"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Please en DNA 360 – schaalvergroting

Please Payroll heeft branchegenoot DNA 360 overgenomen.

De overname werd dinsdag 21 juli 2015 getekend. Zie het persbericht.

Hans van de Ven, mede-oprichter van Please en Gertjan van Stratum, oprichter van DNA 360 (De Nieuwe Arbeid 360), lichten de achtergrond toe.

Please directie
Het samengaan heeft op directieniveau veranderingen meegebracht.
Het team bestaat nu uit Hans van de Ven (algemeen directeur), Gertjan van Stratum (commercieel directeur) en Albert Zwaans (financieel directeur). Registeraccountant Zwaans was al verantwoordelijk voor de financiën bij Please en blijft dat ook in de nieuwe combinatie die dit jaar al ruim 100 miljoen omzet behaalt.

Afscheid van Jan Franken
Jan Franken, de oprichter van Please, heeft deze week afscheid genomen van de organisatie. Hij is nu niet meer actief in de directie en is ook geen aandeelhouder meer. Hij richt zich volledig op zijn horeca-organisatie ‘De smaak van Croy’ en is daarmee wel klant van Please. Met zijn ondernemerschap is hij al jaren een aanjager van werkgelegenheid in de regio. Vanuit die rol zal hij met regelmaat feedback blijven geven.

links: Jan Franken, rechts: Hans van de Ven, oprichters Please Payroll
Oprichter Jan Franken (links) nam afscheid van Please. Mede-oprichter Hans van de Ven (rechts) is nu algemeen directeur.

Jan Franken heeft ook het concept ‘De 9+ organisatie’ bij Please ingevoerd. Franken streeft dit ‘9+, uitmuntend’ principe na bij alle bedrijven die hij opzet. Ook Please Payroll handelt hiernaar. “Het is belangrijk dat je de klant positief verrast qua service,” vindt Hans van de Ven, “dat geldt voor elk aspect van de dienstverlening, of het nu gaat om collectiviteitskorting of IT-inrichting, waarin wij maatwerk kunnen leveren. De beleving van de klant en de payrollmedewerker staat centraal. Zo maak je hem of haar ambassadeur van je bedrijf. Om deze werkwijze te borgen in de organisatie heeft Please Payroll ook een manager klantbeleving.”

Wat gaf de doorslag in de match tussen de organisaties?
Zowel Hans van de Ven als Gertjan van Stratum komen uit Helmond, maar ze kenden elkaar niet.

Van Stratum: “Please was op afstand mijn grote voorbeeld toen ik zelf een payrollorganisatie startte. Ik heb goed naar hun branding en profiel gekeken toen ik bedacht hoe ik mijn payroll concept wilde inrichten.”
Van de Ven: “Sinds februari van dit jaar zijn we met elkaar in gesprek. Ons bedrijfs-DNA komt op veel punten overeen. Dat bleek uit de bedrijfsfilosofie en de kwaliteitseisen die we beide hanteren. We zagen het ook op het niveau van de klantenportefeuille, het type contracten en de medewerkers.”

Nieuwe holding
Op cao-niveau vullen ze elkaar aan. “We kunnen nu meerdere cao’s bieden. Om dat te faciliteren hebben we de overname gerealiseerd vanuit een nieuwe overkoepelende holding. Daardoor kunnen de bestaande contracten worden gecontinueerd en bieden we nieuwe klanten de keuze of zij met de Please-cao willen werken of met de ABU-cao.”

“De naam DNA 360 zal blijven bestaan als de ABU werkmaatschappij van Please, maar Please Payroll blijft de naam waarmee wij naar buiten treden. Financieel en juridisch zijn beide bedrijven al samengevoegd; komende maandag volgt het praktisch samengaan en verhuist het team van DNA 360 vanuit Weert naar het kantoor van Please in Helmond.”

Segmenten
Please profileert zich in drie segmenten:

  • MKB-ondernemers (65%)
  • Middelgrote tot grote ondernemingen die hun flexschil willen uitbesteden (10%)
  • Backoffice services voor intermediairs (25%).

De percentages geven aan hoe de segmenten zijn verdeeld over de huidige klantenportefeuille.

“Bij het kleinere MKB kun je denken aan de detailhandel of de fietsenmaker om de hoek die graag wil dat de zorg voor zijn personeel goed is geregeld, maar niet de werkgeversrisico’s en de administratieve rompslomp wil dragen. Door dit uit te besteden aan een betrouwbaar payrollbedrijf biedt de opdrachtgever zijn werknemer(s) alle HR-voordelen van een grote werkgever,” aldus Hans van de Ven. “Wij hebben bijvoorbeeld een verzuimafdeling, die in samenwerking met de opdrachtgever de werknemer begeleidt in geval van ziekte. Wij regelen ook de pensioenvoorziening en de overige taken die horen bij het werkgeverschap. We bieden daarnaast collectiviteitsvoordelen aan de payrollwerknemers.”

“De grootste werkgeversgroep in Nederland bestaat uit al die talloze kleine MKB-ondernemingen. Die zorgen gezamenlijk voor de meeste werkgelegenheid in ons land. Dit type werkgever is niet altijd uit op maximale flex maar heeft wel een sterke behoefte aan ontzorging en risicobeheersing. Zij hebben een bedrijf te runnen waardoor ze geen tijd hebben om aandacht te besteden aan de steeds ingewikkelder wordende wet- en regelgeving rondom het werkgeverschap. Tegelijkertijd weten ze dat het goed geregeld moet zijn rondom het personeel. Uitbesteden aan een specialist is daarmee een strategische beslissing voor een ondernemer waardoor hij of zij zich weer 100% kan richten op zijn of haar kerncompetentie.”

“Het middelgrote MKB, met meer dan 50 of 100 werknemers, heeft doorgaans voldoende HR-service in huis om zelf de flexibele schil te regelen. De extra service die wij bieden, ontstaat door onze cao’s, waarmee we indien nodig 5 1/2 jaar flexibele contracten kunnen bieden. Dit kan bijvoorbeeld een uitkomst zijn voor piek- en seizoensarbeid. We zien deze behoefte ook terug bij bedrijven die net uit de crisis komen en nog niet zeker zijn of ze over voldoende economische veerkracht beschikken, maar wel personeel nodig hebben. We bieden deze service overigens wel volgens onze kwaliteitseisen. Wanneer opdrachtgevers alleen gaan voor de laagste prijs, zijn we snel uitgepraat.

Het derde segment betreft backoffice services voor intermediairs. Zij zijn gespecialiseerd in werving & selectie, het samenbrengen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Individueel hebben ze vaak niet de capaciteit, de kennis en de draagkracht om een goede backoffice te kunnen faciliteren. Zij besteden dat dan uit aan gespecialiseerde payrollorganisaties, waaronder Please.”

Magazine en project Werknemersbedrijf
“In ons eerstvolgende Please magazine verschijnt een interview over de overname. Ook de klanten van DNA 360 ontvangen voortaan ons magazine.
Verder blijven wij actief met het concept van het Werknemersbedrijf, dat we vorig jaar hebben gelanceerd met een publicatie en een congres. Dit heeft ons tot op hoog niveau aandacht opgeleverd.

We hebben onder meer een gesprek gevoerd met de directeur Arbeidsmarkt en Sociaal-Economische Aangelegenheden van het ministerie van SZW,” zegt Hans van de Ven. “Dankzij ons onderzoek naar de knelpunten op de arbeidsmarkt en onze media-uitingen daarover, praten we nu als ervaringsspecialist met beleidsmakers over goede oplossingen. Een goede payrolldienstverlening maar ook varianten op het concept van het werknemersbedrijf voorzien in een reële behoefte van de ondernemers en medewerkers in het MKB.

Dat er ook goede payroll in Nederland is, hebben we gelukkig breed onder de aandacht kunnen brengen. We hebben er vertrouwen in dat wij op dit niveau ook mee kunnen blijven denken over regelgeving voor flexwerk en goed werkgeverschap in de toekomst. Schaalvergroting helpt om hier aan bij te kunnen blijven dragen.”

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Trends in de payrollbranche
Er is een trend tot schaalvergroting in de payrollmarkt, zie onder meer:

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.