"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Diederik Keverling Buisman (BackOfficer): ‘Trend naar uitbesteden backoffice door wetgeving en krapte arbeidsmarkt’

BackOfficer is een van de snelstgroeiende flexbedrijven in de FlexNieuws TOP100. De backofficedienstverlener ziet door de onzekerheid in de markt de vraag alleen maar toenemen. Toch hoopt directeur Diederik Keverling Buisman dat er snel meer duidelijkheid komt vanuit Den Haag. “Want als het goed gaat met de uitzender of detacheerder, dan gaat het goed met ons.”

Diederik Keverling Buisman

Diederik Keverling Buisman heeft een rijke carrière in de flexbranche. Hij is de bedenker van uitzendplatform Flexbook, werkte als commercieel manager bij backofficedienstverlener Pay for People en heeft als interim manager de start in Nederland van het Duitse Zenjob verzorgd. Via via kwam hij in contact met een van de eigenaren van BackOfficer. ‘Het klikte’ en anderhalf jaar later maakte hij de overstap. Sinds begin 2024 is Keverling Buisman operationeel directeur bij BackOfficer en vormt hij samen met Rick Feldkamp de directie.

Onrust in de markt

Hoe strenger en complexer de wet- en regelgeving voor de flexbranche, hoe groter de vraag naar backofficedienstverlening. Dat merken ze ook bij BackOfficer. Er zijn twee zaken die volgens Keverling Buisman ‘heel erg veel onrust in de markt’ veroorzaken: de handhaving van de Wet DBA per 1 januari a.s. en het toelatingsstelsel (Wtta). “Veel zzp-bemiddelaars benaderen ons omdat ze een alternatief nodig hebben. En ook uitzenders zitten met veel vragen en hebben behoefte aan een partij die hen helpt. Soms zie je bijna de paniek in hun ogen, kun je ons helpen? Zeker starters willen nu niet een bedrijf beginnen waarbij zij zelf het juridisch werkgeverschap op zich nemen.”

Het tegenstrijdige is volgens Keverling Buisman dat de onzekerheid in de markt en aanpassingen in wet- en regelgeving juist goed zijn voor BackOfficer. “Wij zijn de specialist daarin, wij moeten de oplossing bieden aan flexbedrijven.” Maar het is volgens hem beter voor de markt dat er meer duidelijkheid komt. Wat gebeurt er met de aanpak van schijnzelfstandigheid, hoe gaat die toelating werken? “Dat mis ik wel.” En er moet volgens hem een eerlijk speelveld komen. “Dat is er nu niet. Er zijn nog steeds arbeidsmigranten die als zzp’er in Nederland komen werken. Daar is geen enkel zicht op, geen controle en die hoeven niet gecertificeerd te zijn. Dat is niet goed. We hebben arbeidsmigranten hard nodig, maar je moet dit wel goed reguleren.”

Want ook BackOfficer is gebaat bij een flexbranche die goed draait. “Als het goed gaat met de uitzender of detacheerder, dan gaat het goed met ons. Wij zitten dan ook naast de ondernemer, geven advies, helpen bij zaken die spelen in hun bedrijf. En sparren met uitzendondernemers over waar de kansen liggen. Nu het bijvoorbeeld lastiger wordt om zzp’ers in te huren, spelen wij daar op in.”

Een uitzendbureau start je niet omdat je administratie, contracten opstellen en voorfinancieren leuk vindt. Een uitzendbureau start je omdat je houdt van het matchen, werving en selectie, acquisitie, een kopje koffie drinken met relaties.

Trend naar uitbesteden zet door

“Je moet doen waar je goed in bent en wat je leuk vindt”, is de stelregel van directeur Keverling Buisman. “Een uitzendbureau start je niet omdat je administratie, contracten opstellen en voorfinancieren leuk vindt. Een uitzendbureau start je omdat je houdt van het matchen, werving en selectie, acquisitie, een kopje koffie drinken met relaties.”

Dus kun je volgens hem zaken waar je niet goed in bent en die je niet leuk vindt beter uitbesteden aan een specialist. “Dat doen wij zelf ook. Wij zijn specialist in backoffice, maar we outsourcen ook bijvoorbeeld juridisch/fiscaal advies en online marketing. Dat hoef je niet per se in huis te hebben.”

En Keverling Buisman ziet die trend doorzetten. Ook grotere uitzenders kloppen vaker aan bij BackOfficer omdat zij hun backoffice willen uitbesteden. Zijn verklaring hiervoor: “De krapte op de arbeidsmarkt dwingt uitzenders zich volledig te focussen op hun core business, hun klanten en kandidaten.” Deze verschuiving ziet Keverling Buisman steeds vaker optreden. “Vroeger had je de intercedent, die had een 360 graden rol, deed alles. Maar dat is niet meer genoeg om te excelleren in deze markt.”.
En die intercedent is vaak een extravert persoon, commercieel en mensgericht en die houdt niet zozeer van administratieve taken. “En administratie is juist wat wij doen en waar wij goed in zijn. Onze mensen hebben een ander profiel, werken wel graag met lijstjes, zijn accuraat en vinden wet- en regelgeving wel interessant.”

“Uitzendbureaus zullen steeds meer gaan specialiseren en zullen vaker hun backoffice gaan uitbesteden”, zo verwacht Keverling Buisman. BackOfficer speelt hierop in. Bij de reguliere backofficedienstverlening wordt ook het juridisch werkgeverschap overgenomen. Maar daarnaast biedt BackOfficer de mogelijkheid aan (grote) uitzenders die zelf werkgever willen blijven (onder eigen naam), om alleen de backoffice voor hen te verzorgen. “Wij zijn dan de collega’s, hun backoffice-afdeling, op afstand.”

Nog een reden dat uitzendbureaus hun backoffice vaker uitbesteden: het tekort aan backoffice-professionals. “Vindt ze maar eens op deze krappe arbeidsmarkt. Bovendien is het verloop onder personeel hoog. Wij werken met vaste klantenteams, heel steady. Dat betekent continuïteit en dat is prettig voor de klant.”


HR- en backofficedienstverlener BackOfficer behaalde in 2023 een omzet van € 75 miljoen, een omzetstijging van +22% ten opzichte van het jaar daarvoor (FlexNieuws TOP100). Het bedrijf is in handen van drie managing partners Dirk Tausch, Jeroen van Helden en Rick Feldkamp. Laatstgenoemde vormt samen met Diederik Keverling Buisman nu de directie.

Backofficer, gevestigd in Oss, heeft eind 2023 PRO HRM in Eindhoven overgenomen. De beide Brabantse backoffice-dienstverleners opereren inmiddels onder de naam BackOfficer. Er werken ongeveer 50 mensen, verspreid over de vestigingen in Oss en Eindhoven.


Groei, autonoom en door overname

De strategie is duidelijk: groeien. “We zitten in een volumebusiness en dan is groei belangrijk.” Het bedrijf groeit jaar-op-jaar fors; het afgelopen jaar +22% omzetgroei (€ 75 miljoen). En toen eind 2023 PRO HRM op het overnamepad van BackOfficer kwam, was het snel beklonken. Bijna een jaar later is de integratie (bijna) voltooid, vertelt Keverling Buisman. “Dat ging best snel. Het is ook een Brabants bedrijf, dus de cultuur komt overeen. Het doel was: personeel en klanten behouden. En dat is gelukt. Nu al merken we de synergievoordelen door het samenvoegen van systemen en bijvoorbeeld de gezamenlijke marketing (onder één naam).”

BackOfficer verwacht een eindspurt te maken in de laatste maanden van 2024. Door de wet- en regelgeving komen er meer nieuwe klanten. “Dat merken we nu al, en dat zal nog meer worden.” En uit de ABU MarktMonitor blijkt dat het aantal uitzenduren fors krimpt, maar bij de eigen klanten valt dat mee. “Die blijven vrij stabiel”, stelt Keverling Buisman. BackOfficer draait dus weer een prima jaar. “En 2025 wordt nog positiever.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *