"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Organisaties die AI gebruiken bij personeelsselectie minder aantrekkelijk voor sollicitanten

Het inzetten van algoritmes bij personeelsselectie schept negatief beeld bij sollicitanten, zo wijst een studie uit.  

Organisaties die gebruik maken van algoritmes bij het selecteren van personeel worden door sollicitanten gezien als bedrijven die vooral oog hebben voor kostenbesparing, controle en uitbuiting en niet voor het welzijn van hun medewerkers. Dat blijkt uit een onderzoek van Irmela Fritzi Koch-Bayram en Chris Kaibel, gepubliceerd in het vakblad Human Resource Management Journal.

Bedrijven die laten zien dat de selectie gedaan wordt door mensen, worden gezien als bedrijven die wel kiezen voor kwaliteit en welzijn.

In de studie is niet gekeken naar de daadwerkelijke relatie tussen het inzetten van AI en de aard van de organisatie. Er is alleen gekeken naar de perceptie van de (potentiële) sollicitanten. Maar dat maakt de uitkomsten niet minder relevant. De onderzoekers wijzen erop dat die perceptie veel invloed kan hebben op de beslissing van werkenden om überhaupt te gaan solliciteren.

Ondanks dat het inzetten van algoritmes weldegelijk tot betere selectie van cv’s kan leiden, doen organisaties er goed aan dit negatieve beeld bij sollicitanten mee te nemen in hun besluit om gebruik te maken van algoritmes. Of op zijn minst na te denken hoe erover gecommuniceerd wordt, zo adviseren de onderzoekers.

Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten.