Arthur Lubbers 22 mei 2025 0 reacties Print FlexNieuws Top 100 event: ‘Weg met de CFO, tijd voor de Chief Value Officer’Tijdens het FlexNieuws Top 100 event delen drie topvrouwen van OTTO Workforce, Home of People en 365 Werk het geheim van hun succes met collega-uitzenders: het draait niet om de cijfers maar om de cultuur. ‘Zorg voor een aanstekelijk werkklimaat en een cultuur van ondernemerschap binnen je organisatie.’Ruim 150 vakgenoten troffen elkaar dinsdag 20 mei jl. tijdens het FlexNieuws Top 100 Live-event bij het hoofdkantoor van ABN AMRO in Amsterdam. Dit is de officiële presentatie van het rapport Future proof ondernemen in de wereld van flex – met daarin uiteraard de FlexNieuws Top 100 2025. Een middag boordevol actuele, relevante informatie voor flexondernemers met sterke inhoudelijke presentaties van Patrick Tom (Bureau Cicero) over de Wtta en Maarten Tanja & Marita Hoogeveen (Köster Advocaten) over het belang van voldoen aan wet- en regelgeving bij het kopen en verkopen van een flexonderneming. Wees een goede flexwerkgever Als rode draad door deze middag loopt het thema ‘ondernemen in flex in moeilijke tijden’. Want dat zijn het. “Wat de economie ook doet, we blijven onder de kraptegrens (van 5% werkloosheid). En die krapte op de arbeidsmarkt wordt niet minder. In tegendeel, de vergrijzing komt nu pas echt op gang”, zegt dagvoorzitter en hoofdredacteur FlexNieuws Wim Davidse. “Als gevolg van de krapte toont de ABU Marktmonitor al drie jaar lang een krimp in uitzenduren. Een combinatie van economische groei en een krimpende uitzendsector – dat is nog nooit eerder gebeurd.” Wordt alles dan minder voor uitzenders? “Nee”, zegt Davidse. “Alles wordt anders. De flexwerkgever doet het beter dan de gewone werkgever. De kansen liggen in het ontzorgen van organisatie door goed werkgeverschap.” Zijn advies aan uitzenders: “Zet volop in op de kandidaat. Dat is het goud van je organisatie.” “Wij leggen het ondernemerschap en de beslissingsbevoegdheid zo laag mogelijk in de organisatie” Daniëlle Keijl (OTTO Work Force) ‘Groei doet pijn’ Daniëlle Keijl (OTTO Work Force) en dagvoorzitter Wim Davidse De flexbedrijven in de FlexNieuws Top 100 presteren heel wisselend. De één kende het afgelopen moeilijke jaar omzetkrimp, de ander groei. Enkele van de sterkste groeiers zijn OTTO Work Force (€ 933,5 miljoen (+ 13,6%)), Home of People (€ 165 miljoen (+34,1%)) en 365Werk (€ 43,7 miljoen (47,4%)). Opvallend genoeg spraken de drie topvrouwen van deze verschillende uitzendorganisaties tijdens het event nauwelijks over de cijfers. Hun doel is ook niet zo snel mogelijk, zo veel mogelijk groeien. Hun focus ligt op het creëren van een aanstekelijk werkklimaat en het bewaken van een organisatiecultuur waarin ondernemerschap centraal staat. Daniëlle Keijl (Managing Director Nederland OTTO Work Force), de grootste bemiddelaar in arbeidsmigrantanten in Nederland: “We hebben inmiddels 750 stafcollega’s en er werken 80.000 mensen voor OTTO Work Force. Het is best lastig je cultuur te behouden als je steeds groter wordt. Groei doet ook pijn.” Keijl wil er voor waken dat de groei ten koste gaat van de cultuur. “Wij proberen ongeacht de omvang en de nieuwe groeifase overal het ondernemerschap en daarmee beslissingsbevoegdheid zo laag mogelijk in de organisatie te leggen.” Keijl weet dat dat risico’s met zich meebrengt. “Soms gaan er zaken fout. Maar fouten maken mag, dat moet je niet afstraffen.” ‘Sturen op tevredenheid’ Dat ligt in lijn met de managementaanpak van Wies van ’t Slot, DGA 365Werk, een uitzendbureau in Groningen (met inmiddels een hub in Amsterdam) dat zich vooral richt op de sectoren schoonmaak, productie en logistiek. “Wij laten het ondernemerschap ook meegroeien met de organisatie, de medewerkers hebben veel beslissingsbevoegdheid. En ik stuur alleen op klant- en kandidaattevredenheid.” En met succes. “Wij verliezen geen opdrachtgevers en wij slagen erin in een krimpende markt marktaandeel van de concurrentie af te pakken.” Deze ‘piranha-strategie’ werkt volgens haar alleen als je je als uitzender onderscheidt in innovatie en dienstverlening. ‘Motor achter de groei’ Ook Margo Werring (Commercial Director Home of People) weet op basis van haar ruime ervaring in de uitzendwereld (onder meer bij Adecco) dat het uiteindelijke om cultuur draait om de beste dienstverlening te kunnen bieden. Home of People, met roots in de agrarische sector (Westland), streeft naar landelijke dekking door groei in de bestaande markt en door een buy & build-strategie. Om desondanks de eigen cultuur te behouden hanteert Home of People een pragmatische aanpak die past bij het werk dat de uitzendkrachten doen. “Onze medewerkers gaan een paar dagen per jaar mee met de flexkrachten, staan ’s ochtends tussen hen in op het busje te wachten.” Zo houden zij feeling met het werk dat gedaan wordt. En dat is belangrijk volgens Werring. “Wij zijn de motor achter onze medewerkers en zij zijn de motor achter de groei van onze klanten.” “Waar halen we straks nog de mensen vandaag om onze koelkast te vullen?” Margo Werring (Home of People) Wet- en regelgeving grootste uitdaging Dat het niet eenvoudig is succesvol te ondernemen in flex momenteel geven de drie topvrouwen direct toe. Werring ziet dat het imago rondom arbeidsmigranten zwaar te lijden heeft en voelt de druk van de hoeveelheid veranderende wet- en regelgeving. Om nog maar te zwijgen over de krapte op de arbeidsmarkt door de vergrijzing. “Waar halen we straks nog de mensen vandaag om onze koelkast te vullen?” Ook Daniëlle Keijl ziet de wet- en regelgeving als een uitdaging en ligt (spreekwoordelijk) vooral wakker van het organiseren van goede huisvesting voor arbeidsmigranten. Volgens Van ’t Slot vergt de veranderende wet- en regelgeving – en de volgorde waarin die komt – wel heel veel aanpassingsvermogen van uitzenders. “Beleidsmakers zouden eens een dagje mee moeten lopen op de backoffice van een uitzendbureau. Dan zien ze wat het toepassen van de inlenersbeloning in de praktijk inhoudt. En wat de daadwerkelijke gevolgen zijn van de komst van de Wtta.” “Beleidsmakers zouden eens een dagje mee moeten lopen op de backoffice van een uitzendbureau.” Wies van ’t Slot (365Werk) Purpose belangrijker dan cijfers De drie topvrouwen zijn het erover eens dat uitzenders zullen moeten accepteren dat het een kandidatenmarkt blijft. En wie de kandidaat heeft, krijgt de omzet. Om succesvol te zijn in zo’n moeilijke markt moet je je als flexwerkwerkgever onderscheiden. Gastheer van FlexNieuws Top 100 Live-event Han Mesters (ABN AMRO) sluit zich daar volledig bij aan. “Slimme flexbedrijven benutten op de schaarse arbeidsmarkt de duurzaamheidsrapportageverplichting CSRD en de S (Social) binnen ESG. Je kunt je onderscheiden als uitzender door aantrekkelijk werkgeverschap.” Investeren in menselijk kapitaal past volgens Mesters in de grotere tendens waarin het minder om kille cijfers draait en meer om purpose. “De CFO zou eigenlijk de CVO moeten worden, de Chief Value Officer.” Lees ook: Flexbranche in turbulente tijden: “Durf te investeren in human capital” Bekijk de digitale versie van het rapport Future proof ondernemen in de wereld van flex – met daarin uiteraard de FlexNieuws Top 100 2025. Openingsfoto: v.l.n.r. Daniëlle Keijl (OTTO Work Force), Margo Werring (Home of People), Wies van ’t Slot (365Werk) en dagvoorzitter Wim Davidse. aanstekelijk werkgeverschap, FlexNieuws TOP 100 Print Over de auteur Over Arthur Lubbers Arthur Lubbers is redacteur bij Flexnieuws. Bekijk alle berichten van Arthur Lubbers