Top 10 jobboards: speelbord uitzendbureaus en tech giganten

0
497

De top 10 jobboards zijn het ‘speelbord’ van de uitzendbureaus en Amerikaanse Tech giganten.
Intelligence Group
Volgens het onderzoek van Intelligence Group zijn er interessante ontwikkelingen in de meest gebruikte en populairste jobboards op de arbeidsmarkt.

Werkgevers en intermediairs plaatsen veelal hun vacatures op plaatsen waar werkzoekenden veel minder kijken. De gratis sites hebben veel vacatures, maar zijn minder populair bij baanzoekers. Tegelijkertijd wordt de markt steeds meer gedomineerd door een aantal grote sites, die veelal eigendom zijn van grote uitzendbureaus.

Microsoft (LinkedIn), Google en Facebook domineren in top 10
Ook valt op dat Amerikaanse Tech giganten Microsoft, Google en Facebook de top 10 domineren. De komst van Google for Jobs op de Nederlandse markt zal impact hebben op de verdere concentratie van de grote spelers op de vacaturemarkt.

Top 10 jobboards, bron IG

Uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) blijkt dat de vier populairste jobboards door actief werkzoekenden dit jaar gelijk zijn gebleven aan die van vorig jaar. Indeed, eigendom van Recruit Holdings Ltd., blijft de meest favoriete jobboard onder actief werkzoekenden. De tweede plek gaat naar LinkedIn, onderdeel van Microsoft. De derde en vierde plek zijn voor Nationale Vacaturebank, behorende bij DPG Media, gevolgd door Monsterboard, onderdeel van Randstad.

Facebook ging Werk.nl voorbij
Los van deze robuuste top vier zijn er een aantal interessante verschuivingen in de top 10. Facebook is dit jaar Werk.nl voorbijgegaan en Randstad is ingehaald door Google. De tech giganten behouden en veroveren terrein.

Google for Jobs
De stijging in populariteit van Google is een opmerkelijke verandering: begin dit jaar werd er veel werd gespeculeerd over de toetreding van Google for Jobs op de Nederlandse markt. Nu is de functie eindelijk ook in Nederland beschikbaar. Niet onder de naam Google for Jobs overigens (dat is de naam die de markt heeft gegeven aan de zoekfunctionaliteit met vacatures binnen Google), maar met de zoekfunctie die is geïntegreerd binnen de zoekresultaten, waarbij de resultaten afkomstig van de meewerkende partners sterker naar voren komen.

Dat zijn onder andere Randstad (en zusterbedrijven zoals Tempo Team, BMC en Yacht), Monsterboard, Intermediair en Nationale Vacaturebank.

Dit heeft ook consequenties voor hoe je vacatures zoekt en vindt. De tool houdt in dat elke vacature die geplaatst wordt, moet voldoen aan een bepaalde datastructuur. Dat betekent dat de arbeidsmarkt steeds meer een eenduidige data structuur gaat kijken in de komende jaren, wat zal leiden tot een serieuze verandering in de vacaturemarkt.

Het recente uitrollen van Google’s nieuwe functie is niet opgenomen in de kwartaalmeting die de top 10 in stand heeft gebracht, omdat de functie pas sinds 25 augustus beschikbaar is en in stappen wordt uitgerold. De nieuwe functie zou echter grote invloed kunnen hebben op de meest gebruikte jobboards door actieve werkzoekenden in de komende periodes.

Impact
Ton Sluiter, Manager data en innovatie bij Intelligence Group zegt erover: “De lancering van Google for Jobs zal impact hebben op de vacaturemarkt. Ze hebben vrij lang gewacht om de functie uit te brengen op de Nederlandse markt. Ze hebben kunnen leren hoe het spelletje werkt in de andere (internationale) markten en daarmee het vertrouwen gekregen om het ook hier te lanceren. Google zal een belangrijkere speler gaan worden op de Nederlandse vacaturemarkt.”

Top 10 jobboards gebruikt door werkgevers, bron IG

Werk.nl en Jobbird
De vraagkant wordt verdeeld tussen werkgevers en intermediairs. Onder werkgevers is Werk.nl, vallend onder UWV, de meest ingezette jobboard. Deze heeft dit jaar veel terrein veroverd en is van de zesde naar eerste plaats gestegen. Nationale Vacaturebank staat op de tweede plaats en wordt gevolgd door Jobbird, onderdeel van YoungCapital. Dat laatste gegeven is interessant, omdat YoungCapital ook met StudentJob in de top 10 staat; deze stond vorig jaar nog niet in de top 50, maar heeft nu de negende plek behaald.

Verder geeft de top 10 de stijgende populariteit van Vacant aan. Het jobboard, dat deel uit maakt van Hanze Media Groep, is van de elfde naar de vierde plek gestegen.

Daling populariteit van Glassdoor
Glassdoor, die net als Indeed deel uitmaakt van Recruit Holdings Ltd., is sterk gedaald in populariteit. Het jobboard glansde vorig jaar nog op de eerste plaats, maar is nu gedaald naar de zesde plaats. Het valt op dat onder werkgevers jobboards van eigen bodem populairder zijn geworden.

LinkedIn, Facebook, Google en Indeed niet zijn overigens meegenomen in de huidige analyse van de vraagkant, omdat voor deze jobboards het aantal geplaatste vacatures niet berekend kan worden.

Top 10 jobboards gebruikt door intermediairs, bron IG

Stijgende populariteit van Vacant bij intermediairs
Wanneer de meest gebruikte jobboards van werkgevers worden vergeleken met intermediairs, zijn er enkele overeenkomsten. De stijgende populariteit van Vacant is opnieuw zichtbaar: deze staat namelijk op nummer één bij intermediairs. Werk.nl staat op de tweede plaats. Ook Jobbird, Werkzoeken.nl en Jobsonline staan wederom in de top 10. Maar er zijn ook duidelijke verschillen te zien.

JobDelta opvallende stijger
Nationale Vacaturebank is een stuk minder populair onder intermediairs dan werkgevers: waar deze op de tweede plaats staat bij werkgevers, valt deze naar de achtste plaats aan de kant van de intermediairs. Een opvallende stijger aan de kant van de intermediairs is JobDelta, die vorig jaar niet in de top 50 stond, maar dit jaar op de vijfde plek is beland in de meest gebruikte jobboards door intermediairs. Deze jobboard komt onder werkgevers niet in hun top 10 voor. Een van de belangrijkste verklaringen tussen de rijtjes van intermediairs en werkgevers, is dat intermediairs vaak meer (gratis) sites inzetten. Dit terwijl werkgevers meer betaalde sites met sterkere brands inzetten.

Verschil tussen vraag en aanbod
Wanneer populairste jobboards bij werkzoekenden worden vergeleken met de meest ingezette jobboards door werkgevers en intermediairs, komen, naast Indeed, Facebook en LinkedIn (die niet zijn meegenomen in de vraagkant), Nationale Vacaturebank, Werk.nl, Jobbird en Uitzendbureau.nl de gemeten jobboards zowel bij de vraagkant als de aanbodkant terug. Via deze jobboards vinden vraag en aanbod elkaar dus het beste.

Bron: Intelligence Group, 9 september 2020

Lees ook
Jobbird brengt ode aan ‘normaal’ werk
Monsterboard wijst op belang van goede match en geeft tips
Recruit koopt Glassdoor tbv Indeed