Hoe kennis bijdraagt aan het behouden van de vaste medewerker

0
132

Hoe kennis bijdraagt aan het behouden van de vaste medewerker

Door Barbara Kramer, manager SEU (Stichting Examens Uitzendbranche)

Barbara Kramer
Barbara Kramer

Dat personeel aantrekken en behouden steeds moeilijker wordt, wisten we al. Voor de jongere generatie komt daarbij, dat zij minder geneigd zijn extra uren te maken en makkelijk vertrekken als een functie of organisatie hen niet bevalt.

Jonge talenten beginnen niet meteen over een leaseauto of over het salaris. Het eerste waar ze naar vragen is naar de sfeer en de werk-privé balans, stelt hr-manager Marijn van der Welle van accountants- en adviesbureau BDO in een recent interview in De Volkskrant. Daarna pas willen de jonge sollicitanten weten wat het werk inhoudt.

De flexbranche kenmerkt zich door een relatief groot personeelsverloop als het om de vaste medewerker gaat. En toch dienen zich voldoende kansen aan om juist deze medewerker voor langere tijd aan de organisatie te binden, blijkt uit het grote ROI-onderzoek dat de Stichting Examens Uitzendbranche (SEU) heeft laten verrichten. Dit onderzoek bevestigt wat we regelmatig horen…. de wens van de medewerker om zich te blijven ontwikkelen.

Hoe kennis bijdraagt aan beperken personeelsverloop
Het onderzoek richtte zich op de return on investment van (opleiden voor) het SEU-examen en permanente educatie: wat is het effect hiervan en wat zijn de opbrengsten? Het is verrassend te zien hoe alle radartjes in elkaar grijpen en hoe actuele kennis de stress, sfeer, productiviteit én personeelsverloop beïnvloedt.

Kennis zorgt er namelijk voor dat medewerkers met meer zelfvertrouwen en minder stress hun dagelijkse werk doen. Als je meer weet, ben je bovendien een betere sparringpartner voor opdrachtgevers, flexkrachten en collega’s. En dat laatste mag niet onderschat worden. Het effect op teamwork is groot. En laat het team nu precies dé belangrijkste factor zijn voor de sfeer op de werkvloer.

Het is wel even afzien om een medewerker trainingen te laten volgen. De werkdruk is hoog en er zijn grenzen aan de productiviteit van een medewerker. Als je dan ook nog een aantal uren mist vanwege een cursus of opleiding, dan is het verleidelijk om die nog maar even uit te stellen. Toch werkt dat juist contraproductief. Want een medewerker die kan terugvallen op parate, actuele kennis, ís veel productiever. Het scheelt nogal of je het antwoord direct paraat hebt, of dat je het moet opzoeken en later weer aan de opdrachtgever of flexkracht moet terugkoppelen. Bovendien voorkom je fouten en daaruit voortvloeiende klachten en risico’s.
ROI van SEU-examen = 124 procent
Een ROI van 124%
De onderzoekers van het ROI-instituut waren positief verrast over de enorme opbrengst van (het opleiden voor) het SEU-diploma. De kosten hiervan zijn vele malen lager dan de baten.

Als je stilstaat bij het effect, hoe kennis ingrijpt op alle aspecten in het dagelijks werk, is dat niet zo gek.

Permanente educatie: precies op tijd
Permanente educatie wordt nu ingevoerd voor de vaste medewerker in de flexbranche. Hier is een lange periode van inventarisatie en voorbereiding aan voorafgegaan, waarbij werknemers, werkgevers en opleiders binnen de flexbranche een belangrijke rol hebben gespeeld. De timing had niet beter kunnen zijn.

Zeker nu er sprake is van krapte op de arbeidsmarkt is het een uitdaging om de hoeveelheid werk die op de werknemer afkomt af te ronden, waarbij tegelijkertijd fouten, klachten en incidenten voorkomen moeten worden. Dit vraagt heel wat van de individuele medewerker. Dan motiveert het als deze kansen krijgt zich te ontwikkelen, en met minder stress en prettig teamwork mooie resultaten weet te behalen. Vanuit dit perspectief bekeken, is minder verloop een logisch resultaat van de investering in de jonge medewerker.

Lees ook
De tijd is rijp voor permanente educatie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here