SLUIT MENU

Versla de robot, blijf je ontwikkelen

Versla de robot, blijf jezelf ontwikkelen

Interview met Paul Haarhuis, commercieel directeur van Timing

Flexkrachten die werken via Timing kunnen onbeperkt gebruikmaken van meer dan 90 online trainingen en cursussen.

Zinvol, want steeds meer werk verandert of wordt geautomatiseerd. Er zijn al robots die worden ingezet als uitzendkracht.

Hoe versla je de robot?
Het vraagt doorlopend sociale innovatie, het kan in kleine stappen. Of je nu 50+ bent of 21, door je leven lang nieuwe vaardigheden te leren, ben je beter inzetbaar op de arbeidsmarkt. Bovendien: elke keer als je iets nieuws leert, neemt je plezier en je zelfvertrouwen toe.

Stimuleren en faciliteren
“Veel van onze flexkrachten zijn echte doeners. In een arbeidsmarkt waar stap voor stap meer wordt geautomatiseerd, is het van belang dat medewerkers zich blijven ontwikkelen, zodat ze niet aan de kant komen te staan,” zegt Paul Haarhuis. “Dit willen wij niet alleen stimuleren, maar ook faciliteren. Daarom geven wij onze flexkrachten onbeperkt toegang tot online training en cursussen om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen van Excel tot doelgericht werken en van klantgericht telefoneren tot basiskennis BHV.”

GoodHabitz
“We werken samen met online opleider GoodHabitz. Onze flexkrachten kunnen gebruikmaken van meer dan 90 online trainingen en cursussen. Het gaat om gedragsverandering. Ook flexkrachten moeten zich realiseren dat een leven lang leren noodzakelijk is om aan de slag te blijven en de robots te slim af te zijn. Veel flexkrachten zijn echte doeners en niet makkelijk in beweging te krijgen om een toekomstgerichte training te gaan volgen. Als uitzendsector moeten we dit zien te doorbreken.”

Service = doen + contact maken + beleving
“De werkomgeving verandert niet alleen door automatisering. In de schoonmaaksector, logistiek, retail, delivery service of hotellerie draait het steeds vaker om een breed service-pakket. Naast concrete taken en vakmanschap, worden er ook uitdrukkingsvaardigheden gevraagd. Goed contact leggen met klanten of collega’s op de werkplek. Of een klant de geboden service positief ervaart en beleeft, zit in kleine dingen.”

Handige skills
Letta Wagenborg (53) is een van de flexkrachten die het aanbod heeft opgepakt. Sinds 2013 werkt zij via Timing in het Leden Service Center van de ANWB. Ze had jarenlang een vaste baan bij een bank, maar raakte die door een reorganisatie kwijt. Momenteel volgt ze een training NLP via GoodHabitz om haar communicatieve skills te verbeteren. Ze overweegt ook een cursus snellezen. Daarna zou ze misschien nog een training in commerciële vaardigheden willen oppakken. “Of dit meteen mijn kansen om van werk naar werk te komen, versterkt, weet ik niet,” zegt ze, “maar ik denk wel dat mijn effectiviteit en productiviteit hierdoor groter wordt. En ik leer nu iets waar ik al lang zin in had.”

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.