"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Omzet Adecco Nederland in Q3 weer gegroeid, Brunel NL in vrije val

Adecco blijft in 2025 de enige beursgenoteerde flex-groep met stevige omzetgroei in de Benelux. Brunel Nederland is in het derde kwartaal in een vrije val terecht gekomen. De brutomarge bleef stabiel, maar de omzet kelderde.

Donderdag publiceerde Adecco Group de Q3-cijfers, Brunel International deed dat vrijdag. De twee rapportages presenteerden ook dit kwartaal intens verschillende ontwikkelingen. In de voorgaande 3 kwartalen bleek al dat Adecco in Nederland hoogstwaarschijnlijk weer aan het groeien is. Brunel Nederland liet na een sterke periode van 5-6 kwartalen, vanaf eind vorig jaar precies het tegenovergestelde beeld zien, namelijk dat van toenemende omzetkrimp. In het derde kwartaal van dit jaar hebben die trends zich onverminderd voortgezet. Het is op basis van de kwartaalrapportage van Adecco Group niet met 100% zekerheid te zeggen (voor een toelichting daarop, zie onze eerdere Adecco-artikelen), maar de omzet in Benelux groeide met +8% ten opzichte van vorig jaar (gecorrigeerd voor werkbare dagen, wisselkoersverschillen en eventuele overnames). Afgaande op de ontwikkelingen in Belux (zo heette dat ineens vanaf begin 2023) en die in Nederland in de 8 kwartalen van 2023-2024, schat ik in dat de omzetgroei in Q3 van dit jaar in België & Luxemburg +8% was en in Nederland +7%. Verder werd er ook nu weer met geen woord over marges of winst in Nederland of de Benelux gesproken. De Benelux is dan ook goed voor maar 4% van de wereldwijde Adecco-omzet.

Omzet Brunel Nederland in vrije val

Wat een ander beeld bij Brunel Nederland. Na de stevige omzetkrimp in Q2 (-10%) ging de omzet in Q3 met maar liefst -18% hard onderuit (gecorrigeerd voor werkbare dagen, wisselkoersverschillen en eventuele overnames). De Nederlandse omzet kwam daarmee uit op 42,7 miljoen euro. De totale bruto marge zakte ook met -18%, de bruto marge als percentage van de omzet steeg een fractie, van 25,4% vorig jaar naar 25,5% dit jaar. Omdat de kosten -5% lager werden, dus aanzienlijk minder dan de bruto marge, kromp de EBIT (de winst voor aftrek van interest en belasting) met -46% naar 2,3 miljoen euro, ofwel van 8,0% van de omzet naar 5,3% van de omzet. De conversieratio zakte daardoor van een hoge 31,3% naar een toch nog redelijke 20,7%.

Het aantal bemiddelde kandidaten (‘directs’) daalde met -21% heel hard, naar 1.318, cumulatief over de eerste drie kwartalen is dat nu -13%. Het aantal eigen medewerkers (‘indirects’) werd -9% kleiner, tot 227. Die krimp is in de loop van 2025 wat kleiner geworden, en zit nu cumulatief op -11%.

De tot nu toe bekende omzetgroei- en -krimpcijfers in de Nederlandse flexbranche liggen in het derde kwartaal ver uit elkaar, zo leert onderstaande grafiek.

Adecco Group nog steeds niet de mondiale nummer 1

De totale mondiale omzet van de Adecco Group is in Q3 met +3% gegroeid, in Q2 was er ook al een kleine omzetgroei van +0,4% na nog -2,0% krimp in Q1. Bij Randstad was er in Q3 nog een omzetkrimp van -1%. De totale omzet van de Adecco Group kwam daarmee uit op 5,776 miljard euro, nog precies 34 miljoen euro minder dan Randstad – in het laatste kwartaal van vorig jaar was dat verschil nog 211 miljoen euro. De strijd om de plek van mondiale nummer 1 staffing company wordt steeds spannender.

Ook de brutomarge van Adecco Group groeide met ongeveer +3% en zakte een fractie naar 19,2% van de omzet. De kosten stegen met +2% wat minder, en dus steeg de EBITA-marge (de winst voor rente, belastingen en afschrijving van goodwill) van 3,3% naar 3,4% van de omzet; de conversieratio kwam daarmee op een hooguit matige 17,7%. De omzetten van de Service Lines Flexible placements (+3%), Career Transition (+10%), Outsourcing, Consulting & Other services (+4%) en Training, Up-skilling & Re-skilling (+1%) groeiden, die van Permanent Placement (recruitment voor vast) kromp met -8%.

Adecco France, goed voor 19,8% van de groepsomzet, zag de omzet krimpen met -2%, de overige Adecco-regio’s zagen de omzet groeien, met een uitblinkersrol voor de Americas (+20%). Ook opvallend: de omzet in Germany & Austria stabiliseerde ten opzichte van een jaar eerder. (Nederland zit als deel van de Benelux in de grote EMEA-regio, die +3% groeide.) De Adecco-omzet (80% van de groepsomzet, en vooral gericht op grootschalig uitzenden, maar onder andere ook op recruitment voor vast, MSP en digitale platforms) groeide met +4%. De LHH-omzet (6% van de groep, dienstverlening ten behoeve van de workforce transformatie, met name interne en externe mobiliteit) groeide in hetzelfde tempo, terwijl de Akkodis-omzet (14% van de groep, professionals ten behoeve van de high tech transformatie) -3% kleiner werd.

Brunel International zag de omzet buiten Europa vooral groeien

Brunel International zag de wereldwijde omzet met -7% zakken, naar 304,0 miljoen euro. De omzet is niet alleen hard gekrompen in Nederland, maar nog harder in de DACH-regio (-22%) (met onder andere Duitsland). In Americas was er omzetstabilisatie, in Asia (+4%) en in Middle East & India (+10%) een mooie groei van de omzet. De omzet van tijdelijke bemiddeling (98,6% van de totale omzet) werd -6% kleiner, die van recruitment voor vast (de kleiner rest) kromp stevig, met -32%.

De totale bruto marge kromp met -14% (naar 18,6% van de omzet), met enorm verschillen tussen de sectoren die Brunel bedient, en de EBIT werd -29% kleiner (naar 3,9% van de omzet). Dat resulteerde in een mondiale conversieratio van 21,1% (26,0% een jaar eerder).

Brunel-CEO Peter de Laat in zijn toelichting bij de kwartaalcijfers: “De kostenreductieprogramma’s die we in 2024 en 2025 zijn gestart, leveren resultaat op: de operationele kosten lagen EUR 18,4 miljoen lager dan een jaar eerder, bovenop de besparingen die al in het derde kwartaal van 2024 waren gerealiseerd van EUR 4,1 miljoen. Deze maatregelen, samen met onze bredere operationele verbeteringen, brengen ons in een sterke positie voor de volgende economische opleving. We boeken sterke vooruitgang in het verbeteren van de efficiëntie door middel van digitale en AI-gedreven oplossingen. Dit jaar hebben we met succes twee belangrijke systemen geïmplementeerd: ons Mid Office System, een platform voor contractor care dat de volledige levenscyclus van specialisten binnen Brunel beheert, en NEO, een door AI aangestuurde klantinterface die het wervingsproces stroomlijnt – van geautomatiseerde ranking en matching tot kandidatenbenadering en door AI gegenereerde cv-creatie. Deze innovaties vormen een belangrijke stap voorwaarts in onze digitale transformatietraject.”

Op de Adecco Group-cijfers werd door beleggers enthousiast gereageerd: op de beurs steeg het aandeel ADEN.SW met +6,3%. Twee uur na opening van de beurs stond de koers van het aandeel BRNL.AS op ongeveer -2%.

Vooruitzichten

Op basis van de eerste volume-beelden van Q4, voorziet Adecco Group een voortzetting van de ontwikkeling uit Q3. Ook Brunel verwacht dat de trends uit Q3 doorzetten in Q4. In maart 2026 komt Brunel met een strategie-update, met ook oog voor de opkomende markten en sectoren.

Wim Davidse is director Trends & Insights bij ZiPmedia, hoofdredacteur van FlexNieuws en toekomstverteller en strategisch prestatie-adviseur.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *