te bouwen. Wat is daar mis mee? Ik heb daar veel waardering voor.” Bovendien kan ons land volgens hem helemaal niet zonder hen. “Van de tien miljoen werkenden is een miljoen arbeidsmigrant. Als we met arbeidsmigratie stoppen, hebben we binnen een week niets meer te eten.” Dat arbeidsmigranten fatsoenlijke beloning en huisvesting moeten krijgen, spreekt voor zich. Christiaens is dan ook positief over de komst van de Wtta, maar ook kritisch. ”Ik twijfel of het iets gaat veranderen. Ik ben bang dat dezelfde uitzendbureaus worden gecontroleerd. Van de 20.000 uitzendbureaus worden waarschijnlijk 4.000 gecontroleerd. De rest blijft onder de radar. Er zijn heel veel cowboys op de markt en ik ben bang dat die er ook na de komst van de Wtta nog zullen zijn zolang de Arbeidsinspectie niet de mankracht heeft om hen te controleren.” Toch is Christiaens voorstander van het toelatingsstelsel. “Dan mag de inlener alleen nog maar werken met uitzendbureaus die zo’n certificaat hebben en komt er ook verantwoordelijkheid te liggen bij de inlener.” Maar of dit gaat werken is nog maar de vraag, stelt hij. “Er zijn inleners die op zoek zijn naar goedkope arbeid. Zolang je niet ook die inleners gaat controleren, gaat er niets veranderen.” Sun-Power boekte in 2024 een omzet van € 20,4 miljoen, een omzetgroei van 34% ten opzichte van het jaar daarvoor (FlexNieuws Top 100). En die groei zet door. Sun-Power verwacht in 2025 een omzet van € 25 miljoen te realiseren. Sun-Power is een specialistisch uitzendbureau, gevestigd in Tienray, dat zich met name richt op de sectoren agro, groen en food in de regio Limburg. De uitzendorganisatie bedient naast glastuinbouw en boomteelt in Noord-Limburg en Zuidoost-Brabant ook regionale MKB-bedrijven. Sun-Power biedt jaarlijks werk aan circa 900 uitzendkrachten, onder wie veel arbeidsmigranten uit Oost-Europa. Sun-Power beidt al die arbeidsmigranten ook huisvesting. Naast de grote bestaande Campus in Tienray, een woonlocatie in Maasbree en meerdere gehuurde kleinere locaties in de regio, heeft Sun-Power momenteel een totale capaciteit van 450 bedden. arbeidsmigranten, FlexNieuws TOP 100, Sun-Power Print Over de auteur Over Arthur Lubbers Arthur Lubbers is redacteur bij Flexnieuws. Bekijk alle berichten van Arthur Lubbers
02-07-2025Hurriyet Bagcan (Carrière Uitzendbureau): “Cultuur bepaalt voor 80% het succes van je bedrijfR...