loading
views
1 reacties
Barbara Kramer

Kennis: last of zegen?

Barbara Kramer is Operationeel Manager van de Stichting Examens Uitzendbranche (SEU). Zij heeft in diverse functies gewerkt binnen de uitzendsector en kent het vak van Intercedent van binnenuit. X

Kennis: last of zegen?

‘Mijn mensen? Die moeten vooral verkopen! Vacatures binnenhalen, matchen, plaatsen. Kennis? Ja.. dat komt vanzelf. We vertellen ‘on the job’ waar ze op moeten letten. Dat zit wel goed. Uren scoren is het belangrijkste…’

Deze opmerkingen hoorde ik regelmatig tijdens gesprekken met intermediairs over het opleiden van intercedenten. Gelukkig gebeurt dit steeds minder. Opleiden en parate kennis staan steeds hoger op de agenda.

‘Zak zand in de woestijn’
Veel ondernemers zoeken nog steeds naar díe verkoper die de zogenaamde zak zand in de woestijn kan verkopen. Dat is volgens hen de werknemer die het meeste oplevert. Maar… is dat ook zo? Op de lange termijn? Natuurlijk moet de Intercedent van nu hartstikke commercieel zijn en in staat zijn om zijn/haar kandidaat voor een goed tarief te ‘verkopen’. Maar, ga je voor de lange termijn relatie met je opdrachtgever, dan zal je, inhoudelijk, een goede gesprekspartner moeten zijn.

Kennis verkoopt
Alle wijzigingen in wet- en regelgeving zorgen ervoor dat opdrachtgevers steeds hogere verwachtingen hebben van hun intermediair. Opdrachtgevers willen zeker weten dat zij geen risico lopen. Zij zijn niet op zoek naar ‘snelle verkopers,’ zij zoeken een partner die hen ontzorgt, met hen meedenkt en uiteraard de juiste kandidaten aanbiedt.
Beschik jij over voldoende kennis om je opdrachtgever te adviseren over de beste route? Over wat wel en vooral wat niet mag? Kan jij vertellen over eventuele risico’s? Zo ja, dan bouw je aan vertrouwen en aan een klantrelatie voor de langere termijn.

Moeten of willen
Nog altijd zijn veel werkenden huiverig om terug de ‘schoolbanken’ in te gaan. Jammer! Leren kost energie, maar zorgt ook voor verdieping, nieuwe inzichten en inspiratie. Veranderingen en digitalisering maken dat het belangrijk is om je kennis en competenties op peil te houden. Voldoende en up-to-date kennis zorgt voor diepgang in je functie en maakt je interessant voor je klanten, je werkgever en de arbeidsmarkt.

Kennis vergroten? Iedereen zou het moeten willen!

Barbara Kramer, SEU

Reacties op dit artikel

  • Auteur: Mariëlle Reijerkerk Datum:

    Heel herkenbaar, goed geschreven! Het is niet zozeer eng om de schoolbanken in te gaan, maar werkgevers zouden dit ook meer kunnen stimuleren, in welke branche dan ook. Stilstaan is achteruitgang, zelfontwikkeling is dan m.i. erg belangrjik.

Reageren:

*

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek