30% van de Nederlandse organisaties heeft geen leerbeleid

0
227

Bij bijna een derde (30%) van de Nederlandse bedrijven met meer dan 200 werknemers geven HR-verantwoordelijken aan dat er geen duidelijke strategie is voor de ontwikkeling van hun personeel.
Infographic Learning & Development Monitor 2021, Studytube
Wie wƩl een L&D-beleid voert, laat belangrijke kansen liggen op het gebied van employer branding en werving & selectie van met name jongere werknemers.

Dat blijkt uit de Studytube Learning & Development Monitor 2021, een jaarlijks onderzoek van Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube.

De resultaten suggereren verder dat de HR-prioriteiten niet in de pas lopen met de wensen van huidige Ć©n toekomstige medewerkers.

De Learning & Development Monitor 2021 vroeg bij meer dan 1.000 professionals naar de leer- en ontwikkelcultuur van hun werkgever. Maar liefst 30% van de betrokken HR-verantwoordelijken gaf daarbij aan dat een concrete leerstrategie ontbreekt, terwijl vrijwel alle HR-proā€™s die dit aangeven zoā€™n ontwikkelplan Ć©cht noodzakelijk achten.

Grote verschillen
Die bezorgdheid is terecht: op diverse punten behalen bedrijven mƩt een leerstrategie een betere score dan bedrijven zonder leerstrategie. Zo beschikken ze vaker over een ruim leeraanbod (69% versus 48% bij organisaties zonder leerstrategie), dat gemakkelijk toegankelijk is voor medewerkers (75% vs. 50%), zodat die eenvoudig zelf opleidingen kunnen boeken (60% vs. 38%) met hun persoonlijke leerbudget (51% vs. 23%).

Ondernemingen zonder leerstrategie schatten hun toekomst dan ook vrij somber in. Bijna de helft van de HR-verantwoordelijken (47%) zegt dat de organisatie niet zal kunnen inspelen op veranderingen in de markt, tenzij ze ā€œserieuze stappenā€ zet om tot een operationeel leerbeleid te komen.

Een meerderheid (62%) vreest dat het ā€“ zonder investeringen in Learning & Development ā€“ moeilijk zal zijn om talentvolle werkkrachten aan te trekken of te behouden.

Contrast tussen HR en medewerkers
De HR-afdelingen van organisaties met een leerstrategie focussen hun beleid voornamelijk op het behoud van hun medewerkers; 53% noemt die factor als Ć©Ć©n van de drie belangrijkste speerpunten. Op de tweede en derde plaats volgen respectievelijk ā€œtalentontwikkelingā€ (51%) en ā€œgoed werkgeverschapā€ (49%).

Het valt op dat ā€œnieuwe medewerkers aantrekkenā€ bij bijna twee derde geen top 3-prioriteit is (64%), terwijl vooral jonge werknemers leermogelijkheden ten zeerste waarderen in een (potentiĆ«le) werkgever. In de leeftijdscategorie tussen 18 en 34 jaar vindt het overgrote deel (84%) van de respondenten het belangrijk dat een bedrijf hen stimuleert in hun persoonlijke ontwikkeling. Niet minder dan 68% zegt dat leren en ontwikkelen een belangrijke motivatie is op de werkvloer, en wederom 68% vindt een werkgever aantrekkelijk als die een groot leeraanbod in huis heeft.

Alarmbel
ā€œIk denk dat bij veel leidinggevenden nu de alarmbel afgaat,ā€ aldus Homam Karimi, CEO van Studytube. ā€œAl deze resultaten bevestigen nog maar eens dat een leerstrategie cruciaal is voor een gezonde organisatie. Die investering verdien je op zoveel manieren terug: je blijft bij met ontwikkelingen in de markt, je behoudt je werknemers en maakt hen tegelijkertijd duurzaam inzetbaar, Ć©n je trekt gemakkelijker nieuw personeel aan. Elke organisatie zou L&D moeten opnemen in de strategische agenda voor 2021.ā€

Bron: Studytube, 8 december 2020

Lees ook
Arbeidsmarktscan van MatchQ goedgekeurd door ministerie SZW
Sterke toename in gevolgde online trainingen bij Studytube
YoungCapital NEXT ā€“ Het opleiden en ontwikkelen van jong talent
O&O conferentie: ā€˜Leren & werken net zo normaal als eten & drinkenā€™
Manpower lanceert Talent Academy voor flexwerkers