Bureau Cicero 8 oktober 2025 0 reacties Print Het SNA-keurmerk in beweging: wat verandert er en waarom het nu tijd is om in actie te komenDe arbeidsmarkt staat nooit stil? Dat klinkt bijna rustig vergeleken met nieuwe spelregels rondom de WTTA, gelijkwaardig belonen en de intensivering van handhaving op zzp’ers. Je kan wel stellen dat we midden in een wetgevingsmarathon met sprinttempo zitten en hetzelfde geldt voor het SNA-keurmerk. Waar dit keurmerk jarenlang hét kwaliteitslabel was voor uitleners en aannemers van werk, wordt het de komende periode verder doorontwikkeld. Niet alleen om aan te sluiten bij de komst van de Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (WTTA), maar ook om bestaande vormen van dienstverlening een stevigere plek te geven in het normenkader. Denk aan ZZP-bemiddeling en tussenkomst bij zzp’ers. De WTTA-module als voorbereiding op de toekomst De WTTA stelt vanaf 2027 een toelatingsstelsel verplicht voor bedrijven die arbeidskrachten ter beschikking stellen. Voor ondernemingen is het SNA-keurmerk straks hét entreeticket. Om bedrijven hierop voor te bereiden, is er een speciale WTTA-module ontwikkeld die inmiddels beschikbaar is. Lees ook: Patrick Tom (Bureau Cicero): ’SNA-keurmerk is de sleutel tot verplichte toelatingsstelsel’ Deze module is samen met het SNA-keurmerk een 0-meting op het gepubliceerde normenkader van de verplichte normen in het toelatingsstelsel. U kunt deze controle gelijktijdig laten uitvoeren met uw reguliere SNA inspectie. De uitkomsten van deze inspecties hebben geen gevolgen voor het behoud van het SNA-keurmerk. Ze worden enkel gebruikt om u inzicht te geven waar u staat en voor ons om input te verzamelen met betrekking tot de toetsbaarheid van het gepubliceerde normenkader. De normen bestaan onder meer uit de uitbreidingen rondom het loonverhoudingsvoorschrift en de arbeidsovereenkomst. Gelijkwaardig belonen Een belangrijke wijziging die eraan komt in de markt is de nieuwe cao voor Uitzendkrachten waarin gelijkwaardig belonen moet worden toegepast. Uitzendondernemingen die lid zijn van de ABU, NBBU of VVDN moeten aantoonbaar maken dat hun medewerkers minimaal dezelfde arbeidsvoorwaarden ontvangen als medewerkers van de inlener met een vergelijkbare functie. Dit vraagt om een aanpassing van de SNA normen en onze controlemethodiek. Vanaf 1 januari 2026 moeten deze uitzendondernemingen aantonen dat zij een procedure hebben die de gelijke waarde van de beloning kan bepalen. Dat deze procedure niet alleen op papier bestaat, maar ook in de praktijk aantoonbaar werkt, is iets wat wij straks expliciet zullen toetsen. Nieuwe modules ZZP dienstverlening: bemiddeling en tussenkomst Naast de bestaande modules (uitzenden, aanneming van werk) komen er zoals het er nu uitziet twee nieuwe modules bij: Module Bemiddeling: voor ondernemingen die zzp’ers en opdrachtgevers bij elkaar brengen, maar zelf geen contractpartij zijn. Hier ligt de nadruk op transparantie, correcte overeenkomsten en zorgvuldige dossiervorming, met extra eisen voor bemiddeling in de zorg. Module Tussenkomst: voor intermediairs die zowel met de opdrachtgever als de zzp’er een overeenkomst sluiten. Deze ondernemingen dragen meer verantwoordelijkheid, bijvoorbeeld voor de juiste identificatie van de zzp’er, gebruik van modelovereenkomsten en het informeren over fiscale en juridische risico’s. Voor bedrijven die straks onder de module ZZP-bemiddeling en/of ZZP-tussenkomst vallen, geldt dat deze normeisen verplicht worden. Voldoet een onderneming niet, dan kan dit directe gevolgen hebben voor het behouden van het SNA-keurmerk. En dat blijft niet zonder consequenties: verlies van het keurmerk kan óók impact hebben op andere modules, zoals uitzenden of aanneming van werk. Voor uitzenders betekent dit bovendien dat zij hun toelating tot het WTTA-stelsel op het spel zetten als hun keurmerk komt te vervallen. De nieuwe modules zijn nog in de maak en er komt een overgangstermijn om iedereen de tijd te geven. Zodra ze officieel zijn vastgesteld, delen we natuurlijk een uitgebreide toelichting zodat je precies weet waar je aan toe bent. De verwachte ingangsdatum van deze modules is 1 januari 2026. Waarom je nu in actie moet komen Het klinkt allemaal nog ver weg, maar voor bedrijven die straks onder het toelatingsstelsel vallen, is de tijd korter dan je denkt. Ondernemingen kunnen tussen 1 november 2026 en 1 januari 2027 een aanvraag indienen voor de overgangsregeling. Mis je dat moment of voldoe je niet aan de criteria, dan kan je tussen wal en schip belanden. Daarom is het verstandig voor niet SNA-gecertificeerde ondernemingen om nu al het SNA-keurmerk aan te vragen. Niet alleen omdat het straks een harde voorwaarde is, maar ook omdat capaciteit bij inspectie-instellingen schaars zal worden. Wachten tot het laatste moment is dus geen goed idee. Tot slot Per 1 januari 2026 zullen de eerste wijzigingen in de SNA-normen officieel ingaan. Zodra de normen definitief zijn, brengen we daarover een uitgebreide toelichting. Tot die tijd is de boodschap simpel: bereid je goed voor, neem de WTTA-module mee in je inspecties en zorg dat jouw onderneming straks zonder haperingen het nieuwe stelsel binnenkomt. Vergeet daarbij niet dat ook de ZZP-dienstverlening onder een vergrootglas komt te liggen. Bedrijven doen er verstandig aan nu al beheersmaatregelen te organiseren rondom de risico’s van schijnzelfstandigheid, zodat zij straks niet voor verrassingen komen te staan. Alleen wie zijn processen nu goed op orde brengt, kan straks met vertrouwen het toelatingsstelsel en de aangescherpte SNA-normen ingaan. *De beoogde ingangsdatum van de WTTA is 1 januari 2027. Het wetsvoorstel wordt op 7 oktober behandeld in de Eerste Kamer. SNA, SNA-keurmerk, WTTA, zzp-bemiddeling Print Over de auteur Over Bureau Cicero Bureau Cicero is dé expert in de controle op verplichtingen uit arbeid. Wij ondersteunen bij uw risicobeheer en zijn uw gesprekspartner voor meerdere wetgevingen. Bekijk alle berichten van Bureau Cicero