"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Bedrijven zien vooral efficiëntiewinst door AI

Hoewel bedrijven hoge verwachtingen hebben van artificial intelligence, blijkt uit onderzoek dat vooral de operationele efficiëntie verbetert. Kostenbesparingen blijven vooralsnog achter en de implementatiekosten vallen geregeld tegen.

Artificial intelligence (AI) wordt steeds vaker ingezet binnen Nederlandse bedrijven, vooral om processen efficiënter te maken. Vier op de tien organisaties (41%) zet AI in met merkbaar resultaat op operationele efficiëntie. 

Toch vertaalt deze verbetering zich nog niet altijd in financiële winst: slechts een kwart van de bedrijven rapporteert daadwerkelijke kostenbesparingen dankzij AI. Dat blijkt uit recent onderzoek door PanelWizard in opdracht van fiscale softwareleverancier Nextens onder 838 financieel eindverantwoordelijken uit het bedrijfsleven.

Kostenbesparing blijft achter bij verwachtingen

Hoewel de helft van de bedrijven kostenbesparing noemt als voornaamste reden om AI in te zetten, blijken de realisaties nog achter te blijven. In de horeca en retail geeft 32 procent van de bedrijven aan kosten te besparen met AI, en in de financiële sector is dit 30 procent. In sectoren als cultuur, sport en recreatie (4%) en landbouw en visserij (17%) blijven de besparingen ver achter. 

Grote organisaties (500+ medewerkers) profiteren vaker van kostenbesparing (meer dan 30%) dan kleine bedrijven tot 25 personen (17%).

AI-implementatie kost meer dan verwacht

Voor 23 procent van de bedrijven zijn de implementatiekosten van AI hoger dan ingeschat. Opvallend is dat dit cijfer vrij constant is over verschillende bedrijfsgroottes, behalve bij kleine organisaties (2-25 personen), waar het percentage duidelijk lager ligt (12-17%). Sectoren waar de kosten vaker tegenvallen zijn onder meer vervoer en opslag (36%), financiële instellingen (35%) en landbouw en visserij (33%).

AI verbetert processen over de hele linie

Vergeleken met de 25 procent die kostenbesparing rapporteert, geeft een veel grotere groep (41%) aan dat AI de efficiëntie van interne processen merkbaar verbetert. Dit geldt zowel voor hoger opgeleiden (43%) als lager opgeleiden (53%). Met name de sectoren informatie en communicatie (59%), financiële instellingen (55%) en adviesdiensten (49%) scoren hoog op efficiëntiewinst. 

Ook de bedrijfsomvang maakt uit: bij organisaties met meer dan 1.000 medewerkers ziet de helft (51%) efficiëntieverbetering, tegenover slechts efficiencydertig procent bij bedrijven tot 25 medewerkers en elf procent bij eenpitters.

Toekomst: AI neemt steeds meer processen over

De verwachting is dat AI de komende drie jaar een steeds groter deel van ondersteunende bedrijfsprocessen zal automatiseren. Dit speelt onder andere bij HR-diensten. Denk hierbij aan werving via AI, pre-selectie van kandidaten en payroll automatisering. Maar ook bij juridische dienstverlening, consultancy, marketing- en communicatiediensten en finance zullen ondersteunende processen steeds meer geautomatiseerd worden. 

Vooral op het gebied van klantenservice wordt veel verwacht van AI. Denk hierbij onder andere aan chatbots en automatische ticketafhandeling. Een op de vijf ondervraagden verwacht dat AI binnen drie jaar zestig tot honderd procent van het werk overneemt. Een kwart van de respondenten schat dat wat lager in: tussen de 31 en 60 procent van het werk. Vooral jongeren, personen die werken in grotere organisaties en hoger opgeleiden schatten de mate waarin AI klantenservice-werk zal overnemen het hoogst in.

Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *