Redactie FlexNieuws 19 mei 2025 0 reacties Print AI verandert het recruitmentlandschap blijvendDriekwart van de recruiters verwacht dat AI een blijvende impact zal hebben op werving en selectie. Zo bespaart het veel werktijd (tot wel een dag per week) en worden sneller de juiste kandidaten gevonden. Dat blijkt uit onderzoek van LinkedIn. Kunstmatige intelligentie (AI) maakt zijn opmars binnen het recruitmentvak. Steeds meer bedrijven zetten AI in om sneller en efficiënter talent te vinden. Volgens onderzoek van LinkedIn onder bijna 1.300 recruitmentprofessionals in de Benelux verwacht driekwart dat AI een blijvende impact zal hebben op werving en selectie. Sneller en slimmer werven met AI Bijna twee derde van de HR-managers geeft aan dat het de afgelopen jaren moeilijker is geworden en meer tijd kost om gekwalificeerde kandidaten te vinden. De drie grootste obstakels zijn het vinden van kandidaten met de juiste technische vaardigheden (43%), te weinig sollicitaties voor een functie (42%) en een overvloed aan ongeschikte kandidaten (41%). Lees ook: Generatieve AI in recruitment is veelbelovend en divers Om de mismatch tussen vraag en aanbod te verkleinen, wordt steeds vaker AI ingezet. Volgens het onderzoek is het aandeel Europese organisaties dat AI test of gebruikt in een jaar tijd gestegen van 26 naar 37 procent. Recruiters die AI inzetten, besparen 16 procent van hun werktijd, wat overeenkomt met bijna een volledige werkdag per week. Bovendien zegt 62 procent sneller gekwalificeerd talent te vinden. Meer tijd voor menselijk contact Daarnaast vindt meer dan tweederde van de ondervraagden (68%) dat AI hen helpt om tijdrovende taken te verminderen, zoals het zoeken naar kandidaten en het opstellen van e-mails. Daardoor kunnen zij zich meer richten op strategische taken die menselijke vaardigheden vereisen, zoals sollicitatiegesprekken en onderhandelingen voeren. Nieuwe verantwoordelijkheden en ethische dilemma’s AI heeft dus veel voordelen, maar brengt ook uitdagingen en nieuwe verantwoordelijkheden met zich mee. Veertig procent van de ondervraagden noemt data en privacy als hun grootste zorg, terwijl ruim een kwart zich zorgen maakt over ethische kwesties en bias in AI-modellen. Lees ook: Waarom beïnvloeding een goudmijn is in het AI-tijdperk, ook in de flexbranche “Het is cruciaal dat bedrijven AI niet zien als een vervanger, maar als een hulpmiddel om hun menselijke expertise te versterken, vooral in een tijd waarin het vinden van het juiste talent een steeds grotere uitdaging wordt”, zegt Marjolein Kleijn, Talent Solutions Director LinkedIn Benelux. “De echte winst zit in het combineren van de snelheid van technologie met het beoordelingsvermogen en de creativiteit van het recruitmentteam.” Drie tips voor verantwoord en effectief AI-gebruik in recruitment Help recruiters om vertrouwd te raken met het gebruik van AI. Het kan helpen om een AI-speeltuin te creëren waarin recruiters tools en modellen risicoloos kunnen testen om te ontdekken hoe AI processen zoals vacatureteksten en outreach kan versnellen. Investeer in gerichte training. Bied gerichte trainingen aan over zowel de technische kant als de soft skills die nodig zijn om AI en menselijke besluitvorming te combineren. Dit kan via platforms zoals LinkedIn Learning. Stel duidelijke richtlijnen op voor verantwoord AI-gebruik. Dit betekent niet alleen transparantie over het gebruik naar kandidaten toe, maar ook interne afspraken over ethiek, bias en privacybescherming. Zo voorkom je ongewenste uitkomsten. AI, LinkedIn, recruitment Print Over de auteur Over Redactie FlexNieuws Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten. Bekijk alle berichten van Redactie FlexNieuws