"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Opleiden is het nieuwe uitzenden

Opleiden is het nieuwe uitzenden
Ik ben Ruud Beelen, landelijk manager Tempo-Team Werk en Leren (opleidingscentrum van BBL en andere leerwegen). Als manager geef ik leiding aan een team van opleidingsadviseurs. Daarnaast zit ik nu een jaar in de klankbordgroep van Stoof waarin we het onder andere hebben over de duurzame inzet van uitzendkrachten. Wat wij zien als duurzame inzetbaarheid? En hoe wij dat bij Tempo-Team vormgeven? Ik vertel het je in deze blog.

Tempo-Team
Uitzendkrachten op een slimme manier klaarstomen voor de veranderingen die bij onze opdrachtgever op de werkvloer plaatsvinden. Dat is waar wij ons bij duurzame inzetbaarheid mee bezig houden. Via een passende BBL-opleiding leiden we bij Tempo-Team Werk en Leren honderden uitzendkrachten op naar een erkend diploma in de sectoren logistiek, transport, techniek en zorg.

Dit opleiden opent niet alleen nieuwe kansen op werk; de scholing vergroot ook de eigenwaarde van onze uitzendkrachten. En die eigenwaarde is belangrijk voor een goed functionerende werknemer met een verantwoordelijke taak in het bedrijf. Mijn slogan is dan ook: opleiden is het nieuwe uitzenden.

Tempo-Team Werk en Leren als kweekvijver
Als kleine jongen was ik al fan van Ajax. Mij sprak toen al Ajax’ kweekvijver-gedachte aan. Talent benutten uit je eigen groep, en dit talent dan – vanuit je eigen visie en spelwijze – klaarstomen voor het grote werk. Waarschijnlijk is het daar voor mij begonnen.

Deze kweekvijver-gedachte is wat mij betreft ook het gedachtegoed van Tempo-Team Werk en Leren. We benutten de talenten van onze uitzendkrachten door aandacht en begeleiding te geven aan hun ontwikkeling. Tempo-Team heeft specialistische ‘begeleiders flex’ in de organisatie die daarin getraind zijn. We binden uitzendkrachten langdurig aan ons via een passende opleiding, die we op maat voor onze klanten inrichten. Onze opleidingsadviseurs begeleiden het hele traject: van screening en kick-off tot de kroon op ons werk: de diploma uitreiking.

Mijn drijfveer is om deze kweekvijver-gedachte optimaal in te zetten voor onze organisatie. En hoewel we al serieuze stappen hebben gemaakt, kunnen we nog veel winst behalen op dat gebied.

Relatie met duurzame inzetbaarheid
Op basis van onze ervaring en arbeidsmarktonderzoeken merkten we de laatste jaren dat het vinden van gekwalificeerde uitzendkrachten steeds moeilijker wordt, in alle regio’s. We begonnen daarom vier jaar geleden met het structureel opleiden van operators via de BBL-route. We doen dat nu inmiddels in vier sectoren waar we krapte op de arbeidsmarkt ervaren: logistiek, transport, techniek en zorg. Ieder jaar groeien we in aantal leerlingen. De markt schreeuwt om gekwalificeerde vakkrachten.

In het eerste jaar hebben we – naast onze reguliere BBL-klassen – vier operator klassen gestart in samenwerking met het UWV. We hadden toen uitsluitend leerlingen in het traject die vanuit een uitkeringssituatie waren geselecteerd. Dat waren wel pittige trajecten, waarin we meer begeleiding moesten geven dan we vooraf hadden gedacht. Hoewel er leerlingen zijn uitgevallen, hebben we toch een mooi aantal leerlingen naar een diploma kunnen brengen. En nog belangrijker: de meesten zijn daarna op contract gegaan bij het leerbedrijf. Ik belde een paar maanden geleden met een van deze leerlingen. Ze was nog steeds dankbaar voor het traject dat zij vanuit haar uitkeringssituatie met ons heeft kunnen doorlopen. Ik voelde weer die oprechte blijdschap en dankbaarheid dat we dit haar konden bieden.

Voorwaarden voor succes bij duurzame inzetbaarheidsinitiatieven
We hebben de afgelopen vier jaar gemerkt dat het succes van duurzame inzetbaarheid geen vanzelfsprekendheid is. Duurzame inzetbaarheid begint met het geloof en de wil om uitzendkrachten duurzaam te willen maken. Daarna komt pas de organisatie ervan: screening op capaciteit én houding, de juiste opleider, en dan aandacht en begeleiding gedurende het traject.

Cruciaal bij zelf opleiden is dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt. Je moet er met elkaar voor gaan om het opleidingstraject daadwerkelijk tot een goed einde te brengen. Ook weten we inmiddels uit ervaring dat méér tijd besteden aan de selectie ons mínder tijd kost gedurende het opleidingstraject. Een strenge screeningsprocedure betaalt zich uit in een goed lopende klas met een hoog slagingspercentage. Het zelf opleiden kost dus de nodige moeite, maar het is het resultaat meer dan waard. Uitzendkrachten vergroten hun eigenwaarde, en blijven de komende jaren zeer waardevol voor het bedrijf.

Ruud Beelen, Landelijk Manager Tempo-Team Werk en Leren

Flexnieuws geeft ruimte aan auteurs die een artikel willen plaatsen op Flexnieuws.