"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Flexwerkers kiezen massaal voor data en e-commerce

Data-analist en e-commerce manager waren in Q2 2025 het populairst onder flexwerkers, maar niet het meest gevraagd door opdrachtgevers. Die zochten vooral projectleiders en IT-skills als agile en scrum. Soft skills als samenwerken winnen daarbij snel aan belang.

In het tweede kwartaal van dit jaar waren de functies data-analist en e-commerce manager het populairst onder flexibel werkenden. Dit blijkt uit een data-analyse van HR-techdienstverlener HeadFirst Group naar de vraag en het aanbod van hoogopgeleide externe professionals in het tweede kwartaal van 2025. 

Het bedrijf biedt via verschillende merken oplossingen voor inhuur, bemiddeling en talentmanagement. De meest gewilde opdracht voor de rol van e-commerce manager kreeg maar liefst 45 aanbiedingen van flexwerkers. Gemiddeld lag het aantal aanbiedingen in Q2, het tweede kwartaal, voor de rol van e-commerce manager op 22,5 per opdracht. In Q1, het eerste kwartaal, waren dit er negen. De functie data-analist was eveneens in trek. Eén opdracht kreeg zelfs 56 aanbiedingen van flexibel werkenden. Het gemiddelde voor de rol van data-analist lag in Q2 op 7,9 aanbiedingen per opdracht, iets lager dan in Q1 (9,2).

Meest gevraagde rollen

De meeste populaire functies onder flexwerkers bleken echter niet de meest gevraagde rollen door opdrachtgevers. Data-analisten werden in zowel Q1 als Q2 in twee procent van de gevallen gezocht. Voor e-commerce managers lag dit aandeel nog lager met slechts 0,05 procent in Q2 tegenover 0,03 procent in Q1.

De rollen die in Q2 het meest werden gezocht door opdrachtgevers waren projectleiders (4%), business analisten (3%) en software engineers (3%). Vergeleken met Q1 zijn de verschillen klein. Voor projectleiders en business analisten is het aandeel hetzelfde gebleven, voor software engineers is het aandeel met 1 procent gestegen.

IT-kennis en soft skills gezocht

Opdrachtgevers zoeken niet alleen naar specifieke rollen, maar ook naar specifieke vaardigheden die flexwerkers meebrengen. In Q2 zochten opdrachtgevers vooral naar IT-skills. Agile-methodologie (34%), kennis over informatie- en communicatietechnologie (ICT) (33%) en scrum (31%) stonden daarbij bovenaan. Ten opzichte van Q1 is die vraag duidelijk gegroeid: toen lag het aandeel voor agile op 26 procent, voor ICT op 17 procent en voor scrum op 24 procent.

Maar niet alleen technische kennis is belangrijk. Ook soft skills worden steeds vaker uitgevraagd. In Q2 stonden zelfmotivatie (44%), samenwerken (39%) en communicatie (39%) hoog op de lijst. In Q1 lagen deze percentages op respectievelijk 42 procent, 31 procent en 38 procent. Vooral het belang van samenwerken is daarmee duidelijk gegroeid.

“Wat we in de markt zien, is dat vraag en aanbod vaak niet aan elkaar gelijk staan,” zegt Ton Sluiter, manager data bij HeadFirst Group. “Het vinden van de juiste match draait daarom steeds vaker om flexibiliteit van opdrachtgevers bij het invullen van functies. Niet het perfecte cv, maar de juiste mix van vaardigheden en competenties bepaalt of een kandidaat succesvol kan zijn. Organisaties die bereid zijn breder te kijken naar skills in plaats van vast te houden aan een ideaal profiel, vergroten hun wervingshaalbaarheid en verkleinen het risico dat projecten vertraging oplopen door schaarste, doordat zij betere matches vinden die duurzaam succesvol zijn.”

Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *