Normec VRO 4 juli 2025 0 reacties Print De aanvullende module Wet toelating terbeschikkingstelling arbeidskrachten (Wtta): updates uit de praktijkU hoort het al een tijd: de Wet toelating terbeschikkingstelling arbeidskrachten (Wtta) komt er nu echt aan. Zorg ervoor dat uw bedrijf straks Wtta-proof is, anders wordt het lastig ondernemen, is u misschien al verteld. Maar in de praktijk merkt u er nog niet veel van. ‘Toch is het verstandig om proactief te handelen’, zegt Julisa Fereijra-Phelipa, Business Unit Director Normec VRO. ‘Behaal tijdig het SNA-keurmerk, zodat uw onderneming in aanmerking komt voor de overgangsregeling. Doe vervolgens de aanvullende Wtta-module. Met die stappen bent u helemaal klaar voor de nieuwe wet.’ Als koploper in de branche is Normec VRO vanaf het begin nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Wet toelating terbeschikkingstelling arbeidskrachten. Zo was er in 2024 elke zes weken een plenair overleg met het kwartiermakersteam van de toen nog op te richten Toelatende Instantie (TI). In het voorjaar van 2025 krijgt dit een vervolg, met de TI in oprichting als betrokken partij. Daarnaast zijn er vier werkgroepen met experts, waarin de volgende thema’s centraal staan: capaciteit, kwaliteit, IT en samenwerking. Wtta in werkgroepen: capaciteit, kwaliteit, IT en samenwerking Daar wordt onder meer gesproken over de huidige en toekomstige capaciteit van inspectie-instellingen, de kwaliteit van zowel de inspecties als de inspecteurs, de rol van (nieuwe) inspectie-instellingen, het toezicht op en de samenwerking met deze instellingen en ook de technologische aspecten die hierbij komen kijken. Komt er een systeem waar ondernemingen hun rapport kunnen aanleveren en hoe ziet dat eruit? Krijgen zij direct inzicht in hun mate van naleving van de wetgeving? In hoeverre is het wenselijk en technisch mogelijk om een dergelijk systeem te koppelen aan inspectie-instanties? Wij stomen ondernemers klaar voor de nieuwe wet en helpen hen voldoen aan de gestelde eisen Naast het delen van onze ideeën en kritische blik, zijn we er in de praktijk ook voor de flexbranche. Uitzendbureaus, payrollers, doorleners, detacheerders, brokers en inleners; iedereen krijgt met de Wtta te maken. ‘Wij stomen ondernemers klaar voor de nieuwe wet en helpen hen voldoen aan de gestelde eisen.’, zegt Julisa. Zo heeft Normec VRO al elf controles voor de aanvullende Wtta-module uitgevoerd en zijn er nog 23 gepland. Bovendien staan er maar liefst 28 offertes uit. “Het is mooi om te zien dat steeds meer ondernemingen hier nu al serieus mee aan de slag gaan en zo een duidelijke voorsprong nemen in de voorbereiding op de nieuwe wetgeving.” Julisa: ‘Bij Normec VRO hanteren wij een bewuste strategie van lichte overcapaciteit. Deze keuze stelt ons in staat om flexibel te reageren op piekbelastingen en de groeiende vraag naar inspecties binnen de Wtta-module.’ En dat is zeer gewenst, want voor de Wtta-module is minstens één à anderhalve dag extra inspectietijd (exclusief voorbereidende werkzaamheden en uitwerking) nodig, naast de inspectie voor het SNA-keurmerk. Dat betekent dat de tijdsbesteding verdubbelt. De investering in capaciteit is daarmee niet alleen gericht op het heden. Hiermee anticiperen we ook op de verwachte toename in vraag zodra de Wtta volledig van kracht wordt. Op deze manier kunnen we zonder concessies aan kwaliteit of doorlooptijd nieuwe aanvragen aannemen en verwerken. ‘Wij staan klaar voor de markt én zijn klaar voor wat gaat komen.’, stelt de Business Unit Director. Invoering van de Wtta? Proactieve inleners zijn er klaar voor Via verschillende online (nieuws)kanalen houdt Normec VRO geïnteresseerden op de hoogte. Met inhoudelijke artikelen creëren onze experts bewustwording over de verantwoordelijkheid van inleners voor de Wet toelating terbeschikkingstelling arbeidskrachten (Wtta). Inlenende bedrijven schakelen Normec VRO in om hun flexpartners te inspecteren in het licht van de nieuwe wet. Eerste resultaten van controle op aanvullende Wtta-module Normec VRO voerde al elf controles op de aanvullende Wtta-module uit. Daaruit kwam duidelijk naar voren dat er werk aan de winkel is. Met name processen en systemen binnen bedrijven vragen om verbetering of een aangepaste inrichting. Zo zijn er zaken in de Wtta-module die afwijken van de eisen in het SNA-keurmerk. Bij het SNA-keurmerk zorgt u dat de financiële administratie volledig en juist is verwerkt binnen drie maanden. In de Wtta-module moeten alle (kas)transacties binnen één maand zijn verwerkt. Bij het SNA-keurmerk wordt geen all-in loon toegepast. Voor de Wtta-module geldt: als er wel een all-in loon wordt toegepast, dan moet dit gespecificeerd worden op de loonstrook. Wat in de huidige normeis echter (nog) ontbreekt, is een belangrijk criterium: de wettelijke vakantiedagen die zijn verwerkt in het all-in loon moeten volgens de wet daadwerkelijk worden genoten. Dit volgt onder meer uit het Robinson en Steel-arrest, waarin werd geoordeeld dat een all-in loon kan worden gezien als een vooruitbetaling op wettelijke vakantiedagen, mits deze vakantiedagen ook daadwerkelijk op een later moment worden genoten. De normeis, die momenteel enkel vereist dat het all-in loon gespecificeerd is, houdt hiermee onvoldoende rekening. Aanvullende eisen in de Wtta-module ten opzichte van het SNA-keurmerk Ook is er sprake van aanvullende eisen in de Wtta-module ten opzichte van het SNA-keurmerk. Uit de inspecties blijkt dat een aanzienlijk deel van de non-conformiteiten betrekking heeft op de inlenersbeloning. De kern van deze afwijkingen ligt vaak in de beperkte herleidbaarheid van de informatie naar de individuele uitzendkracht. Daarnaast worden regelmatig strijdige gegevens aangetroffen ten opzichte van een algemeen verbindend verklaarde cao waar wel naar verwezen wordt in de verklaring van de inlener. Ook komt het voor dat er geheel geen, of slechts een onvolledige, schriftelijke verklaring of vastlegging van de inlener aanwezig is. In sommige gevallen wordt uitsluitend verwezen naar een cao bij looncomponenten zoals toeslagen. Bij toetsing van die cao blijkt echter een veelheid aan mogelijke toeslagen te bestaan, waardoor onvoldoende duidelijk is welke specifiek van toepassing is op de betreffende terbeschikkingstelling. ‘In elf van de tot nu toe elf gecontroleerde ondernemingen werd nog niet voldaan aan de nieuwe eis om pauzes en de begin- en eindtijd op de urenregistraties te vermelden.’ Een uitzondering op de verplichte urenregistratie geldt wanneer er sprake is van een vast arbeidspatroon én wanneer de uitzendkracht meer dan anderhalf keer het wettelijk minimumloon (WML) verdient. In deze gevallen hoeft er geen registratie plaats te vinden van begin- en eindtijden of onbetaalde pauzes. Binnen het huidige SNA-keurmerk geldt zelfs dat in dergelijke situaties géén urenregistratie verplicht is. Inspecteurs kunnen dan namelijk volstaan met zogeheten verbandscontroles, waarbij ze controleren of het vaste aantal gewerkte uren ook correct is uitbetaald en verloond. Dit is mogelijk omdat het loon op basis van een vast patroon elke maand of periode gelijk is. Bij afwijkingen van dat vaste patroon is het echter vanzelfsprekend dat er wél een urenregistratie moet zijn om die afwijking te onderbouwen. Dat kan bijvoorbeeld als er meer of minder wordt gewerkt dan afgesproken. Normec VRO heeft tijdens de internetconsultatierondes voorgesteld om voor deze specifieke groep werknemers een uitzondering op de Wtta-urenregistratieplicht op te nemen, net zoals nu geldt binnen het SNA-keurmerk. Helaas lijkt deze uitzondering onjuist te zijn geïnterpreteerd in de conceptteksten. We zullen dit punt daarom opnieuw onder de aandacht brengen bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Eisen aan de arbeidsovereenkomst: “Hoe kunnen wij dit controleren?” Verder is Julisa benieuwd wat ze gaan tegenkomen tijdens inspecties op de normeis dat wanneer met een Portal wordt gewerkt, deze tot 12 maanden na uitdiensttreding nog toegankelijk dient te zijn voor de werknemer. ‘Hoe kunnen wij bijvoorbeeld met zekerheid vaststellen dat een arbeidskracht nog minimaal 12 maanden na dienstverband toegang heeft tot deze portal? Dat is één van de eisen in de Wtta-module. Onze inspecties betreffen een momentopname, dus heeft die werknemer hier altijd toegang toe of ‘toevallig’ alleen als wij inspecteren? En hoe toont een onderneming dit eenduidig aan?’, vraagt de expert zich hardop af. Daarnaast stelt Julisa dat meer dan 90% van de partijen niet voldoet aan de eis dat bij elektronische ondertekening van de arbeidsovereenkomst, het met een gekwalificeerde elektronische (QAES) handtekening is. Een geavanceerde elektronische (AES) handtekening volstaat in de WTTA niet. Deze werkwijze is afgeleid van de normeis waarin onder meer is opgenomen dat een arbeidsovereenkomst aan de arbeidskracht verstrekt moet zijn. Aangezien wij uitsluitend administratieve controles uitvoeren en niet ter plaatse zijn, kunnen wij niet met zekerheid vaststellen of de arbeidsovereenkomst daadwerkelijk (fysiek) is verstrekt. Dit vormt een inherente beperking van administratieve controles. Daarom is bepaald dat een arbeidsovereenkomst die als hardcopy nat is ondertekend, of digitaal is verstrekt en voorzien van een QAES-handtekening, wordt beschouwd als rechtsgeldig verstrekt. ‘In de praktijk lopen wij hier regelmatig tegenaan, omdat dergelijke functies niet standaard in de software van ondernemingen zijn opgenomen. Dit roept vragen op over de noodzaak van aanvullende modules en welke kosten daaraan verbonden zijn.’ Verwachte afwijkingen: eisen met betrekking tot huisvesting De Business Unit Director van Normec VRO verwacht nog meer afwijkingen tijdens toekomstige inspecties. Ze gaat ervan uit dat partijen die niet op het Wet Minimumloon (WML) inhouden voor huisvesting, ook niet over het SNF-keurmerk beschikken. Dit is voor het SNA-keurmerk namelijk niet verplicht, maar binnen de Wtta wel. Deze partijen zijn geen lid van een branchevereniging zoals ABU en NBBU, die dit als eis in de cao hebben opgenomen. Voorzien of doen voorzien in huisvesting, voor de terbeschikkingstelling in Nederland, is dus toegestaan als de verhuurder SNF gecertificeerd is. Stichting Normering Flexwonen (SNF) beheert het register van ondernemingen die aan de norm voor huisvesting van arbeidsmigranten voldoen en onderhoudt deze normen. Bij Normec VRO kunt u in drie stappen zorgen dat uw onderneming voldoet aan het SNF-keurmerk. Onze experts voeren een administratieve- en locatie inspectie uit, rapporteren over verschillende onderdelen die in uw organisatie beoordeeld zijn en doen een jaarlijkse inspectie. Handelt u ook proactief voor een Wtta-proof onderneming? Normec VRO heeft al een groot aantal controles op de aanvullende Wtta-module gepland. Hoe meer we er uitvoeren, hoe concreter het beeld wordt van de voorkomende afwijkingen en uiteenlopende interpretaties. Ook wordt steeds duidelijker welke inspanningen nodig zijn om tot correctie te komen. We blijven onze bevindingen omtrent de Wet toelating terbeschikkingstelling arbeidskrachten actief delen. Houd daarom onze kanalen in de gaten! Onze experts brengen voor u in kaart óf en op welke onderdelen uw onderneming voldoet aan de gewijzigde én aanvullende eisen. Met concrete verbeterpunten, kunt u zich tijdig en gericht voorbereiden op de Wtta. Profiteer van de expertise, capaciteit en transparante werkwijze van Normec VRO. Lees ook dit artikel: Uitzendkrachten en de Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta): wat betekent het voor u als inlener? Normec VRO, Wet TTA, WTTA Print Over de auteur Over Normec VRO Normec VRO inspecteert en certificeert ondernemingen die zich willen onderscheiden op eerlijke arbeid. Bekijk alle berichten van Normec VRO
01-07-2025Diederik Keverling Buisman (BackOfficer): “Er is veel onzekerheid in de markt door nieuwe wet- en ...