Arthur Lubbers 7 februari 2025 0 reacties Print Johan Nijp (directeur Alertec Group): “Wij komen zelf van de werkvloer, spreken de taal van de klant” Alertec Group scoort hoog in de FlexNieuws TOP100. Door gerichte overnames van gespecialiseerde flexbedrijven blinkt Alertec uit in tal van niches. Om aan de grote vraag naar technici te voldoen leidt het Friese flexbedrijf de (buitenlandse) flexkrachten zelf op, vertelt Johan Nijp (directeur). “Deze vakkrachten kun je niet vervangen door robots.”De coronacrisis heeft Alertec Group hard geraakt. Maar het bedrijf is de klap weer te boven gekomen. Sterker nog, Alertec heeft de coronatijd goed benut door fors te investeren in automatisering van de hele organisatie, vertelt Johan Nijp (Alertec Group) “Als je genoeg vlees op de botten hebt, moet je investeren in de slechte tijd, om te kunnen groeien als het beter gaat.” Johan Nijp en André Hamstra, de oprichter van Alertec, zijn uit hetzelfde hout gesneden. “Wij komen beiden van de werkvloer, spreken de taal van de klant”, zegt Nijp. Na te hebben gewerkt in de scheepsbouw, haalde Hamstra hem naar Alertec op het moment dat het uitzendbureau flink ging groeien. Begonnen als junior intercedent heeft Nijp alle stappen doorlopen in het uitzenden om ‘het spel’ te leren. Onder zijn leiding is de Alertec Group – mede door een serie overnames – uitgegroeid tot een succesvolle, middelgrote uitzendorganisatie. Op overnamepad Over de reden dat Alertec al jaren actief op overnamepad is, zegt Nijp: “We hebben een sterk netwerk vanuit de metaalindustrie (inclusief scheepsbouw en constructie), maar wilden voorkomen dat we te afhankelijk van die ene sector werden. Dus hebben we een vijfjarenplan gemaakt, andere sectoren verkend, om de gewenste groei en omvang van het bedrijf te realiseren. Autonome groei, maar zeker ook door acquisities.” Het eerste bedrijf dat Alertec overnam was het (eveneens) Friese D-Jobs, een uitzendbureau dat zich richt op horeca, agri, productie en schoonmaak. Ook Topwurk werd later ingelijfd en omgebouwd naar een D-Jobs-vestiging. Special Projects, gespecialiseerd in de bouw, was de tweede grote overname, een uitzendbedrijf dat inmiddels is omgedoopt tot Alertec Bouw. Alertec lijfde vervolgens Intens Detachering in, een bemiddelaar in de zorg. En onlangs is daar Vaktec in Groningen aan toegevoegd, een uitzender die is gespecialiseerd in de chemie. En op het moment van schrijven is Alertec weer met een overname bezig De overnames van deze, heel verschillende, flexbedrijven lijkt misschien lukraak, maar dat is zeker niet het geval. De kralen rijgen-strategie maakt dat Alertec Group in meerdere sectoren specialist is. De roots mogen dan in het Noorden (met name Friesland) liggen, in deze nichesectoren werkt Alertec voor klanten die overal zitten, van Roermond tot Groningen, van de Maasvlakte tot Amsterdam. Buitenlandse vakkrachten zelf opleiden Alertec werk veel met buitenlandse recruitmentkantoren samen. Op dit moment zijn ongeveer 450 buitenlandse vakkrachten via Alertec aan het werk in Nederland. Noodzakelijk, stelt Nijp. “In Nederland worden te weinig mensen opgeleid voor technische beroepen.” Om aan de grote vraag naar technici te voldoen is zelfs de Alertec Leerschool opgericht, waar eigen praktijkbegeleiders de (binnen- en buitenlandse) flexkrachten opleiden op de werkvloer bij de opdrachtgever. De politiek is kritisch op de inzet van arbeidsmigranten, maar volgens Nijp zijn arbeidsmigranten ‘niet meer weg te denken’. Vakkrachten (uit met name Oost-Europa) zijn heel hard nodig, stelt Nijp. “Als wij die mensen niet zouden hebben, komt MKB Nederland echt in de problemen.” Het idee dat AI en robotisering de oplossing kan zijn, wuift Nijp weg. “Deze vakkrachten kun je niet vervangen door robots.” De inzet van buitenlandse flexkrachten hoeft ook geen problemen op te leveren volgens hem. Als je je maar aan de regels houdt. Natuurlijk is Alertec SNF-gecertificeerd (huisvesting), heeft het SNA-keurmerk en is het NBBU-lid. “Je moet investeren in de slechte tijd om te kunnen groeien als het beter gaat.” Omvang nodig voor investeren in automatisering Strengere wet- en regelgeving, als het gaat over onder meer de inzet van arbeidsmigranten, maakt volgens Nijp dat je wel moet investeren in automatisering. “Vooral kleinere uitzenders worden daar de dupe van. Je kunt zaken als verloning niet meer met de hand doen. Je kunt je geen fouten daarmee permitteren, dat wordt meteen afgestraft.” Om te kunnen investeren in digitalisering heb je een bepaalde organisatieomgeving nodig, weet Nijp. “Steeds meer, kleinere uitzendbureaus vragen daarom of ze zich bij ons kunnen aansluiten.” Drie tot vier keer per jaar wordt Alertec door externe partijen doorgelicht, loonstroken gecontroleerd, gekeken of de CAO correct wordt gevolgd. Dat alles goed geregeld is bij Alertec komt volgens Nijp door de investeringen in automatisering die in de coronatijd zijn gedaan. “Als je genoeg vlees op de botten hebt moet je investeren in de slechte tijd, om te kunnen groeien als het beter gaat.” Alertec investeerde in de automatisering van de verloning, finance tot zelfs het wagenpark. Alles om processen nog meer automatisch te laten verlopen. “De uitzendbranche vraagt om snel handelen, daar moet je in mee. Dat betekent dat ook je processen soepel moeten verlopen. Wij hebben de coronacrisis goed benut. Het stevige fundament is nog verder versterkt.” Dat betekent niet dat de coronacrisis Alertec niet geraakt heeft. De uitzendorganisatie boekt een mooie omzetgroei van circa 25 miljoen (zie kader), maar vóór de coronacrisis tikte het bedrijf de 30 miljoen aan. “We hebben wel tikken gehad, maar de weg omhoog weer gevonden.” “Steeds meer, kleinere uitzendbureaus vragen of ze zich bij ons kunnen aansluiten.” Taal van de klant spreken Alles moet geautomatiseerd en gedigitaliseerd, maar in de kern blijft het uitzendvak hetzelfde. André Hamstra haalde destijds met Alertec Uitzendbureau mensen, waaronder Johan Nijp, van de werkvloer uit de metaalindustrie om hen het beroep van uitzender te leren. Met als argument: “Wil je bij de klant aan tafel zitten, dan moet je zijn taal spreken.” Een beproefde methode die nu ook Johan Nijp zelf hanteert in alle sectoren en niches waar de verschillende bedrijfsonderdelen van Alertec Group actief is. “Vroeger hoorde ik dat altijd van André. Nu hoor ik mijzelf regelmatig hetzelfde tegen onze mensen zeggen. De geschiedenis herhaalt zich.” Ruim 20 jaar geleden startte toenmalige zzp’er André Hamstra samen met zijn vrouw hun eigen uitzendbureau: Alertec. Hamstra is nog betrokken als aandeelhouder bij zijn bedrijf, maar heeft de dagelijkse leiding overgedragen aan Johan Nijp, die sinds 2017 directeur is van de Alertec Group. _ De Alertec Group behaalde in Nederland in 2023 een omzet van € 24,9 miljoen, een omzetgroei van 11 procent ten opzichte van het jaar daarvoor (FlexNieuws Top100). Alertec Group verzorgt de werving en selectie van uitzendkrachten, internationale recruitment van vakkrachten, detachering en zzp-bemiddeling. _ Door meerdere overnames in de afgelopen jaren bestaat de Alertec Group inmiddels uit de volgende onderdelen: Alertec Uitzendbureau (technisch), D-Jobs Uitzendbureau (allround), D-Jobs Select (werving en selectie), Alertec Bouw, Alertec International (internationale recruitment), Alertec Independent, Alertec Arbo (arbodienstverlening), Vaktec (leidingbouw en chemie) en Intens Detachering en Dienstverlening (zorg). Met vestigingen in Drachten (hoofdkantoor), Heerenveen, Oosterwolde, Dokkum, Leeuwarden, Emmeloord, Groningen, Elst en Amsterdam heeft Alertec Group een sterke positie in het Noorden van het land met de ambitie om het werkterrein verder uit te breiden. detachering, FlexNieuws TOP 100, recruitment, uitzendbranche, uitzendbureaus, Uitzenden Print Over de auteur Over Arthur Lubbers Arthur Lubbers is redacteur bij Flexnieuws. Bekijk alle berichten van Arthur Lubbers