"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Diederik Keverling Buisman (BackOfficer): “Er is veel onzekerheid in de markt door nieuwe wet- en regelgeving”

Onduidelijkheid over de handhaving van de Wet DBA, het toelatingsstelsel en nog meer administratie door de nieuwe Uitzend CAO. Diederik Keverling Buisman (BackOfficer) doet een oproep aan de politiek. “Maak het voor uitzenders en inleners duidelijker, gemakkelijker en eerlijker.”

Hoofredacteur Wim Davidse gaat in de nieuwe FlexNieuws-podcast in gesprek met Diederik Keverling Buisman (operationeel directeur BackOfficer). Dat steeds meer flexbureaus aankloppen bij de backofficedienstverlener vindt Keverling Buisman niet verwonderlijk. “Die intermediairs moeten hun tijd moeten besteden aan kandidaten in plaats van aan wet- en regelgeving.”

Zzp’ers omturnen naar uitzenden of detacheren

Keverling Buisman merkt dat er in de markt veel onzekerheid is met betrekking tot de wet en regelgeving. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Wet DBA die sinds 1 januari dit jaar wordt gehandhaafd. Wat gaat daarmee gebeuren, wat betekent dat precies voor zzp-bemiddeling? “Wij merken die onzekerheid, vooral bij zorgbemiddelaars. Het afgelopen half jaar kloppen er tientallen bij ons aan met de vraag ‘moeten wij stoppen met zzp’ers, kunnen wij hen ook gaan uitzenden? Wij zijn natuurlijk bij uitstek een partij die hen kan helpen bij het omturnen van zzp’ers naar uitzendkrachten.”

Dit is overigens lang niet altijd nodig, geeft hij aan. “Sommige opdrachten worden nog wel door zzp’ers gedaan. Dat kan ook gewoon, geen probleem. Maar sommige niet. En dan ben je eigenlijk genoodzaakt om als gedetacheerde of uitzendkracht te gaan werken.” Ook in de bouw ziet Keverling Buisman diezelfde ontwikkeling. ”Daar ligt de twijfel vooral bij de inleners die voor de zekerheid geen zzp’ers meer willen inzetten.”

Op de vraag van Davidse of zzp’ers daar zelf op zitten te wachten, antwoordt Keverling Buisman. “Er zijn ook voordelen voor een zzp’er om gedetacheerd worden. Je bent verzekerd voor ziekte, bouwt WW-premie op, hebt recht op vakantietoeslag, vakantiedagen. En je houdt flexibiliteit en vrijheid, want het gaat nog steeds via bemiddelaars, die zorgen voor losse opdrachten.”

‘Zorg voor gelijk speelveld’

Davidse ziet in de cijfers van zowel de ABU als van het CBS inderdaad terug dat er meer uitzendkrachten en gedetacheerden komen die in de zorg gaan werken en minder zzp’ers. “Dus je ziet een klein beetje die kanteling die de politiek heel graag wil.” Als de politiek dat zo graag, heeft Keverling Buisman een verzoek aan Den Haag: doe iets doen aan de ongelijkheid in BTW! “Uitzenden is voor een zorginstelling duurder omdat je daarbij 21% BTW moet betalen. En dat is bij de inzet van een zzp’er meestal niet nodig. Waarom zou je voor een zzp’er geen 21% betalen en voor een uitzendkracht wel? Maak nou eens een keer een gelijk speelveld.”

‘Geef duidelijkheid’

Nog een oproep aan de politiek. Hoe meer onzekerheid in de markt over wet- en regelgeving, hoe meer bureaus bij Backofficer als specialist aankloppen. Dat is natuurlijk goed voor de backofficedienstverlener, maar Keverling Buisman ziet liever dat Den Haag meer duidelijkheid biedt. “Het is belangrijk dat iedereen weet ‘dit zijn opdrachten voor zzp’ers en deze opdrachten kun je niet als zzp’er doen’.”

Nieuwe Uitzend-CAO betekent extra administratie

En er komt nog veel meer regelgeving af op flexbureaus. Wat te denken van de nieuwe Uitzend-CAO die vanaf 1 januari 2026 ingaat? Daaruit volgt dat de beloning van uitzendkrachten gelijkwaardig moet zijn aan die van medewerkers met een vergelijkbare functie in dienst van de inlener. Keverling Buisman: “Dan worden alle voorwaarden dus gelijkgetrokken vanuit de inlener. Dat is alleen maar goed, maar dat vergt wel extra administratie. Niet alleen voor de uitzendbureaus, maar met name ook bij inleners, want die moeten doorgeven hoe het precies zit met de beloning binnen hun organisatie.” En dit roept ook vragen op, waarop nog geen antwoord is, weet hij. Bijvoorbeeld: als in het personeelsreglement staat dat elke werknemer een fiets krijgt, hoe gaat je dat dan omturnen naar een waardering voor een uitzendkracht die een weekje komt werken? “Dat zijn uitdagingen die uitzenders straks zullen krijgen.” BackOffice is hier al volop mee bezig, stelt Keverling Buisman. “De meeste inlenersvoorwaarden weten we, alleen daar komen nog wat extra zaken bij. Dus we zijn nu al bezig om te kijken, hoe gaan we dat uitvragen? Hoe kunnen we de intermediairs helpen, ook om die extra administratieve last bij hun inlener te vergemakkelijken?” Zo heeft Backofficer een online portal, waar de juiste vragen worden gesteld en die toegankelijk wordt om alles goed in te vullen.

Toelatingsstelsel

En het toelatingsstelsel (Wtta) komt er aan, ook al is dat nog niet helemaal rond. “Het is goed dat er een toelatingsstelsel komt, dat je aan de normen voldoet en gecertificeerd bent. Wij zijn dat al jaren en dat is ook ons bestaansrecht”, zegt Keverling Buisman. Door de aanstaande komst van de Wtta wordt BackOfficer nu al veel benaderd door intermediairs. “Veel uitzenders worstelen hiermee en vragen om hulp. De gemakkelijkste manier is dat wij juridisch werkgever worden. Dan kunnen ze meeliften met onze certificeringen en hoeven ze niet zelf te worden toegelaten tot het stelsel.”

Laat kandidaat zelf kiezen

Volgens Keverling Buisman past het uitbesteden van het werkgeverschap door een intermediair aan een partij als BackOfficer ook bij de wensen van de (moderne) werkenden. “Zo kun je kandidaten flexibiliteit bieden. Zeker de jongere generatie, die wil verschillende opdrachten, drie maanden daar, een jaartje daar… Hoe mooi is het als je die kandidaten aan je bindt door een vast contract, maar wel de flexibiliteit kan aanbieden door verschillende opdrachten te geven. Dat is wat de markt wil.” En dat geldt volgens hem ook voor arbeidsmigranten. “Die willen helemaal geen vast contract, die willen gewoon werken en op een gegeven moment weer terug. Dus als je die de flexibiliteit van verschillende contracten kunt aanbieden, werkt dat hartstikke goed.” En hetzelfde geldt voor zzp’ers. “Die zzp’er wil flexibliteit, maar dat hoeft niet per se als zzp’ér. Dat kan ook als gedetacheerde of uitzendkracht. Laat dat aan de kandidaat zelf over.”

Veel wet- en regelgeving dus. Daar zijn we als Nederland goed in, maar volgens Keverling Buisman zouden we het ook allemaal iets gemakkelijker kunnen maken. “Denk aan schijnzelfstandigheid. Als je een WW-premie verplicht en je verplicht de zzp’er voor een pensioen te betalen en een ziekenfonds of een verzekering, dan heb je geen verschil meer. Dan kan de kandidaat zelf bepalen wat hij wil, of het helemaal zelf oppakken of via een bureau of hij gaat in dienst.”
Juist dat is belangrijk volgens hem. “Die kandidaat is goud waard op dit moment. Dus als je die in de lead houdt en luistert naar wat de kandidaat wil, dan kun je daarop anticiperen. En dan blijven ze bij je.”

BackOfficer is er om de intermediair daarin te ondersteunen. “Die intermediairs willen maar één ding en dat is bezig zijn met de kandidaten werven, opdrachten vinden en die aan elkaar matchen. Zij moeten hun tijd besteden aan aandacht geven aan die kandidaten in plaats van aan wet- en regelgeving. Wij zorgen voor de compliance, doen de verloning, passen de software aan en zorgen dat het schaalbaar is. Wij zijn hun backoffice collega’s op afstand. We doen het samen.”

Lees ook: Diederik Keverling Buisman (BackOfficer): ‘Trend naar uitbesteden backoffice door wetgeving en krapte arbeidsmarkt’

___________________________________________________________________

Wat doet BackOfficer?

BackOffice verzorgt de backofficedienstverlening voor intermediairs, zoals uitzendbureaus en zzp-bemiddelaars die ook willen detacheren of uitzenden. Die backofficedienstverlening is breed, van salarisadministratie tot software, verloning, de facturatie tot voorfinanciering van de lonen. Bij de reguliere backofficedienstverlening neemt BackOfficer ook het juridisch werkgeverschap over. Daarnaast biedt BackOfficer de mogelijkheid aan (grote) uitzenders die zelf (juridisch) werkgever willen blijven, om alleen de backoffice voor hen te verzorgen.
___________________________________________________________________

Luister de hele gesprek tussen Wim Davidse (hoofdredacteur FlexNieuws) en Diederik Keverling Buisman (operationeel directeur BackOfficer) terug op Spotify of YouTube.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *