"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Uitzendkrachten hebben recht op volledige transitievergoeding

Zes uitzendkrachten krijgen alsnog een volledige transitievergoeding toegekend, per persoon zo’n 8.400 tot 11.000 euro.

De rechtbank van Noord-Holland heeft hierover een uitspraak gedaan.

De zes uitzendkrachten waar het om gaat, waren als buschauffeur in dienst van Workbus, in het gebied Arnhem-Nijmegen. Vorig jaar september raakten ze hun baan kwijt. Ze stonden toen een half jaar op de loonlijst van Workbus, waarna het uitzendbureau een kleine transitievergoeding toekende van enkele honderden euro’s.

Eerdere dienstjaren tellen mee
CNV Vakmensen dacht daar anders over. “De buschauffeurs deden datzelfde werk namelijk al veel langer, sommigen zelfs al sinds 2009, voor verschillende opeenvolgende uitzendbureaus én onderaannemers van Connexxion. Bij de berekening van de transitievergoeding moesten die dienstjaren meetellen, vonden wij,” zegt Henry Stroek, CNV Vakmensen. De vakbond startte een rechtszaak om daarmee een voorbeeld te stellen voor de uitzendbranche.

De rechtbank van Noord-Holland heeft de chauffeurs nu gelijk gegeven. Ze hebben recht op een veel hogere transitievergoeding. De bruto-bedragen variëren tussen 8.398 en 11.111 euro (in totaal 58.781 euro bruto).

Eerder faillissement niet van belang
Interessant is dat het niet uitmaakt dat Workbus de chauffeurs in maart 2020 heeft overgenomen van het failliete vervoersbedrijf TCR (onderaannemer van Connexxion). In de beschikking schrijft de rechtbank:
“Volgens de wet moet rekening gehouden worden met de diensttijd bij vorige werkgevers, omdat de buschauffeurs bij die werkgevers dezelfde werkzaamheden hebben verricht. Dat Workbus de buschauffeurs heeft overgenomen van een failliete werkgever, maakt niet uit.”

Volgens Stroek is de uitspraak een opsteker voor uitzendkrachten in Nederland. “Vaak weten ze bij ontslag niet precies hoe het zit en waar ze recht op hebben. Tegen hen zeg ik: laat je niks wijsmaken en vraag ons om hulp.”
Hij ziet het ook als een signaal naar de overheid, als verantwoordelijke aanbesteder van vervoersconcessies. Stroek: “Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk, wat ertoe leidt dat chauffeurs al jaren rondrijden als flexwerker via verschillende onderaannemers. Wij vinden dat ze vast in dienst van de vervoersmaatschappij horen te zijn.”

Bron: CNV Vakmensen, 6 maart 2021

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.