Redactie FlexNieuws 16 september 2025 0 reacties Print Miljoenennota 2026. Geen nieuwe plannen voor de flexsector, wel verder met wetgeving.In de Miljoenennota 2026 vanzelfsprekend geen grote nieuwe plannen. Het demissionaire kabinet gaat ondertussen wel door met aangekondigde wetgeving. Een overzicht. In de Miljoenennota 2026 staan vooral kleine ingrepen en weinig verrassingen. Het is dan ook een begroting van een demissionair kabinet dat bovendien steunt op slechts 32 van de 150 zetels. Het kabinet viel in juni nadat de PVV opstapte en in augustus vertrok ook nog NSC uit onvrede over het beleid rondom Israël. Hoewel veel dossiers vertraging oplopen door de demissionaire status van het kabinet, staan er in de Miljoenennota weldegelijk maatregelen en fiscale aanpassingen die van belang zijn voor ondernemers in de flexbranche en voor zelfstandig professionals. De voorbereidingen rond nieuwe wetgeving gaat onverminderd door. Lees ook: Een overzicht van de variabelen in de kostprijs uitzendarbeid zoals die zijn gepubliceerd in de Miljoenennota 2026 Een overzicht van de belangrijkste plannen genoemd in de begrotingen: 1. Minimumjeugdloon flink omhoog Het minimumjeugdloon stijgt fors per 1 januari 2027. Eerder werd al bekend dat een 20-jarige dan niet 80%, maar 87,5% van het volwassen minimumloon gaat verdienen. Voor een 19-jarige stijgt dit percentage van 60% naar 75%, voor een 18-jarige van 50% naar 62,5%. Een 16-jarige krijgt voortaan 40% van het volwassen minimumloon, een 17-jarige 50%. Mbo-studenten die een beroepsbegeleidende leerweg (bbl) volgen, krijgen vanaf 2027 recht op het volledige minimumjeugdloon voor hun leeftijd. De speciale bbl-loonstaffel verdwijnt dus. 2. Hogere salariseis expatregeling Het demissionaire kabinet wil de regels voor kennismigranten aanscherpen. Zo wordt de salariseis voor werknemers onder de 30 jaar verhoogd van 4171 euro naar ongeveer 4670–4770 euro bruto per maand. Deze maatregel moet misbruik van de regeling tegengaan. De Arbeidsinspectie zag namelijk dat die ook werd gebruikt voor bijvoorbeeld kappers en schoonmakers, terwijl de maatregel bedoeld is voor hoogopgeleide kenniswerkers van buiten Europa. In het Financieele Dagblad uitten werkgevers uit de technologie- en nutssector hun zorgen. Zij zijn afhankelijk van kennismigranten voor bijvoorbeeld de energietransitie, maar start-ups en mkb-bedrijven zouden de hogere salarissen niet kunnen betalen. Ook grote bedrijven zoals Enexis en Siemens vrezen dat ze geen ingenieurs meer kunnen aantrekken. Ook diverse politici noemen de looneis een te grove maatregel. Ze pleiten voor een gerichtere aanpak, waarbij beter wordt gekeken naar de aard van het werk en de bijdrage aan de economie. 4. Toelatingsstelsel voor uitzendbureaus en andere uitleners van arbeidskrachten In de plannen nog maar eens de aankondiging van de Wet toelating terbeschikkingstelling arbeidskrachten (WTTA). De introductie van een toelatingsplicht voor bedrijven die personeel ter beschikking stellen. Binnen het Ministerie van SZW wordt in 2026 een autoriteit ingericht die de aanvragen voor een toelating en het behoud ervan beoordeelt, staat in het belastingplan. De Eerste Kamer gaat de WTTA overigens op 7 oktober behandelen. 5. Sectoraal uitzendverbod Het kabinet houdt vast een het idee op de optie te hebben een sectoraal uitzendverbod op te leggen. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) bereidt een maatregel voor waarmee het in- en uitlenen van uitzendkrachten kan worden verboden in sectoren waar structurele misstanden blijven bestaan. Als er aantoonbaar sprake is van ernstige problemen en er geen verbetering op treedt, kan het ministerie via een Algemene Maatregel van Bestuur ingrijpen en het uitzendwerk in die sectoren verbieden, zo is het idee. De BBB heeft in haar verkiezingsprogramma opgenomen niets voor zo’n verbod te voelen, de VVD – en andere partijen – zien er juist wel wat in. 6. Nieuwe wet rondom schijnzelfstandigheid Het kabinet werkt door aan de Wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties (VBAR). Deze wet bestaat uit twee delen. Het eerste deel is een toets of iemand een opdracht als zelfstandige mag uitvoeren. Deel twee is een arbeidsrechtelijk vermoeden van dienstbetrekking voor zelfstandigen die minder dan 36 euro per uur verdienen. Of deze wet er komt, blijft onzeker. VVD, CDA, D66 en SGP hebben namelijk een eigen alternatief voorgesteld: de Zelfstandigenwet. De VBAR-toets kan werkgevers geen zekerheid vooraf geven over de arbeidsrelatie, met de Zelfstandigenwet kan dat volgens de initiatiefnemers wel. Hun alternatief bestaat uit drie toetsen: een zelfstandigentoets, een werkrelatietoets en een sectorale toets. De BBB wijst zowel de VBAR als de Zelfstandigenwet af, maar is wel voor een rechtsvermoeden van werknemerschap en een ‘VAR-light’. Tot nu toe wilde PVV vasthouden aan de VBAR, maar schrijft er niet over in het verkiezingsprogramma. Lees het laatste nieuws: Nadere invulling wet VBAR moet extra duidelijkheid brengen, maar ‘toetsingskader is geen afvinklijst’ 7. Korting op elektrische leaseauto’s Verder wil het kabinet elektrisch rijden stimuleren met extra korting op de motorrijtuigenbelasting. Eigenaren van elektrische auto’s krijgen tussen 2026 en 2028 meer korting op hun motorrijtuigenbelasting: 30% in plaats van 25%. Werkgevers worden aangespoord om zakelijke auto’s te verduurzamen met een extra heffing in de loonbelasting voor ‘niet-emissievrije personenauto’s’. Deze aanscherping van regels rondom elektrische auto’s had het kabinet al in het voorjaar aangekondigd. Daartegenover staat dat het verschil in bijtelling tussen elektrische en niet-elektrische auto’s verdwijnt. Vanaf 2026 geldt voor nieuwe elektrische auto’s dezelfde bijtelling (22%) als voor benzineauto’s. 8. Print Over de auteur Over Redactie FlexNieuws Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten. Bekijk alle berichten van Redactie FlexNieuws
23-10-2025Peter Zebra (100ste lid VvDN): ‘Goed werkgeverschap is de belangrijkste waarde die we delen’