Redactie FlexNieuws 28 november 2024 0 reacties Print Onderzoek Workday: AI ontpopt zich als belangrijk hulpmiddel bij het werven en behouden van talentOrganisaties gebruiken steeds vaker AI om hun processen voor het werven en behouden van talent te transformeren. Dat blijkt uit het Global Workforce Report, een onderzoek van Workday. Daarnaast blijkt dat de best presterende werknemers sneller besluiten hun baan op te zeggen om elders betere mogelijkheden na te streven.Steeds meer bedrijven wenden zich tot AI voor werving en zien daar de voordelen van in. De meeste bedrijven (77 procent) zijn van plan om AI in het komende jaar nog meer te gebruiken bij het inhuren. De meeste leiders (70 procent) zeggen dat AI het inhuren eerlijker zal maken en 89 procent gelooft dat het hun inhuurprocessen efficiënter zal maken. Dat blijkt uit het Global Workforce Report van Workday. De populairste manieren waarop ze het nu gebruiken, zijn onder meer het testen van de vaardigheden van kandidaten (26 procent), het screenen van cv’s en sollicitaties (26 procent) en het automatiseren van repetitieve taken (24 procent). Bedrijven krimpen In totaal werden 2,5 miljoen sollicitaties verstuurd, een stijging van 21 procent. Dit suggereert dat de banenmarkt in het voordeel is van werkgevers. Daarnaast heeft Workday op de Nederlandse markt 287 duizend aanvragen verwerkt, een daling van 6 procent. Dit suggereert dat bedrijven inkrimpen. Verder ontdekte Workday 234 duizend baan-aanbiedingen/arbeidsovereenkomsten. Dit is een stijging van 4 procent, wat suggereert dat vereiste vaardigheden beschikbaar zijn op de markt en wervingsprocessen in staat zijn om de juiste mensen aan de juiste functies te koppelen. Meest getalenteerde medewerkers vertrekken Nu bedrijven weer beginnen met het aannemen van personeel, vertrekken hun meest getalenteerde werknemers voor betere kansen elders. Hoewel het totale personeelsverloop laag is, tonen data aan dat toppresteerders het meest geneigd zijn om te vertrekken: 75 procent van de gevolgde sectoren zag een toename in het verlies van werknemers met veel potentieel. Dit is een grote uitdaging voor de bedrijven die al moeite hebben om hun beste mensen te behouden (zo’n 50 procent). Om dit aan te pakken, wenden velen zich tot interne mobiliteitsprogramma’s om werknemers te helpen groeien en zich te ontwikkelen binnen het bedrijf. Deze programma’s zijn succesvol gebleken, waarbij 67 procent van de leiders een positieve impact op hun organisatie rapporteert. Moeilijker om nieuwe baan te vinden Daarnaast overtreft de toename van sollicitaties (31 procent) de banengroei (7 procent) in de eerste helft van 2024 in vergelijking met 2023. Het wordt daardoor voor werkgevers moeilijker om de juiste kandidaat te selecteren en voor werknemers moeilijker om op te vallen. Deze intense concurrentie dwingt werkgevers om nog selectiever te worden, waarbij 72 procent van de leiders de lat hoger legt voor kwalificaties en ervaring. Zinvol werk blijkt de sleutel tot loyaliteit en veerkracht van werknemers In een tijd waarin bedrijven streven naar een hogere productiviteit, is het geven van zinvol werk aan werknemers om gevoelens van voldoening te stimuleren de sleutel om hen betrokken en loyaal te houden. Het onderzoek toont aan dat werknemers die hun werk zinvol vinden, zich 37 procent meer voldaan voelen, zelfs wanneer de werklast overweldigend is. Hoewel groeimogelijkheden, een duidelijke strategie en eerlijke beloning belangrijk zijn voor de loyaliteit van werknemers, is een gevoel van voldoening ook fundamenteel. Om de tevredenheid van werknemers te vergroten, moeten leiders zinvol werk prioriteit geven en overwegen om AI-tools te gebruiken om werknemers te helpen zich te concentreren op taken met een grote impact. Skills-based werving zal cruciaal zijn om beste talent te behouden “De Nederlandse beroepsbevolking ondergaat een aanpassingsperiode, met een daling in het aantal vacatures die wijst op voorzichtig gedrag van bedrijven te midden van de economische onzekerheid”, reageert Hette Mollema, VP Benelux bij Workday. Ondertussen zien we een stijging van het aantal sollicitaties, wat de groeiende concurrentie voor functies benadrukt, waardoor een werkgeversmarkt ontstaat. Desondanks suggereert de stijging van 4 procent in arbeidsovereenkomsten dat de vereiste vaardigheden op de markt beschikbaar zijn en dat wervingsprocessen in staat zijn om de juiste mensen aan de juiste functies te koppelen. Mollema stelt dat een op vaardigheden gebaseerde werving een belangrijke oplossing is voor de suggesties die de cijfer sdoen: “Door een op vaardigheden gebaseerde werving kunnen werkgevers zich richten op het efficiënt afstemmen van de capaciteiten van kandidaten op de veranderende behoeften van de markt. In de toekomst zal skills-based werving ook cruciaal zijn voor bedrijven om hun beste talent te behouden. Door werknemers te matchen met rollen op basis van hun vaardigheden, zijn ze verzekerd van een positie waarin ze kunnen uitblinken en zich voldaan voelen.” AI, onderzoek, recruitment Print Over de auteur Over Redactie FlexNieuws Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten. Bekijk alle berichten van Redactie FlexNieuws