Arthur Lubbers 17 september 2024 0 reacties Print José Perik (Jansen & De Wit): ‘De mensen maken de zaak, niet de naam van je bedrijf’Jansen & De Wit is het snelstgroeiende gespecialiseerde uitzendbureau in de bouw en techniek (volgens de FlexNieuws Top100). Directeur/mede-eigenaar José Perik over het geheim van dit succes. “Persoonlijk contact. Wij kennen de regio en de markt. MKB’ers vinden het prettig als je af en toe bij hen aan tafel zit om een kop koffie te drinken.”José Perik, algemeen directeur en mede-eigenaar van Jansen & De Wit, runt het bedrijf samen met haar compagnon Martin Vaanholt. Zij kennen elkaar van Prokx Payroll Professionals waar Vaanholt eigenaar van was en Perik werkte als directeur/bestuurder. Na enkele uitstapjes buiten de branche lonkte de flexwereld toch weer. “Als je eenmaal besmet bent met het flexvirus blijft het toch kriebelen.” Samen startten zij in 2021 Jansen & De Wit. Meedenken met MKB Perik en Vaanholt namen drie jaar geleden een detacheringbedrijf in de bouw- en een payrollbedrijf in het MKB-segment over in het Noorden. Dat vormde de basis voor het uitbouwen van Jansen & De Wit. De reden dat beide compagnons dit avontuur samen zijn aangegaan is de gedeelde visie, vertelt Perik. “Wij mistten in het Noorden en Oosten van het land een regionaal flexbedrijf dat MKB-ondernemers echt goed bedient. Die vinden het prettig als je af en toe bij hen aan tafel zit met een kop koffie en meedenkt over personeelsvraagstukken waar zij mee zitten. En wij kunnen verbindingen leggen tussen bedrijven. Want wij kennen de regio, de sector en zijn altijd pro-actief. Zo binden we natuurlijk klanten aan ons. Dat is onze kracht.” Werknemers zijn ambassadeurs Datzelfde doet Jansen en & De Wit naar eigen zeggen voor haar eigen werknemers. “Wij hebben bij de start van Jansen & De Wit een duidelijke visie gelanceerd; de medewerkers staan centraal. Hoe maken we het die medewerker naar de zin? Wat heeft die echt nodig? Dat varieert van het goed inrichten van werkprocessen, de beste werkschoenen, persoonlijke ontwikkeling tot een gezellige barbecue. Belangrijk, want ook detacherings- en uitzendkrachten vinden het prettig om af en toe een persoonlijk gesprek te hebben. Zo binden wij ook onze flexkrachten. Want onze uitzendkrachten zijn onze ambassadeurs. Zij dragen ook weer nieuwe kandidaten aan.” Ook investeert Jansen & De Wit volgens Perik in opleiding van flexkrachten. “Dat doen we niet alleen omdat in de bouw en techniek steeds meer komt kijken qua veiligheidseisen, certificering e.d., maar ook om flexkrachten te binden. Als een recruiter ziet ‘die kandidaat heeft het wel in zich, maar nog niet in het bezit van het juiste diploma’, dan investeren we in zijn opleiding.” Jansen & De Wit behaalde in 2023 een omzet van € 46,6 miljoen, een omzetgroei van bijna 43%. Daarmee is het flexbedrijf de snelste groeier in de FlexNieuws Top100 met de specialisatie in bouw en techniek. Die sectoren zijn goed zijn voor de helft van het werk. Daarnaast is Jansen & De Wit gespecialiseerd in bouw & infra, metaal & techniek, groenvoorziening, logistiek, productie, schoonmaak, recreatie en tuinbouw. De HR-dienstverlening aan het MKB van Jansen & De Wit omvat detachering, payrolling, uitzenden en backoffice (voor collega-intermediairs). Met vestigingen in Emmen, Nijverdal, Groningen, Hoogeveen, Heerde en Franeker heeft Jansen & De Wit een sterke regionale positie in Oost- en Noord-Nederland. Noordelijke no-nonsense José Perik woont in Wierden (Overijssel) en is zelf een goed voorbeeld van de noordelijke no-nonsense mentaliteit van Jansen & De Wit. “Wij zijn heel creatief en praktisch ingesteld. Bij ons vind je geen recruiters die acht uur per dag achter een beeldscherm zitten. Die lopen buiten, op bouwplaatsen, drinken koffie bij een klant, bezoeken medewerkers en bouwen relaties op en breiden hun netwerk uit.” ‘Alles boven Apeldoorn interessant’ Onder de vlag van Jansen & de Wit zijn de afgelopen drie jaar al vijf kleinere flexbedrijven overgenomen (waaronder In4Work, Flexi-Job en H&S Personeelsdiensten en NXPD.) Perik: “Dat zijn vaak kleinere uitzendbureaus. Sommigen van die partijen willen stoppen omdat de scoop te breed wordt, de wet- en regelgeving te complex en het voor hen te belastend wordt.” Dat Jansen & De Wit zo snel is gegroeid door haar buy & build-strategie wil niet zeggen dat omzetgroei een doel op zich is. “Wij willen geen omzet kopen, we willen die mensen er graag bij hebben. Zij kennen de markt in hun regio en hebben de persoonlijke contacten met klanten. Dat is veel belangrijker. De mensen maken de zaak, niet de naam van het bedrijf.” Voor die gewenste groei is het ook van belang om aan voldoende mensen te komen, weet Perik. “Hiervoor hebben wij nu onze pijlen gericht op buitenlandse medewerkers. Met die arbeidsmigranten als nieuwe doelgroep denken wij de groei te kunnen realiseren.” Jansen & De Wit zal ongetwijfeld hard blijven groeien want de overnamehonger is nog lang niet gestild. “We zijn verdubbeld qua volume. Je moet na zo’n snelle groei ook kijken of de interne organisatie goed staat, of alle werkprocessen goed lopen. We hebben fors geïnvesteerd in automatisering en deels een nieuw management team aangesteld. De organisatie begint nu echt volwassen te worden. Dus dit jaar zien we als een soort tussenjaar, maar vanaf volgend jaar verwacht ik weer een flinke boost.” Welke uitzendbureaus in aanmerking komen voor een overname? “Binnen onze buy& build-strategie is ‘alles boven Apeldoorn’ interessant voor ons.” FlexNieuws TOP 100, MKB, uitzendbureaus Print Over de auteur Over Arthur Lubbers Arthur Lubbers is redacteur bij Flexnieuws. Bekijk alle berichten van Arthur Lubbers
30-09-2024Bart Wille (BlueTrail) over aanstaande handhaving Wet DBA: ‘Ik denk niet dat wij minder mensen...