"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

ManpowerGroup Nederland in Q3 niet minder gekrompen

De omzet van ManpowerGroup is gegroeid in het derde kwartaal, voor het eerst sinds net niet drie jaar. Dat mondiale beeld is nog niet zichtbaar in Nederland, waar de omzetkrimp gelijk bleef aan die in het tweede kwartaal.

Na de cijfers van PageGroup, dat veel sterker gericht is op recruitment dan op uitzenden, volgden donderdagmiddag die van ManpowerGroup. Wereldwijd zag de groep de omzet in het derde kwartaal met +1% groeien ten opzichte van vorig jaar, naar 4,6 miljard US dollar, ofwel zo’n 3,9 miljard euro (na correctie voor werkbare dagen, eventuele overnames en wisselkoersverschillen). Die omzetgroei volgt op de hersteltrend in het eerste halfjaar, toen de omzetkrimp van -2% in het eerste kwartaal afnam naar -1% in het tweede kwartaal. Daarmee kwam de realisatie uit aan de bovenkant van de in juli uitgesproken verwachting van een omzetontwikkeling tussen -2% en +2% in het derde kwartaal. De brutomarge van het totale concern zakte met -0,6 procentpunt naar 16,6% van de omzet en de winstmarge (voor rente, belastingen en afschrijvingen) zakte met -0,1 procentpunt naar een uiterst lage 1,6% van de omzet. De aandelenbeurs reageerde bepaald niet enthousiast, en zette het aandeel ManpowerGroup (MAN) na een paar uur zo’n 7% lager, terwijl de beurs (S&P 500) op een minimaal plusje van +0,1% stond.

De daling van de brutomarge was niet te wijten aan Manpower (de operating unit die zich richt op uitzenden): daar stabiliseerde de omvang van de brutomarge (de omzet groeide er zelfs met +3%). Bij Experis (professionals) en bij Talent Solutions (RPO, MSP en Talentontwikkeling) was er flinke margekrimp: respectievelijk -10% en -13%. Beide units boekten een lagere omzet in Q3: -7% om -8%. Manpower was in Q3 goed voor 63% van de totale bruto marge van de groep (dat was in Q2 nog 62%), Experis voor 21% en Talent Solutions voor 16%.

Jonas Prising, CEO en voorzitter van de board of directors van ManpowerGroup: “Na elf opeenvolgende kwartalen met omzetdalingen, zijn we in het derde kwartaal weer teruggekeerd naar groei. De stabilisatie van de vraag in Noord-Amerika en Europa in de afgelopen kwartalen, ondanks de aanhoudende onzekerheid rond importheffingen, is een belangrijke factor geweest in de verbetering van de omzettrend. Op dit moment richt onze hele organisatie zich onverminderd op twee hoofddoelen: winnen in de markt om ons marktaandeel te vergroten, en het versnellen van initiatieven om structurele kosten uit de organisatie te halen, zodat ManpowerGroup efficiënter wordt in de toekomst.”

Groei in Latijns-Amerika, delen van Zuid-Europa, België en Azië

ManpowerGroup Zuid-Europa is met 47% van de totale mondiale omzet veruit de belangrijkste regio voor de groep. Daarbinnen is Frankrijk met 53% van de regio-omzet (dus 25% van de hele groep) enorm belangrijk voor het concern. In Frankrijk daalde de omzet van ManpowerGroup met -5% (-6% in Q2 en -8% in Q1), in de hele regio kromp de omzet met nog maar -1% (-2% in Q2 en -4% in Q1). De Spaanse omzet groeide met +12%, de Italiaanse met +4%.

ManpowerGroup Noord-Europa (nog goed voor 18% van de omzet van de totale groep) zag de omzet weer minder sterk dalen, nu met -6% (nog -10% in Q2 en zelfs -14% in Q1). Vooral in het Verenigd Koninkrijk (weer -13%) en Duitsland (weer een fikse -22%) kreeg de groep weer harde klappen. Met de winstgevendheid van deze regio, waar ook Nederland in valt, gaat het na paar jaar vol verliezen iets minder slecht: in dit kwartaal was de zo door de groep genoemde Operating Unit Profit (OUP) margin -1,8% van de omzet – weer verlies dus, maar een relatief fikse -1,3 procentpunt minder dan een jaar eerder.

In de VS kromp de omzet met -1% (-3% in Q2), in Canada was er een omslag naar groei (+5% na nog -6% in Q2), en in Latijns-Amerika groeide de omzet heel stevig met +22% (+17% in Q2). In de APME-regio (Asia, Pacific and Middle East) was er wederom een mooie omzetgroei: +8% (net als in Q2), met een glansrol voor India (+14%). De APME-regio leverde met een OUP-marge van 5,1% ook veruit het beste rendement.

Gelijkblijvende omzetkrimp in Nederland

Nederland is goed voor 12% van de omzet van de ManpowerGroup Noord-Europa, wat neerkomt op een Nederlandse groepsomzet van zo’n 82 miljoen euro in het derde kwartaal. In ons land is de groepsomzet in het derde net als in het tweede kwartaal met -4% gekrompen ten opzichte van een jaar geleden; België, ongeveer net zo groot als Nederland in de ManpowerGroup, deed het met +13% veel beter (+2% in Q2). Daarmee bleef de groep in Nederland weer achter bij de voorlopige omzetontwikkeling in de ABU Marktmonitor: die liet in de perioden 7, 8 en 9 (grofweg juli en augustus) wat groei zien: +0,9%.

Verwachtingen

De omzet-outlook voor het vierde kwartaal is totaal mondiaal gelijk aan de vorige: ManpowerGroup rekent op ergens tussen -2% krimp en +2% groei. Voor Noord-Europa is de groep nu wat optimistischer: ergens tussen de -3 en +1%. De marge als percentage van de omzet komt mogelijk nog wat verder onder druk, de winst als percentage van de omzet groeit mogelijk wat.

Wim Davidse is director Trends & Insights bij ZiPmedia, hoofdredacteur van FlexNieuws en toekomstverteller en strategisch prestatie-adviseur.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *