"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Familiebedrijf Wiertz Company geniet ‘de charme van de middelgrote HR-dienstverlener’

Sinds de zomer van 2024 is Marcel Michiels de nieuwe CEO van Wiertz Company. De van oorsprong generieke uitzender realiseert inmiddels een jaarlijkse omzet van € 100 miljoen (FlexNieuws TOP100). En de vooruitzichten voor 2025 zijn gunstig. Toch gaat het niet om de harde getallen. “De dynamiek is anders dan bij corporates waar ik heb gewerkt. Hier streeft men niet naar korte termijnwinst, maar naar duurzame groei.”

“Dit is een familiebedrijf pur sang.” Aan Marcel Michiels de taak om de organisatie gereed te maken voor gezonde groei waarin die familiewaarden behouden blijven. Bij het uitbreiden van de dienstverlening profiteert Wiertz Company volgens hem van ‘de charme van de middelgrote uitzender’. Lees in dit interview hoe het bedrijf dit in Zuid-Nederland in praktijk brengt.

Met zijn HBO-diploma Mens & Arbeid in Tilburg op zak stuurde Marcel Michiels in 1989 zoveel mogelijk open sollicitaties. Want het was een tijd van hoge werkloosheid en hij was dan ook blij dat Randstad als een van de eerste werkgevers reageerde. Op z’n 23e ging hij er als intercedent aan de slag. “Daar heb ik echt het vak geleerd. Het was een andere tijd, er waren nog geen computers, alleen papieren inschrijvingen en vrijdagmiddagborrels op de vestiging waar de uitzendkrachten hun werkbriefjes afleverden.”

In tien jaar tijd klom Michiels steeds hoger op de carrièreladder bij Randstad. Tot Roda JC de top-amateurvoetballer Michiels vraagt om commercieel directeur te worden. Michiels beleeft mooie successen bij de voetbalclub, maar maakt na bijna negen jaar toch weer de overstap naar de flexbranche, als directeur van Flexpoint (nu SD Worx). In 2014 benadert een headhunter hem om bij Volta Limburg (nu Volta NXT, onderdeel van Essent) de slag te maken van nutsbedrijf naar een commerciële organisatie.

Na tien jaar stapt Michiels in de zomer van 2024 toch weer over naar de flexbranche. Harm Wiertz, oprichter van Wiertz Company, nodigt hem uit om een hapje te komen eten en vraagt Michiels of hij interesse heeft om als CEO na een woelige periode met directiewisselingen het bedrijf weer in rustiger vaarwater te brengen. Aan Michiels de taak om duurzame groei in de komende jaren te realiseren. Daarnaast ondersteunt senior Michiels de jonge Niklas Wiertz (COO) om hem klaar te stomen om over een aantal jaren de eindverantwoordelijkheid over het familiebedrijf te dragen.

Wiertz Company kent een stabiele omzet in 2023 en 2024 van circa € 100 miljoen. Daarmee behoort de generieke uitzender tot de middelgrote uitzendorganisaties volgens de FlexNieuws TOP100. 
Wiertz Company is opgericht in 1997 door Harm Wiertz en Dionne Wiertz-Buck. Het Limburgse familiebedrijf maakt in de 27 jaar dat het actief is in de arbeidsbemiddeling een gestage groei door.
Inmiddels telt Wiertz 10 vestigingen in de regio Zuid (in Zuid-Limburg vestigingen Parkstad, Maastricht en Sittard-Geleen), 4 in Oost (Nijmegen, Eindhoven, Venlo, Weert) en 3 in West (Bergen op Zoom, Middelburg en Axel). Deze laatste locaties zijn er met de overname van De Pooter Groep in 2022 bijgekomen.
Het bedrijf is uitgegroeid tot een allround HR-dienstverlener met vijf dienstverleningsconcepten: uitzenden, payroll, detachering, zzp-bemiddeling en werving en selectie. Bij Wiertz Company werken dagelijks 130 vaste medewerkers en maar liefst 4.500 flexmedewerkers bij ruim 500 werkgevers.

Familiewaarden

Het zijn juist die familiewaarden die Michiels zo aanspreken. “De dynamiek is heel anders dan bij de corporates waar ik heb gewerkt. Dit is een familiebedrijf pur sang. Hier kijken we niet alleen naar korte termijnwinst, maar streven we naar duurzame groei. Harm Wiertz heeft het altijd over het Rijnlandse model met als uitgangspunt ‘als het de ander [klanten, flexkrachten en eigen medewerkers] goed gaat, gaat het ons ook goed’. Duurzaamheid, echt toegevoegde waarde willen bieden, daar is het familiebedrijf mee doordrenkt. Zo worden er vanuit de Wiertz Foundation bijvoorbeeld jaarlijks ruim honderd mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan werk geholpen.”

“Je ziet dat opdrachtgevers weifelend zijn over de inhuur van zzp’ers. Wij bieden hen perspectief. Want of het nou zzp, detachering of payroll is – dat maakt voor ons niet uit.”

Large accounts en MKB

Wiertz is van oudsher een generieke uitzender, maar heeft tegenwoordig vijf dienstverleningsconcepten: naast uitzenden zijn dat detacheren, zzp, werving en selectie en payroll. Bij detachering en zzp-bemiddeling is wel degelijk sprake van focus op specifieke sectoren, namelijk industrie, logistiek, techniek en office (onder meer gericht op semi-overheid, zoals het onderwijs).

Binnen het uitzenden is er een splitsing tussen large accounts en MKB. Bij large accounts gaat het om volumespelers in de grootschalige industrie en logistiek. Daarvoor zet Wiertz ook arbeidsmigranten in. Zo werken er inmiddels op weekbasis 700 tot 800 arbeidsmigranten via Wiertz. “Een paar jaar geleden is de keuze gemaakt om ons te richten op de large accounts. Je ziet ook dat we daar relatief snel voet aan de grond hebben gekregen en al gauw een serieuze partij zijn geworden.”

Maar die focus op large accounts is volgens Michiel wel ten koste gegaan van het MKB-segment. “Het contact tussen Wiertz Company en het MKB ging enigszins verloren de laatste tijd. We willen dat verloren terrein zo snel mogelijk terugwinnen.” Wiertz Company wil binnen het MKB nadrukkelijker groeien met haar nog relatief nieuwe dienstverleningsconcepten werving en selectie en zzp. “Daar is ook nog een gezonde marge te maken die nodig is in de mix van dienstverlening.”

De huidige onrust in de zzp-markt ziet Michiels als een kans. “Je ziet dat opdrachtgevers weifelend zijn over de inhuur van zzp’ers. Wij bieden hen perspectief door met onze vijf dienstverleningsconcepten altijd een passende vorm te kunnen bieden. Want of het nou zzp, detachering of payroll is – dat maakt voor ons niet uit.”

Partnership

De uitzendbranche heeft het lastig. De uitzenduren blijven fors teruglopen, zo blijkt uit de ABU Marktmonitor. Maar Michiels denkt met Wiertz Company desondanks de gezonde groeiambities waar te kunnen maken. “Als Wiertz Company profiteren wij van de ‘charme van het middelgrote uitzendbedrijf’. Wij hebben een sterke lokale positie, kennen de marktsectoren heel goed, zitten dicht bij de klant.”

Reden waarom Wiertz ook vaak wordt ingezet naast de corporate uitzendorganisaties. “Wij hebben veel meer een partnership-rol dan een koude leveranciersrol. We denken mee bij strategische uitdagingen en zijn in staat snel oplossingen te vinden.” Als voorbeeld noemt Michiels het aanbieden van twee opleidingstrajecten samen met een opdrachtgever in de chemische industrie in Terneuzen.

Opleiden als bindmiddel

“Het zelf opleiden van flexkrachten slaat aan in de markt en klanten waarderen dat. Als wij met initiatieven komen haken opdrachtgevers graag aan”, stelt Michiels. En flexkrachten waarderen dat ook. “Wij proberen onze medewerkers te binden en perspectief te bieden. Opleiden is een belangrijk bindmiddel.”

Investeren in opleiding van flexkrachten is volgens hem nodig om echte toegevoegde waarde te blijven bieden op een concurrerende markt. “De prijsdruk in de flexbranche is extreem hoog, terwijl de schaarste op de arbeidsmarkt ongekend groot is. Wil je uit die harde prijzenslag wil blijven, dan moet je je onderscheiden door meer op de waarde-as te komen. Het opleiden van flexkrachten is een heel goede manier om echt toegevoegde waarde te leveren.”

Duurzame groei

“De focus ligt de komende jaren op het realiseren van een gezonde groei in Zuid-Nederland.” 2023 en 2024 waren de jaren van ‘stabilisatie’ waarin er volgens Michiels een iets behoudender koers is gevaren (met een omzet rond €100 miljoen). Voor 2025 verwacht hij een omzetgroei naar € 105 miljoen en wellicht een sterkere groei in de jaren daarna. “Maar wij hanteren niet zozeer harde getallen. Het familiebedrijf is gericht op het werken aan een gezonde organisatie met tevreden medewerkers.”

Michiels is dan ook zeer positief over de vooruitzichten in 2025 en de portefeuille is goed gevuld. “We zijn goed voorgesorteerd als organisatie op het realiseren van duurzame groei en hebben uit tenders en offerterondes aan het eind van 2024 al veel opdrachten binnengehaald van nieuwe klanten en uitbreiding bij bestaande klanten. We gaan zeker weer stappen vooruit maken.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *