"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Grote impact gig economy op uitzendbranche

Grote impact gig economy op uitzendbranche

Om als uitzender relevant te blijven in de toekomst, dien je vandaag nog je verdienmodel onder de loep te nemen. Want de opkomst van de gig economy is onomkeerbaar.

Waar gaat het over?
Het is inmiddels onontkoombaar: we leven in een wereld waarin praktisch iedere consument fan van Queen lijkt te zijn. I want it all, and I want it now. Van films en series, tot kleding en zelfs boodschappen. Deze on demand-mentaliteit heeft enorme impact op hoe opdrachtgevers hun personeel organiseren. En biedt enorme kansen voor uitzenders om een nieuw verdienmodel op te tuigen.

Nog niet eens zo gek lang geleden ging je er vanuit dat, wanneer iemand je vertelde dat diegene gig had, je te maken had met een artiest. Een rockster. DJ. Of wellicht een acteur. Welkom in 2018. Waar steeds meer werknemers kiezen om hun geld te verdienen bij verschillende werkgevers. Op verschillende manieren. Door inderdaad ook verschillende klussen aan te nemen. Welkom bij de zogenaamde gig economy!

Nederland is kampioen flexwerken en loopt ook voorop in de gig economy in Europa. In 2016 telde ons land al 1,9 miljoen flexwerkers, en was maar liefst 18% van de beschikbare banen flexibel. En nog belangrijker, het aantal mensen met meer dan één baan is verdriedubbeld sinds 2003: 9% van alle arbeidskrachten klust bij [1].

Buiten de veranderende economie, wensen medewerkers – en dus ook jouw uitzendkrachten – in toenemende mate meer vrijheid. Om zelf te bepalen waar en wanneer ze werken. En om korte opdrachten te doen, of losse diensten bij verschillende opdrachtgevers te draaien.

Kortom, het traditionele uitzend-model staat onder druk. De gouden tijden van het jarenlang plaatsen van een kandidaat bij een opdrachtgever lijken aan hun einde te komen. En de bijbehorende stabiele marges nemen af. Als je op lange termijn wil blijven meetellen, dien je vandaag nog te veranderen.

Maar hoe dan?
Voldoende nieuwe spelers zijn je voorgegaan. Soms als online uitzendbureau (Youbahn en Wurcly), soms vermomd als online marktplaats (Temper). Maar hoe begin jij?

Kies een niche
Het snel koppelen van vraag en aanbod is niet gemakkelijk. Je dient voldoende kandidaten beschikbaar te hebben om snel open diensten in te vullen. En genoeg werk om je kandidaten tevreden te houden. Het bekende kip-ei probleem. Het beste is daarom om te beginnen in één branche, of zelfs met één opdrachtgever. De volgende sectoren zijn sterk vertegenwoordigd in de gig economy: Zorg, Horeca, Beveiliging, Evenementen, Infra en Bouw.

Bouw een pool op
Misschien heb je al een pool van oproepkrachten, misschien moet je deze nog opbouwen. De oriëntatie van zo’n beetje iedere doelgroep start online, dus dat is de plek waar je wilt beginnen. Door het juiste gebruik van social media en content marketing maak je het eerste contact met jouw doelgroep.

Kies een verdienmodel
Denk ook goed na over je verdienmodel en tarieven. Een opdrachtgever die snel extra handen nodig heeft, is bereid om meer te betalen. Een hogere omrekenfactor behoort dus tot de mogelijkheden. Of hanteer een nieuw model, zoals een vast abonnementsbedrag per maand.

Automatiseer
Werving en selectie, planningen, beoordelingen. Voor iedere workflow maak je gebruik van software. Want het snel matchen wil je niet meer met Excel of de telefoon doen. En natuurlijk werk je in de cloud en ben je mobiel toegankelijk voor je kandidaten. Ze lijken dat ding toch de hele dag in hun handen te hebben…

Laat los
Durf je kandidaten vrijheid te geven. Laat ze zelf diensten oppakken en hun rooster vullen. Geef ze de kans om voor verschillende opdrachtgevers te werken.

Hulp nodig?
Neem deel aan het gratis webinar op vrijdag 25 mei van 11:00-12:00 uur.

Michel Pilet is oprichter van clevergig, de slimme planningstool voor de on-demand economie

1] Bron: CPB, 2016

Flexnieuws geeft ruimte aan auteurs die een artikel willen plaatsen op Flexnieuws.