"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Hoe kun je inspelen op de talenten van Generatie Z?

Hoe kun je inspelen op de talenten van Generatie Z?

Blog: Lucas Koren, YoungCapital

Generatie Z, Z’ers of Gen Z; hoe je ze ook wilt noemen, ze zijn aan de orde van de dag. Maar wat zijn de kenmerken en talenten van deze generatie? En hoe kun je daarop inspelen als organisatie?

Kenmerken
Generatie Z is geboren tussen 1995 en 2010 en is – spreekwoordelijk – met de telefoon in de hand geboren. Daarom worden ze ook wel de digital natives genoemd. Generatie Z heeft de financiële crisis van dichtbij meegemaakt. Er kan gezegd worden dat ze opgegroeid zijn in een onzekere wereld. Wat ook een reden zou kunnen zijn dat ze meer sparen dan de voorgaande Generatie Y. De nieuwste generatie staat open voor diversiteit, zoals culturele en seksuele verschillen. Hard werken staat niet op de eerste plek. Ervaring opdoen is veel belangrijker voor de generatie.

Talent
Maar wat is precies het talent van Z’ers? Multitasken! Volgens sommigen heeft de generatie een gebrek aan concentratie, maar in de werkelijkheid filteren ze de bakken met informatie die ze binnenkrijgen. Net zoals de voorgaande generatie, is Gen Z ondernemend. Steeds vaker kiezen de Z’ers niet meer voor een baan als horecamedewerker, maar starten al jong een eigen bedrijfje.

Voor sommigen wordt het volgende niet als talent gezien: Gen Z is realistisch. Dit is wel degelijk een talent, want ze laten zich niet leiden door hoeveel geld ze kunnen verdienen, maar of het werken in een bepaalde beroepsgroep wel bij hun past. Zo zijn ze gericht op de lange termijn en niet op zo snel mogelijk geld verdienen. Wat voorheen bij andere generaties wel degelijk het geval was.

Inspelen op behoefte en talent
Voor elke organisatie is het noodzakelijk om in te spelen op de behoeften en talenten van de Z’ers. Ervaring opdoen is belangrijk voor de generatie, dus zorg dat je het werk niet gestandaardiseerd maakt, maar steeds vernieuwt. Met vrijheid kun je een Z’er aan je binden. Heb vertrouwen in je personeel, je hebt ze zelf tenslotte aangenomen. Laat ze naar behoefte thuiswerken en, waar mogelijk, eigen werktijden bepalen. Hou er op een afstandje zicht op, maar zet ze niet onder druk.

Ondanks de vergaande technologische ontwikkeling en digitalisering heeft Generatie Z behoefte aan persoonlijk contact. Dus word als senior een soort coach, wakker hun communicatie-skills aan. En zoals eerder vermeld, Gen Z is ondernemend. Geef ze de vrijheid om zelf met ideeën te komen! Zo zal de ‘jonge’ Z’er een goudmijn zijn voor je bedrijf.

Lucas Koren
Lucas Koren
Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.