"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Opleiden in de flexbranche: Artra over specialisme, modulair leren en AI

Nanda Peters en Dominique van der Kinderen van Artra spreken in een Flexnieuws-podcast over opleiden in de flexbranche. Over een leven lang ontwikkelen en modulaire trainingen tot de invloed van AI en CAO-wijzigingen.

De flexbranche staat voor flinke uitdagingen: een krappe arbeidsmarkt, lage werkloosheid en een veranderende economie. In deze context is opleiden volgens Artra essentieel. In een recente videopodcast sprak FlexNieuws-hoofdredacteur Wim Davidse met Nanda Peters, manager learning en development bij Artra, en Dominique van der Kinderen, manager sales en marketing. Hun boodschap is helder: opleiden is cruciaal voor ontwikkeling én binding van medewerkers. “Leven lang ontwikkelen is het motto binnen Artra. Daar staan we voor,” vertelt Van der Kinderen. “Dat proberen we ook onze klanten altijd mee te geven.” 

Davidse haalt een opiniestuk van de directeur van het Centraal Planbureau aan, die benadrukte dat de arbeidsmarkt ingrijpend verandert door vergrijzing, AI en geopolitieke ontwikkelingen. “Een van de dingen die we moeten gaan doen, is veel meer opleiden,” citeert hij. Van der Kinderen beaamt dat: “Absoluut, dat omarmen wij en dat is iets wat wij al heel lang roepen. Dat dit nu ook breder wordt gedragen, is alleen maar mooi.”

Opleiden als bindmiddel

In een krappe arbeidsmarkt is opleiden niet alleen een kwestie van kennisoverdracht, maar ook van loyaliteit en betrokkenheid. “Als je jezelf kan en mag ontwikkelen, zorgt dat ook voor meer loyaliteit,” legt Peters uit. “Mensen willen gezien worden, gehoord worden. En als je dat kan bieden door een stukje ontwikkeling, brengt dat natuurlijk veel.” 

Veel organisaties denken dat opleiden veel tijd, geld en gedoe kost. Terwijl opleiden ook kan werken als bindmiddel. Peters: “Wij proberen juist de noodzaak van opleiden te benadrukken. Het helpt medewerkers te behouden en verloop tegen te gaan. Anders moet je steeds op zoek naar en investeren in nieuwe mensen, en dat kost ook tijd en geld.”

Voor elke fase

Artra bestaat dit jaar 48 jaar en begon als opleider voor intercedenten, gespecialiseerd in wet- en regelgeving rondom de uitzend-cao. “Dat kun je nog steeds bij ons doen, maar we hebben ons aanbod door de jaren heen flink uitgebreid,” zegt Van der Kinderen. Naast kennisopleidingen biedt Artra commerciële vaardigheidstrainingen, recruitmentvaardigheden en management- en leiderschapstrainingen aan. “Voor iedere stap die een medewerker wil zetten, of die nu verticaal of horizontaal wil doorgroeien, kun je bij ons terecht.”

Peters voegt daaraan toe: “Het gaat niet alleen om kennis, maar ook om vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling. Wij vinden het belangrijk dat we medewerkers in elke fase van hun loopbaan een training kunnen bieden.”

Van startend intercedent tot regio- of divisiedirecteur: iedereen kan via Artra een carrièrepad volgen. Van der Kinderen: “Ook voor uitzendkrachten en gedetacheerden bieden we soms trainingen, bijvoorbeeld op het gebied van arbeidsrecht of gespreksvaardigheden. Maar onze focus ligt vooral op de medewerkers op de vestiging die anderen begeleiden.”

Modulair leren

Een opvallende ontwikkeling is de verschuiving naar modulair en micro-georiënteerd leren. “Het wordt steeds meer plug-and-play,” legt Van der Kinderen uit. “Mensen willen korte, praktische modules die ze direct kunnen toepassen. Een training hoeft niet altijd een hele dag te duren, een dagdeel kan al volstaan”, voegt Peters toe. 

Dat helpt ook bij Generatie Z, die een korte spanningsboog heeft, maar eigenlijk geldt dat voor iedereen met een druk leven. “Ook bij management- en leiderschapstrajecten zien we vraag naar kortere modules. Het gaat erom dat men iets kan leren en direct in de praktijk kan brengen”, zegt Peters.

Praktische toepassing

Artra zet sterk in op praktisch toepasbare trainingen. “Het gaat erom dat wat je leert, je morgen kunt toepassen op de werkvloer,” zegt Peters. “Onze trainers komen allemaal uit de praktijk en spelen in op de persoonlijke casussen van deelnemers.”

Davidse benadrukt het belang van leidinggeven: “Na corona blijken ziekteverzuim en verloop te zijn gestegen. Vaak komt iemand voor de vacature, maar vertrekt vanwege de leidinggevende.” Artra kan daar volgens Van der Kinderen bij helpen. “We voeren gesprekken met opdrachtgevers om te bepalen waar de knelpunten liggen. Soms is maatwerk nodig, bijvoorbeeld bewustwording bij leidinggevenden of training in preventieve ziekteverzuimgesprekken.”

Vier pijlers 

Het opleidingsaanbod van Artra is georganiseerd rondom vier pijlers: kennis, commercie, recruitment en management. Deze pijlers dekken zowel wet- en regelgeving als commerciële vaardigheden en leiderschapsontwikkeling. Van der Kinderen: “We zijn afgestapt van het idee van een jaartraject. Alles kan los gevolgd worden, met stapsgewijze verdieping.” Zo wordt opleiden behapbaar en gericht op het individu, niet op een generieke groep. 

Naast de CAO-uitzendkrachten staat Artra voor nieuwe uitdagingen zoals de WTTA en de opkomst van AI. Van der Kinderen legt uit: “AI heeft gigantisch veel invloed op leren en ontwikkelen. We kijken naar hoe deelnemers AI-tools gebruiken en hoe we dat in de training kunnen integreren. Bijvoorbeeld bij het schrijven van vacatureteksten: wat mag, wat moet je controleren, hoe pas je het verantwoord toe?” Deelnemers leren hoe ze AI correct gebruiken, binnen wet- en regelgeving, maar ook strategisch gericht op hun doelgroep.

Gevarieerde doelgroep

De groep deelnemers aan Artra-trainingen wordt steeds gevarieerder. Het zijn niet alleen meer mensen tussen 25 en 40 jaar, zoals vroeger, maar de doelgroep loopt van 18 tot 68 jaar, met uiteenlopende opleidingsachtergronden. Van der Kinderen: “Het is de kunst voor onze trainers om het voor iedereen interessant en herkenbaar te maken. We hebben een jaarlijkse trainersdag om ervaringen uit te wisselen en het te hebben over hoe je het beste inspeelt op die veranderingen.”

Wel blijft Artra bewust focussen op zijn specialisme in de flexbranche, zegt Peters. “Niet alles doen, maar ons richten op wat we goed kunnen en specialist zijn in onze vier pijlers. Daarvoor moet je bij Artra zijn.” 

Ze sluit af met een concreet advies aan organisaties die nadenken over opleiden: “Denk niet gelijk groots, pak het klein aan. Zo blijft opleiden behapbaar en leuk. Het is belangrijk dat de medewerker betrokken en gemotiveerd blijft.”

Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *