"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Wat staat de arbeidsmarkt voor customer support te wachten in 2024?

Wat zijn op dit moment de meest gevraagde customer support functies? Welke skills zijn nodig voor een goede customer support professional en wat kun je verwachten qua salaris? Bao-Han Nguyen, gespecialiseerd in het bemiddelen van customer service professionals bij uitzendorganisatie Walters People, geeft een update.

De vraag naar customer support medewerkers loopt al jaren op; zowel Nederlandstalige als Engelstalige medewerkers blijven hard nodig. En dat heeft gevolgen voor de salarissen binnen deze groep professionals. Bao-Han Nguyen, manager customer support recruitment bij Walters People, deelt enkele kerncijfers en verwachtingen over de arbeidsmarkt voor customer support professionals in 2024.

Wervingsbehoeftes binnen customer support

De vraag naar Nederlandstalige customer support medewerkers is al jaren groot. Bao-Han: “Je hebt in deze functie continu contact met mensen die in de meeste gevallen Nederlands als moedertaal hebben, en ook in het Nederlands een gesprek met je willen voeren. Het is veel fijner voor hen om een gesprek in hun moedertaal te voeren over bijvoorbeeld een klacht of een vraag.”

Ook de vraag naar Engelstalige customer support medewerkers neemt toe. ‘’Beheersing van de Engelse taal blijft belangrijk”, ziet Bao-Han, “ook voor customer service afdelingen van organisaties die in Nederland gevestigd zijn. Er bellen genoeg mensen naar customer service afdelingen die gebrekkig Nederlands spreken. Ook deze groep moet je goed te woord kunnen staan. Daarom vissen steeds meer organisaties in de internationale kandidatenpoule, op zoek naar Engelstalige customer support medewerkers.”

Top 3 meest gevraagde customer support professionals in 2024

  1. Klantenservicemedewerker
  2. Sales support medewerker
  3. Administratief medewerker

Top 3 meest gevraagde skills bij customer support professionals in 2024

  1. Een extraverte houding
  2. Beheersing van meerdere talen
  3. Systeemkennis

Wat waarderen customer support professionals in 2024 het meest in hun werkgever?

  1. Inspirerende werkomgeving
  2. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden
  3. Thuiswerkmogelijkheden

Customer support als springplank

Het salaris voor customer support medewerkers is de afgelopen jaren gestegen vanwege de grote vraag naar deze professionals; het gemiddelde starterssalaris ligt momenteel rond de 2.500 euro. Bao-Han: “Na één of twee jaar willen de meeste customer support professionals meer verdienen, maar dit kan niet altijd vanwege een gebrek aan doorgroeimogelijkheden. Daarom zie je dat veel customer support professionals na twee jaar iets anders gaan doen. Customer support is namelijk een mooie opstap naar een salesfunctie, waar veel doorgroeimogelijkheden zijn.”

Bao-Han verwacht dat de salarissen voor customer support medewerkers dit jaar minimaal zullen stijgen. “Veel organisaties zijn van mening dat het maximale salaris dat zij willen bieden aan hun customer support medewerkers, bijna bereikt is.” Ondanks het feit dat de salarissen minder snel stijgen, zijn de vooruitzichten voor customer support professionals gunstig. “Ze hebben de banen nog steeds voor het uitkiezen, dus voorlopig hoeven ze niet te vrezen voor een lager salaris.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *