Uitzenders helpen arbeidsmarkt na de crisis weer op de been

1
409
Marco Bastian, directeur NBBU en Brigitte van der Burg, voorzitter NBBU
Marco Bastian (directeur) en Brigitte van der Burg (voorzitter) van de Nederlandse Bond van Bemiddelings- en Uitzendondernemingen (NBBU)

Na de crisis zijn het de uitzenders die de arbeidsmarkt weer op de been helpen.

Door Brigitte van der Burg, voorzitter NBBU en Marco Bastian, directeur NBBU

De uitzendbranche is de kanarie in de koolmijn. Als het land getroffen wordt door een crisis, zwijgt de kanarie als eerste. Maar het vogeltje veert ook weer als eerste op zodra de economie weer aantrekt. Daarmee is onze sector het baken waarop de arbeidsmarkt navigeert. Gaat het met de uitzendsector goed, dan groeit de vraag naar personeel.

Momenteel gaat het niet goed, zoveel is duidelijk. De coronacrisis deelt een harde klap uit aan de arbeidsmarkt. Met het hele land spannen we ons in om zoveel mogelijk mensen zoveel mogelijk perspectief te bieden. De uitzendsector bewijst hierbij aantoonbaar haar specifieke toegevoegde waarde door mensen te herplaatsen. Dat dat een gigantische klus is en in zo’n crisis zelfs niet genoeg blijkt uit alle alarmerende berichten over de toename van de werkloosheid, ook in de uitzendsector.

Het is daarom van het grootste belang om uitzendkrachten die door de crisis hun werk verliezen of dreigen te verliezen zoveel mogelijk te ondersteunen. Dat kan nog altijd een heel stuk beter. De NBBU dringt er bij de overheid op aan om noodmaatregelen aan te scherpen en nieuwe maatregelen te treffen voor zowel ondernemers als uitzendkrachten. De tijd dringt, vooral voor diegenen die tussen wal en schip vallen of dreigen te vallen.

Ondertussen werpen we de blik ook vast op de toekomst. We horen de eerste voorzichtig positieve signalen over een mogelijk vaccin dat in Oxford met succes getest is op resusapen. In de Verenigde Staten pakt een medicijn dat normaal wordt gebruikt voor ebolapatiënten goed uit bij coronapatiënten. Zetten we hiermee stappen richting de uitgang uit de crisis? Laten we het hopen.

Door een optimistische bril zien we hoe sommige sectoren het ondanks de crisis goed doen. Supermarkten en drogisterijen doen goede zaken, maar vooral innovatieve sectoren maken een bloei door. Microsoft Teams, Skype, Google Meet en Zoom zitten door videobellen in een boom. De laatste partij weet niet wat ze meemaakt en heeft grote moeite de plotselinge en onverwachte groei in goede banen te leiden.

Ook in sectoren als de zorg en het onderwijs is er ineens een doorbraak en doen huisartsen bijvoorbeeld consulten via videobellen. Ondenkbaar voor de coronacrisis. Elders wordt ook hard gewerkt aan nieuwe verdienmodellen. Restaurants richten zich op maaltijdbezorging, webshops gaan sky high en in de logistiek biedt de crisis artificial intelligence, digitalisering en robotisering ruim baan voor een ommezwaai.

Econoom Sylvester Eijffinger stelde onlangs in het Algemeen Dagblad dat de coronacrisis geen systeemcrisis is, zoals in 2008. Deze crisis is een tijdelijke affaire, zei hij, en creëert voor iedereen mogelijkheden op de lange termijn. Hij haalde de Oostenrijkse econoom Joseph Schumpeter aan, die zei: je hebt disruptie nodig om tot werkelijke vernieuwing te komen.

Flexmarkt schetste eind 2019 een beeld van de uitzendbranche in 2024, op een moment dat we nog in zalige onwetendheid verkeerden en nog nooit van corona hadden gehoord. Het artikel schetste een interessant toekomstbeeld. De uitzendbranche is in 2024 een van de grootste opleiders in Nederland, bijvoorbeeld. Dit beeld sluit nauw aan bij onze visie van de arbeidsmarktintermediair als Loopbaan Intermediair. Zou de huidige disruptie deze ontwikkeling een zetje kunnen geven?

We moeten afwachten hoe we er straks na de zomer voorstaan. Maar één ding staat vast. Zodra de economie weer aantrekt, zijn uitzendkrachten weer hard nodig. Bedrijven zullen als eerste bij de uitzenders aankloppen voor de inhuur van personeel. Die ontwikkeling wil je zo soepel mogelijk laten verlopen. Hoe? In onzekere tijden hebben mensen flexibiliteit nodig en ruimte om te bewegen. Laten we nu al goed nadenken hoe we de economie en arbeidsmarkt het beste een duwtje in de rug te geven en mensen via uitzendwerk weer aan een baan kunnen helpen.

De verhoging op tijdelijke arbeid die 1 januari werd ingezet kan straks een lelijke sta-in-de-weg zijn als de storm luwt. Flexibel werk de ruimte geven voorkomt nodeloos hoge kosten, stimuleert de economie en helpt mensen weer sneller aan werk. Iedereen heeft er uiteindelijk baat bij dat de kanarie blijft zingen.

Marco Bastian – directeur NBBU
Brigitte van der Burg – voorzitter NBBU

Deze column is ook gepubliceerd op NBBU.nl en in overleg geplaatst op FlexNieuws.nl.

1 REACTIE

  1. artikel schetste een interessant toekomstbeeld. De uitzendbranche is in 2024 een van de grootste opleiders in Nederland, bijvoorbeeld. Dit beeld sluit nauw aan bij onze visie van de arbeidsmarktintermediair als Loopbaan Intermediair. Zou de huidige disruptie deze ontwikkeling een zetje kunnen geven?

    Ja, mits de werkenden door de ABU en NBBU serieus genomen worden, er geen discriminatie op de arbeidsmarkt plaatsvindt en binnen de uitzendbranche er een discussie gaat plaatsvinden over het oprapen van laagopgeleide werkenden, en hun te omarmen op een fatsoenlijke en eerlijke manier en serieus met het rapport van de commissie Borstlap aan de slag te gaan. Anders voorzie ik het einde van NBBU en ABU in de komende periode.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here