Arthur Lubbers 10 oktober 2025 0 reacties Print ‘De flexondernemer staat op een T-splitsing en de afslag bepaalt zijn toekomst’Aan de vooravond van een spannende toekomst staat het flexbureau voor de cruciale keuze: verdergaan op de oude voet of de stap zetten naar ‘inspirationele flex’? Wim Davidse, hoofdredacteur FlexNieuws, trapt de FlexNieuws-dag tijdens Webinar Week af met de vraag aan flexondernemers: ‘welke afslag neem jij op deze T-splitsing?’Davidse duikt in de cijfers met zijn kwartaalupdate (Q4, 2025) om duiding te geven aan de trends en bewegingen op de arbeidsmarkt. Want er gebeurt veel; (geo)politiek (Trump’s importtarieven en China die als gevolg daarvan producten op de Europese markt dumpt), Nederlandse politiek (wetgeving, arbeidsmigratie) en op de arbeidsmarkt (nieuwe cao, krapte). “Het oppervlak lijkt stabiel, maar daaronder gaan roerige diepten schuil en er zijn woeste rukwinden.” Krapte blijft grootste belemmering Macro-economische staat Nederland er goed voor. In de inkoopmanagersindex behoort Nederland tot de meest positieve in de wereld – we doen dus iets goed in de maakindustrie. Grootste belemmering is en blijft: het tekort aan personeel. Dat geldt nog altijd voor ruim een derde van de Nederlandse bedrijven. Ook in de flexbranche, hoewel misschien iets minder dan drie of vier jaar geleden. Er zijn meer vacatures dan beschikbare arbeidskrachten. De werkloosheid blijft met 3.9% nog altijd ver onder de kraptegrens (5%). Davidse: “In alle op- en neergaande economische ontwikkelingen – inclusief corona en superhoge inflatie – is de enige constante: krapte op de arbeidsmarkt.” Krimp flexbranche Hierdoor ontstaat een unieke situatie volgens Davidse, namelijk een krimpende flexbranche in combinatie met economische groei. “Dat is nog nooit vertoond in de Nederlandse economie.” Want de flexbranche kampt al jaren met een daling in uitzenduren, hoewel die de afgelopen kwartalen wel minder sterk krimpt. En ook de omzetgroei van flexbedrijven is gekanteld richting krimp. Dat heeft volgens Davidse alles te maken met de arbeidsmarkt; werkgevers zijn geneigd mensen eerder in vaste dienst te nemen uit angst dat arbeidskrachten weglopen. Bij een krappe arbeidsmarkt groeit het aantal vaste contracten en daardoor staan de volumes in de flexbranche onder druk. En dat geldt overigens niet alleen voor uitzenden (ABU Marktmonitor), maar nog meer voor detachering, zo blijkt uit de VvDN Marktmonitor. Binnen die krimpende uitzendmarkt volgen de drie belangrijkste sectoren elk hun eigen trend. In de technische sector kiest men eerder voor andere contractvormen (detacheren, zzp) in plaats van uitzenden. De industrie volgt nog wel de economische groei. De hardste klappen vallen in de administratieve sector, waar veel banen verdwijnen door automatisering en AI. Klein of groot maakt veel verschil Met deze algemene ontwikkelingen hebben alle uitzenders te maken, maar dat wil zeker niet zeggen dat zij allemaal in dezelfde mate last hebben van deze externe factoren. Uit de FlexNieuws TOP100 2025 bleek al dat de traditionele grote 4 (Randstad, Adecco, Manpower, RGF Staffing) veel harder zijn gekrompen in omzet (gemiddeld -7,2%) dan de rest. De kleine uitzenders kenden daarentegen zelfs een gemiddelde omzetgroei van 9,6%. En ook de uitzenders in de omzetklasse daarboven (€ 50-100 miljoen) groeide vorig jaar gemiddeld met 6,9% in omzet. Conclusie van Davidse: “Of je die krimp ervaart of niet hangt er sterk vanaf wie je bent, waar je zit en wat je doet.” Lees ook: Marktoverzicht FlexNieuws TOP 100: kansen voor specialisten én kleinere generalisten Kansen uitzenders? “De grootste pijn bij organisaties zit in het personeelsbestand, het tekort aan personeel. En daar liggen dus ook de kansen voor flexondernemers. Welke oplossingen kunnen zij creëren voor hun opdrachtgevers? Zij moeten hun opdrachtgevers helpen bij de uitdagingen waar zij voor staan”, zegt Davidse. En die uitdagingen zijn groot. De werkersrevolutie is op stoom, de werkende bepaalt op de krappe arbeidsmarkt wanneer, waar/hoe (hybride?), hoe lang en bij wie hij wil werken? “En die jongere generatie wil niet alleen geld, ook purpose en alles daartussen in. Elke bemiddelaar en werkgever zou de psychologische piramide van Maslow op zijn muur moeten hebben hangen. En zich afvragen; wat willen die gasten nou eigenlijk? En spelen wij daar goed op in? “Mensen zijn psychologische sociale wezen met een verlanglijstje dat je serieus moet nemen. En dat doe je niet door te zeggen ‘hier is de cao, je hebt 25 vakantiedagen en doe je best’. Zo werkt dat niet (meer).” Kracht van flex Davidse vervolgt: “Werkgevers en bemiddelaars zullen echt anders moeten gaan denken. In deze tijd van de kantelende wereld van werk slaat het beeld om; de medewerker is niet meer die kostenpost, maar wordt een waardebron. En die moet verleid worden door in zijn of haar behoeften (Maslow) te voorzien. Want die modern werkende wil niet meer na de opleiding een baan tot aan het pensioen. De jongere generatie kiest voor een 8-baans loopbaan; 9 weken vakantie, twee jaar werken, omscholing, even half jaar sabbatical en dan weer een andere invulling aan werk geven. Flex wordt een levensstijl.” Gevolg volgens Davidse is dat ‘flex omwille van efficiëntie’ – zo laag mogelijke kosten en risico – verschuift naar ‘inspirationele flex’; echte flexkracht. “Flex als toegevoegde waarde, zowel voor de werkgever als de werkende. Want de werkende weet dat hij of zij schaars is en eist dat dus ook op de krappe arbeidsmarkt.” Zeker vanaf 1 januari 2026 – als de ingrijpende nieuwe uitzend-cao ingaat – komt die verschuiving volgens Davidse echt op gang. “De afgelopen jaren lag de nadruk op efficiëntie (kosten), beheersing door de werkgever, met voor de flexkracht een matig loon met weinig perspectief (zie linksonder in afbeelding hieronder). Maar de werkgever bepaalt het niet meer, de werkende bepaalt. Die wil een goede financiële en psychologische beloning, plus perspectief. Dus niet alleen waarde voor de werkgever, maar ook waarde voor de kandidaat (rechtsboven in afbeelding).” Keuze flexondernemer Davidse: “Sommige flexbureaus zijn hier al heel goed in, maar de meeste moeten nog wel stappen zetten. Zij staan voor de T-splitsing; ga je linksaf en probeer je wat je al deed te optimaliseren? Of sla je rechtsaf en ga je mee op weg naar die nieuwe toekomst van flex? De krappe arbeidsmarkt adviseert: sla rechtsaf, ga voor die propositie, die toegevoegde waarde voor de opdrachtgever en kandidaat.” Want succesvol zijn als flexondernemer begint volgens Davidse met weten wat die werkende of kandidaat wil; geld, carrière, of verbinding, onderdeel uitmaken van een community en/of hebben ze een roeping (purpose)? Want naast financiële beloning willen ze ook psychologische beloning (Maslow). Kun je dat stimuleren? Weet je hoe je ze moeten benaderen? Weet je wat je moet bieden om hen te raken, te voldoen aan hun verlanglijstje? Vervolgens moet je een goede propostie creëren. Eerst dus voor de kandidaat; wat wil die kandidaat en wat ga je hen aanbieden? En dan voor de opdrachtgever; er is een vervangingsvraag, behoefte aan ondersteuning door hrm-diensten (verzuim, omscholing, total talent management), ontzorgen bij het vervullen vacatures, tijdelijke of vast? Davidse: “Werkgevers hebben ongelooflijk veel uitdagingen. Flexbedrijven hebben de kennis en expertise om hen te ontzorgen. Zo helpt flexbureau 4.0 zijn opdrachtgevers bij hun personeelsvraag en hun hrm-perikelen én helpt flexbureau 4.0 zijn kandidaten bij het regisseren van hun werkende flexleven.” Webinar Week Wim Davidse Webinar Week, Wim Davidse Print Over de auteur Over Arthur Lubbers Arthur Lubbers is redacteur bij Flexnieuws. Bekijk alle berichten van Arthur Lubbers