"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Permanente educatie, wens of noodzaak?

Een leven lang leren, de WAB, scholingsbudgetten voor flexkrachten. Het nieuws staat bol van de mogelijkheden om je te blijven ontwikkelen. In onze branche ligt de focus rondom scholing vooral bij de flexkracht. Maar hoe zit dit met de vaste medewerkers van uitzend- en payroll organisaties?

De toename van het aantal SEU examens bewijst dat werkgevers in de flexbranche oog hebben voor de kwaliteit en het kennisniveau van hun medewerkers. Maar is een eenmalige cursus en examen genoeg? Ik denk dat er meer nodig is om onze medewerkers te boeien en te binden én te anticiperen op veranderende wetgeving.

Philips had het in de vorige eeuw heel goed door: als werkgever ben je medeverantwoordelijk voor de gezondheid en tevredenheid van medewerkers. Philips hield zich destijds niet alleen bezig met werkverschaffing, maar ook met huisvesting en sociaal welbevinden. En ik denk dat dit uitgangspunt anno 2019 nog steeds relevant is.
Het is algemeen bekend dat (financiële) zorgen doorwerken tot op de werkvloer. Nu heb je daar als werkgever niet helemaal invloed op, maar een marktconform salaris dat ruimschoots voldoende is om in de basisbehoeften te voorzien (liefst iets meer) is een must. Gelukkig is dat via de meeste bureaus goed geregeld in de cao’s.

Stilstand is achteruitgang
Maar dan komen we op welzijn en dat wordt mede bepaald door de mogelijkheid voor medewerkers om zich te blijven ontwikkelen. Ook de overheid ziet dat in, gezien de recent aangenomen motie om structureel € 48 miljoen te investeren in het stimuleren van een leercultuur in het mkb.

Medewerkers willen graag leren en in mijn optiek moeten werkgevers een opleiding niet teveel als ‘iets leuks voor de werknemer’ beschouwen. We staan daarin niet alleen, getuige het recente artikel van NRTO waarin opgeroepen wordt om de stap van papier naar praktijk te zetten.

De ervaring leert dat mensen met voldoende kennis van zaken meer zelfvertrouwen hebben. En dat heeft zijn weerslag op de (commerciële) gesprekken die zij voeren. Naar je werk gaan met onzekere gevoelens en het idee dat je ‘maar wat doet’ is voor niemand goed.

Opleiden is goed voor de de motivatie; er is geen betere manier om medewerkers te binden dan via opleidingen.

Voorsorteren op veranderende wet- en regelgeving
Er is veel veranderd in de wet- en regelgeving in de afgelopen jaren, en ook de komende tijd staan er weer grote wijzigingen op stapel (WAB, harmonisatie ABU en NBBU cao). Hoe zorgen wij ervoor dat alle vaste medewerkers in de flexbranche tijdig over voldoende informatie beschikken om het werk goed te blijven doen? Correcte verloning en contractadministratie, vragen van flexkrachten adequaat kunnen beantwoorden en werkgevers gedegen adviseren… Met wetgeving en boetes wordt de druk om het goed te doen voor bureau én medewerker steeds groter.

Na deze wijzigingen in wet- en regelgeving volgen ongetwijfeld weer nieuwe veranderingen.

Daarom zijn wij van mening dat ook de vaste medewerker in de flexbranche continue geschoold moet worden. Ook in de branche leeft deze wens, zo bleek onlangs uit het onderzoek naar de behoefte aan permanente educatie.
Daarom stellen wij een werkgroep samen waarin permanente educatie in samenspraak met de branche wordt onderzocht. Wellicht komen de extra scholingsmiljoenen van de overheid straks goed van pas om de behoefte aan permanente educatie om te zetten in realiteit.

Ik ben heel erg benieuwd naar inzichten vanuit de markt; welke aspecten zouden we zeker mee moeten nemen als het gaat om permanente educatie? Mail jouw visie naar b.kramer@seu.nl

Barbara Kramer, Manager SEU

Barbara Kramer is directeur bij de Stichting Examens Uitzendbranche (SEU), het enige onafhankelijke exameninstituut in de flexbranche.