Van een ‘nee’ een ‘ja’ maken in het sollicitatiegesprek

0
386
Lucas Koren

Blog door Lucas Koren, YoungCapital

Voor velen een spannende dag: een sollicitatiegesprek. Voor de sollicitant hét moment om zich te bewijzen. Maar ook het moment om jouw organisatie goed te leren kennen. Dit is een uitgelezen kans om goed voor de dag te komen, maar hoe doe je dat? De gouden tip van corporate recruiter Manon ten Holter? “Stel jezelf open en voer het gesprek op basis van gelijkwaardigheid.” Klinkt simpel. Maar hoe pas je dat toe in de praktijk?

Creëer een open sfeer

“Een sollicitatiegesprek is tweerichtingsverkeer” vindt Manon ten Holter. “Daarom creëer ik een open sfeer, waarbij de sollicitant zich vrij voelt om vragen te stellen. Het liefst zitten we niet tegenover elkaar, maar aan een ronde tafel of in een driehoek.” Eerst legt Manon het CV nog even aan de kant en vertelt iets persoonlijks over haarzelf. “Ik geef de ander mijn volle aandacht en leg nooit mijn telefoon op tafel. Met mijn open, geïnteresseerde houding hoop ik hetzelfde te bereiken bij de ander,” aldus Ten Holter.

Zo maak je indruk

Indruk maak je voor, tijdens en na het sollicitatiegesprek. Niet alleen het gesprek zelf telt. Ook het contact voor- en achteraf, de ontvangst en de koffie dragen bij aan de beleving. Manon vertelt: “Ook een goed idee: loop een rondje door het gebouw met de sollicitant die je een goede match lijkt. Alles om hem een zo volledig mogelijk beeld te geven.”

Maak van een ‘nee’ een ‘ja’

Het gebeurt soms dat een sollicitant ‘nee’ zegt op het aanbod. Je kunt dat accepteren, maar Manon ten Holter stelt liever de vraag: “Onder welke omstandigheden zou je de baan wel accepteren?” Als de sollicitant nog van gedachten zou kunnen veranderen, dan weet hij zelf het beste waardoor dat kan. Door de vraag te beantwoorden, kan hij zichzelf overtuigen.

Leer de sollicitant echt kennen

Niet alleen voor de sollicitant is het leuk om een keer andere vragen te krijgen dan de doorsnee vragen, dat is voor jou ook leuker. Dus even een keer wat anders dan: “wat zijn jouw sterke en zwakke eigenschappen?¨ Hieronder een paar vragen die je zou kunnen stellen:

  • Als je een achtste dag in de week zou krijgen, wat zou je daar dan mee doen?
  • Wat is het grootste misverstand dat bestaat over jou?
  • Welke apps heb je op je telefoon om op de hoogte te blijven van jouw vakgebied?
  • Wat is het grootste compliment dat je op de werkvloer gekregen hebt?
  • Hoe zouden wij jou moeten inwerken?

Afwijzen is een vak apart

Het kan altijd gebeuren dat het niet klikt zoals je had verwacht. Dat geeft niet. Maar hoe je iemand afwijst kan ook positieve gevolgen hebben voor jouw bedrijf. Het is niet te laat om de sollicitant ambassadeur te maken van je merk. Neem bijvoorbeeld Eveline Praal, content manager bij YoungCapital. Ze solliciteerde jaren geleden voor een functie bij Tony’s Chocolonely. Ze is nog steeds niet vergeten hoe ze is afgewezen, terwijl ze niet eens op gesprek mocht komen.

“Ik kreeg een Tony’s-reep thuisgestuurd met een getypt afwijzingsbriefje. Zo attent. Vanaf dat moment wist ik: dat is écht een toffe organisatie. Ik draag het merk – hoewel ik niet eens op gesprek mocht – nog steeds een warm hart toe,” aldus Eveline Praal.

Geef heldere feedback

Wanneer iemand wel op gesprek is gekomen en het niet matcht, is het nog steeds niet te laat om iemand als merkambassadeur naar huis te laten gaan. Vertel diegeneop een positieve manier wat er beter kan. Zo lijkt het voor de sollicitant niet voor niets dat hij gesolliciteerd heeft. Daarnaast kan hij de positieve feedback meenemen naar andere sollicitaties.

Voor een sollicitant kan er veel misgaan tijdens het sollicitatiegesprek, maar hetzelfde geldt voor de werkgever. Denk daarom aan de gouden tip: stel je open en voer het gesprek op basis van gelijkwaardigheid. Op die manier kun je de concurrentie net dat ene stapje voor zijn in de strijd om (jong) talent.