"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Omzet flexbranche groeide in het derde kwartaal met 2,6 procent ietsjes harder

Over het derde kwartaal van 2024 rapporteerde het CBS wederom een lichte omzetgroei van de flexbranche. De uren lieten juist een sterkere krimp zien.

De totale zakelijke dienstverlening, waar de flexbranche onderdeel van is, zag een omzetgroei van +6,7% ten opzichte van een jaar eerder. Uitblinkers waren ook dit kwartaal weer marktonderzoeksbureaus en architectenbureaus, en ook beveiligings- en schoonmaakbedrijven – deze subsectoren groeiden allemaal harder dan +10%. De omzetgroei van de flexbranche groeide met +2,6% in het derde kwartaal iets sterker dan in het tweede kwartaal, maar was toch veruit de kleinste groeier binnen de sector van de zakelijke dienstverlening. Is de flexbranche gegeven die benchmarks dus weinig gegroeid? In de grafiek met ruim 25 jaar geschiedenis valt af te lezen dat we in een bijzondere tijd leven: de economie herstelt, terwijl de arbeidsmarkt met een werkloosheid van maar 3,7% nog super krap is.

Flexen in een bijzondere tijd

Dat de flexbranche-omzet in de vier kwartalen met economische krimp (van 2023 Q2 tot en met 2024 Q1) nog groeide, is duidelijk een historisch unicum. Maar dat kan vervolgens verklaard worden als we kijken naar de ontwikkeling van de uren: die krompen gewoon tijdens die vier kwartalen van economische krimp. En krompen voorlopig alleen maar harder, terwijl de economie in de loop van dit jaar weer aantrok – die uitblijvende flex-reactie hebben we alleen in 2003 al eens gezien. Dat was net als nu een periode vol turbulentie en onzekerheid in zo’n beetje de hele wereld. Belangrijk verschil: nu hebben we ook nog eens een super krappe arbeidsmarkt, wat, zo is ook te zien, duidelijk nooit goed is voor de ontwikkeling van de uren die door de flexbranche worden bemiddeld. Dat de omzet toch kwartaal na kwartaal blijft stijgen, is dan ook een gevolg van de stevige stijging van de gemiddelde uurtarieven (en mogelijk een toenemend belang van recruitment voor vaste banen: wel omzet, geen uren). In het derde kwartaal steeg het gemiddelde uurtarief in de flexbranche met een stevige +11,1%. Tegelijkertijd wordt de flexbranche natuurlijk net als iedere andere sector geconfronteerd met stevige stijgingen aan de kostenkant. Per saldo bleef volgens de CBS-data -3,5% minder bruto toegevoegde waarde (grofweg: brutomarge) over dan een jaar eerder. De bruto toegevoegde waarde krimpt al sinds het 1e kwartaal van 2023, dus gemiddeld genomen dekken de stijgingen van de gemiddelde uurtarieven de kostenstijgingen inmiddels bijna twee jaar onvoldoende.

Helft van flexbureaus deed het beter

Terug naar de omzetontwikkeling van de flexbranche. Ook dit kwartaal is, in vergelijking met alle andere flexomzet-gegevens die de afgelopen weken bekend zijn geworden, de +2,6% een sterk groeipercentage. Kijk maar: alle flexbrancheverenigingen en beursgenoteerde staffing companies zijn in het derde kwartaal gekrompen!

(De 4 getoonde staffing companies zitten met hun omzetcijfers grotendeels of volledig in de getoonde flexbrancheverenigingen; de Adecco-krimp is geraamd. Ook nu weer een kanttekening bij de omzetkrimp van de Vereniging van Detacheerders Nederland. Die -6,5% is waarschijnlijk wat vertekend, omdat daarin de zzp-omzet niet zit. Die zou best nog kunnen zijn gegroeid in het 3e kwartaal, dus is de krimp van de totale omzet van de aangesloten detacheringsbureaus waarschijnlijk kleiner dan de gerapporteerde -6,5% – maar toch weer krimp.)

De gemiddelde omzetgroei van alle niet-publicerende of niet aan de twee branchemonitoren deelnemende bureaus was dan zo’n +4%. Uit de stijgers-dalers statistieken van het CBS kan worden afgelezen dat ruim de helft van de flexbureaus (52%) meer dan +0,5% omzetgroei heeft gerealiseerd. Veel flexbureaus en lezers zullen dus ook nu weer denken: máár +2,6% omzetgroei? Wij deden het veel beter in het derde kwartaal!

Ongewijzigde verwachtingen

Op korte termijn hangt er nog steeds geen extra groei van de flexbranche in de lucht. Sterke indicatoren als de inkoopmanagersindex staan alweer een halfjaar onder druk. De industrie in Europa voelt nog steeds de druk van hoge rente en dito energiekosten, een tegenvallende Chinese economie (dus relatief weinig vraag) en agressieve Chinese producenten van onder andere elektrische auto’s en staal (dus relatief veel concurrentie en prijsdruk). De nieuwste ABU-cijfers van na het 3e kwartaal (periode 11) wijzen nog niet op snel en serieus herstel. Er staat geen enorme krimp op ons te wachten, maar sterkere groei met lagere kosten dus betere marges zijn evenmin in beeld. Van de economie moeten we het dus nog steeds niet hebben, voor succes herhalen we daarom de conclusie van ons TOP 100-artikel: specialiseren is noodzakelijk, maar niet genoeg; het gaat uiteindelijk om een paradoxale, magische mix van professionaliteit en ondernemerschap.

Wim Davidse is director Trends & Insights bij ZiPmedia en toekomstverteller en strategisch prestatie-adviseur.

2 reacties op dit bericht

  1. Links en rechts lees je dat door de strengere handhaving van de Belastingdienst per 1 januari 2025 opdrachtgevers en ex-zzp’ers meer gebruik willen maken van de uitzendbranche en detacheren. Heeft dat nog invloed op de groei van de flexbranche?

    • Dat levert inderdaad heel interessante mogelijkheden op, Hendrik. Helaas is het moeilijk of zelfs onmogelijk de impact van die overstap op dit moment te kwantificeren. Daarnaast is ook niet duidelijk in hoeverre die zzp’ers nu ook al of nog niet bemiddeld worden door uitzenders of detacheerders.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *