"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Datadriven recruitment, hoe werkt dat?

Datadriven recruitment, hoe werkt dat?

Michiel Faasse
Michiel Faasse

‘Op allerlei momenten kun je in het wervingsproces gebruik maken van data en daar je voordeel mee doen. Dat scheelt in kosten en tijd. Natuurlijk blijft ook persoonlijke aandacht nodig,’ zegt Michiel Faasse.

Hij was ruim 9 jaar actief in de recruitmentbranche, onder meer in de rol van Marketing Manager.
Nu is hij Managing Director bij Expandior. “Wij helpen organisaties met hun transitie naar datagedreven werken, het verhogen van hun innovatiekracht en het verbeteren van hun productontwikkeling en product management.”

Tijdens het event EngageNOW inspireert hij deelnemers met voorbeelden en knowhow.

Wat is datadriven recruitment?
“In de kern betekent het dat je jouw recruitment baseert op feiten. Hoe je het proces inricht, hoe je keuzes maakt en welke acties je uitvoert. Recruitment is (en blijft) mensenwerk, daarom doen recruiters veel vanuit hun ‘onderbuikgevoel’. Met het inzetten van data (en vooral het leren werken met data en technologie) kun je als ondernemer en recruiter gaan sturen op basis van feiten.

Dat doe je niet zomaar, dat is een hele transitie. Met de juiste tools én de juiste mindset levert het veel op. Voor jezelf, jouw klanten en jouw kandidaten.”

Hoe werkt dat in de praktijk?
“Voor veel organisaties klinkt datagedreven als ‘cijfermatig’ en ‘gemeten’. Een valkuil is dat je alleen naar het eigen proces kijkt om data te vergaren. Denk bijvoorbeeld aan het meten van bad hires, time to hire, cost per hire en bron van werving. Dat is natuurlijk waardevol, maar er is meer mogelijk.

Je kunt data al helemaal aan het begin van het wervingsproces inzetten. Het verzamelen van data start namelijk al bij het gesprek met je klant over de vacature(s). Je kunt de aanname doen dat je klant weet wat hij/zij vraagt, maar je kunt ook je klant helpen om een profiel samen te stellen dat daadwerkelijk kansrijk is bij de werving. En dat doe je op basis van feiten. Hiermee voorkom je dat je nutteloze uren en kosten gaat maken. Als je regelmatig met je klant opnieuw de data bekijkt, kun je daarmee je klant ook enorm helpen. Tijdens het event EngageNOW zal ik hier concrete voorbeelden van geven.”

Hoe interesseer je kandidaten?
“Het is maar beperkt mogelijk om mensen ineens geïnteresseerd te krijgen. Een nieuwe baan is immers een levensbepalende beslissing. Ter vergelijking: hoe vaak heb jij bijvoorbeeld een auto gekocht omdat je een advertentie zag op Facebook? En die hippe koelkast op het werk? Heb je die gekocht omdat je die zag in een YouTube-ad? Of na een gesprek met anderen over het inrichten/upgraden van het kantoor?

That being said: als je veel kandidaten al langer kent en je weet de relatie warm te houden, dan heb je wel veel mogelijkheden. 29% van de Nederlanders wisselt binnen 2 jaar weer van baan. Dat zijn 3 miljoen professionals.

Naast het werven van nieuwe kandidaten loont het om te investeren in de lange adem. Ik weet dat organisaties met een dienstverlenende en een salescomponent medewerkers hebben die je kunt omschrijven als ‘doelgerichte bruistabletjes’ die graag willen scoren en snel resultaat willen.

Help die groep met de juiste tools om snel goede kandidaten te vinden. Dus investeer in je recruitment marketing. Geautomatiseerd adverteren op jobboards en zoekmachines maakt een wereld van verschil. Zeker als je die campagnes actief beheert en deze ‘recruitment partners’ uit blijft dagen.

Help je medewerkers ook met de juiste tools zodat ze weten wanneer kandidaten wakker worden en echt interesse krijgen door te investeren in je data en content. Weet jij welke kandidaten welke content waarderen? Kun je online volgen wanneer een van je topkandidaten na 6 maanden ineens weer naar je vacatures kijkt?

Aldoor blijven schreeuwen dat je toffe vacatures hebt is echt niet voldoende om kandidaten langere tijd te blijven boeien. Er zijn minder mensen die er naar willen luisteren. Ga daarom kennis delen, bied coaching aan. Investeer in die lange adem. Bouw meer dan een goed wervingskanaal. Zet met de juiste communicatiemiddelen je merk neer.”

Hoe word je aantrekkelijk als werkgever of arbeidsbemiddelaar?
“De user experience moet top zijn. Jouw kandidaat gebruikt jouw organisatie om bij zijn/haar ideale werkgever terecht te komen. Om een stap verder te komen in zijn/haar carrière. Jouw rol in die reis kun je zo groot en klein maken als je zelf wilt, maar zorg dat je serieus werk maakt van jouw aandeel in die reis. Get real. Zeg de dingen zoals ze zijn. Maak beloftes die je echt wil waarmaken en spreek die regelmatig uit. Online, tijdens de sollicitatieprocedure en na de plaatsing.

Maak de interacties zo persoonlijk en attent mogelijk. Natuurlijk is het voordelig als je veel automatiseert. Tegelijk hebben we samen echt wel door wanneer we met gepersonaliseerde automatisering te maken hebben of persoonlijke aandacht. Met persoonlijke aandacht creëer je een band. Ik ben ervan overtuigd dat de interactie met de recruiter vele malen doorslaggevender is voor de merkbeleving dan of je wel of geen video gebruikt in je werving. Dat neemt niet weg dat goede content en extra dienstverlening (naast je rol als intermediair) wel hele sterke elementen kunnen zijn van je merk. Tijdens EngageNOW zal ik uitgebreider ingaan op deze vraag.”

Hart onder de riem: het is learning by doing
Wat zou je ondernemers tot slot willen meegeven?
“Zie er niet tegenop. Ga er gewoon maar mee aan de slag. Stoei ermee alsof je weer 20 bent. Dan kan best, want je hebt al zoveel gezien in de praktijk, je intuïtie en kennis van processen zal je helpen om de weg te vinden. En heb een beetje geduld. De werkelijkheid duwt ieder van ons in deze richting: er is geen andere keus. Het personeelstekort is zo groot, dat je nieuwe wegen moet verkennen. Als je ermee wacht, loop je achter. Dus bedenk vooral: dit biedt kansen, het gaat werken en het is leuk [smile].”

Interview: Hinke Wever i.s.m. Michiel Faasse
Foto: CheeseWorks

Lees ook
Maak jezelf als werkgever aantrekkelijk met content marketing


[ advertorial ]

Meer weten over datadriven recruitment? Laat je inspireren door Michiel Faasse tijdens het EngageNOW Event op donderdag 22 september!

EngageNOW Event - gratis aanmelden

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.