"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

ManpowerGroup Q2 2023 omzet krimpt 3 procent

ManpowerGroup heeft de resultaten van het tweede kwartaal bekend gemaakt. Jaar op jaar daalde de omzetontwikkeling (organisch) met 3%.

“De resultaten in het tweede kwartaal passen bij de uitdagende omstandigheden voor recruitment en resource in de VS en Europa,” zo verklaart Jonas Pricing, CEO en bestuursvoorzitter van ManpowerGroup in het Q2 2023 persbericht. “Tegelijk zien we een groeiende vraag in bepaalde segmenten van deze markten. Daarnaast groeit onze business in Latijns-Amerika en Azië (Pacific Middle East). We werken aan meer productiviteit en strategische initiatieven om te kunnen profiteren van een kentering in de markt.”

Wim Davidse
Wim Davidse

De ManpowerGroup Q2 2023 presentatie biedt meer informatie bij onderstaande cijfers, uitgelicht door flexstrateeg Wim Davidse.

Omzetontwikkeling
ManpowerGroup rapporteert mondiaal in totaal een omzetdaling van -3% (OCC = organic constant currency, dat wil zeggen organisch; exclusief wisselkoersvariaties en exclusief eventuele overnames). In het eerste kwartaal van dit jaar kromp de mondiale omzet met -2%. Daarmee meldt ManpowerGroup voor de derde keer omzetkrimp na kwartalen vol groei.

Brutomarge
Op totaal mondiaal niveau ging de brutomarge in Q2 2023 omlaag naar 17,8% (van 18,2% in Q2 2022) (zie slide 6). De winstmarge (EBITA) daalde naar 2,4% (van 3,7% in Q2 2022) (zie slide 3 van de presentatie) in OCC. In een wereld vol krappe arbeidsmarkt lijkt dit niet zo indrukwekkend.

Omzet per segment en regio
De omzetdaling was het kleinst bij Manpower (uitzenden) en procentueel veel groter bij Talent Solutions (RPO, MSP en Talentontwikkeling) en vooral Experis (professionals) (zie slide 5 van de presentatie). Mogelijk speelt hier mee dat Proservia, een MSP-dienstverlening in Duitsland, verlieslijdend is. Proservia opereert onder het merk Experis. ManpowerGroup kondigt daarom aan Proservia af te gaan bouwen.

Voor ManpowerGroup Zuid-Europa – waaronder het voor de groep enorm belangrijke Frankrijk – verantwoordelijk voor een kwart van de totale mondiale omzet, daalde de omzet met -1% OCC (in Q1 2023 bedroeg dit -2%) (zie slide 11 van de presentatie). De omzet in Frankrijk stabiliseerde in het tweede kwartaal met 0% OCC (in Q1 2023 bedroeg dit +1%).
ManpowerGroup Noord-Europa (goed voor 19% van de omzet van de totale groep) behaalde een omzet van -6% OCC (In Q4 2022 kromp de omzet met -3%) (zie slide 13 van de presentatie). Daarmee was de realisatie in lijn met de outlook die bij de cijfers van Q1 2023 werd gegeven. De verwachting was toen -3 tot -7% OCC.

In Nederland daalde de omzet van ManpowerGroup met -7% OCC (in Q1 2023 kromp de omzet met -6%) (zie slide 14 van de presentatie).

Ter vergelijking: de ABU Marktmonitor meldde in Q2 2023 een daling in de uitzendomzet  van -3,0% (in Q1 2023 daalde de uitzendomzet met -6,6%).

Lees ook
Q1 2023 – Hoe presteren Randstad, Adecco en Manpower op de huidige ‘moeilijke markt’?

Verwachtingen voor het derde kwartaal
ManpowerGroup geeft als outlook bij de resultaten van Q2 2023 voor Noord-Europa: -4% tot -8% CC (slide 20), dat is slechter dan de outlook die in het eerste kwartaal werd gegeven.

Bronnen: ManpowerGroup, 20 juli 2023 en Wim Davidse

Context
ManpowerGroup kwam als eerste van de beursgenoteerde uitzendondernemingen met de tweede kwartaalcijfers. Randstad publiceert de Q2 resultaten op dinsdag 25 juli 2023. Brunel op vrijdag 28 juli. Adecco Group sluit de rij op donderdag 3 augustus.

Vergelijk omzetontwikkelingen in de flexbranche via onderstaande grafiek:

Omzetontwikkelingen in de flexbranche (grafiek door Wim Davidse, Dzjeng)
Omzetontwikkelingen in de flexbranche (grafiek door Wim Davidse, Dzjeng). Klik voor grotere afbeelding.

Lees ook
Randstad Q2 2023 omzet krimpt ruim 5 procent
ABU marktmonitor 16 mei 2023 – uitzendomzet krimpt met 17,4%
Uitzendbranche heeft een moeilijk eerste half jaar achter de rug

Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten.