Redactie FlexNieuws 4 september 2025 0 reacties Print Marktoverzicht FlexNieuws TOP 100: kansen voor specialisten én kleinere generalistenIn de flexbranche zijn de verschillen in omzetontwikkeling tussen flexbureaus zeer groot. Wat opvalt: specialiseren en je richten op een specifieke doelgroep loont. Maar er is ook nog altijd groei mogelijk voor kleinere generieke spelers, zelfs op de krimpende uitzendmarkt.Dat blijkt uit een analyse van de meest actuele cijfers uit de interactieve versie van de FlexNieuws TOP 100. Deze is gebaseerd op de jaarlijkse FlexNieuws TOP 100 en wordt continu aangevuld met nieuwe informatie over flexbedrijven in Nederland. In die lijst staan nu overigens 140 bedrijven. Gefragmenteerde markt Dat de flexbranche zeer gevarieerd is blijkt uit onderstaande grafiek. Maar liefst tien verschillende type flexbureaus maken deel uit van de TOP 100. Het aandeel gespecialiseerde uitzendbureaus is het grootst. De gespecialiseerde uitzenders zijn vooral actief in de sectoren IT, techniek, logistiek en industrie. Detacheringsbureaus vormen de op één na grootste groep. Ook detacheerders richten zich vooral op de techniek en IT, maar – anders dan gespecialiseerde uitzenders – zijn detacheerders daarnaast zeer actief in de sectoren onderwijs, semi-overheid en de zorg. Daarnaast groeit het aantal en de omvang van multi-specialisten – een groep/concern van flexbureaus die elk hun eigen specifieke markt bedienen met een eigen (merk)naam. Denk hierbij aan bedrijven als House of HR, Home of People, House of Work en Labour Power Company. Ook zzp-bemiddelaars en MSP’s hebben inmiddels een belangrijk aandeel in de TOP 100 ingenomen. De meeste zzp-bemiddelaars richten zich overigens op de IT. Dat de interactieve versie van de FlexNieuws TOP 100 blijkt wel uit het feit dat die het snelst groeiende type flexbureau is. Meer doelgroepgericht Nog altijd zijn de generalisten onder de (uitzend)bureaus het sterkst vertegenwoordigd in de flexbranche, maar flexbureaus die zich richten op specifieke doelgroepen winnen terrein. Met de techniek als veruit belangrijkste specialisatie. Uiteraard richten ook veel specialisten zich op logistiek, industrie of IT (zie grafiek hieronder). Grote verschillen in omzetontwikkeling Er zijn significante verschillen in omzetontwikkeling tussen de type, doelgroep en omvang van flexbureaus. Uit een analyse van de FlexNieuws TOP 100 door flexstrateeg en hoofdredacteur FlexNieuws Wim Davidse bleek dat de meeste bureaus die zich richten op een of meer specifieke doelgroepen vorig jaar beter presteerden dan gemiddeld in de markt. De techniek mag dan de belangrijkste doelgroep zijn, de omzetgroei hierin is met 5,2% zeker niet het grootst, maar ligt wel ver boven gemiddeld. Het is vooral de financiële sector die de grootste groei kende (+14,7%), gevolgd door logistiek/retail (+11,7%). De algemene conclusie die kan worden getrokken is dat specialisatie naar doelgroep loont. Want ook flexbureaus die zich specifiek richten onderwijs, zorg, IT en agro-sector groeiden meer dan gemiddeld. Ook groei bij kleinere generieke spelers Het sterkst vertegenwoordigd (in aantallen) in het TOP 100 marktoverzicht zijn de flexbureaus met een omzet van < 50 miljoen euro. Onder deze groep vallen de meeste zzp-bemiddelaars, detacheerders, gespecialiseerde én kleinere generieke uitzenders. Zij groeien ook sneller dan de grote, generieke uitzenders zoals Randstad, Manpower of Adecco. Lees ook: Adecco Group nog net kleiner dan Randstad in Q2, Nederland groeit verder Flink groeien gaat natuurlijk makkelijker als je nog relatief klein bent en al wel een basis hebt gelegd. Als je al (heel) groot bent, blijkt sterk groeien doorgaans een heel stuk ingewikkelder. En dat geldt zeker voor grote, generieke uitzendbureaus. De aanhoudende krimp in uitzenduren raakt deze volumespelers het hardst. Het is opvallend dat niet alleen de gespecialiseerde uitzendbureaus vorig jaar een flinke omzetgroei kenden (+7,3%), maar dat de kleinere, generieke uitzenders bijna net zo goed presteerden (+7%). Ook kleinere generieke bureaus kunnen dus nog steeds heel hard groeien. Wel of niet succesvol zijn is dan ook niet alleen een kwestie van specialiseren. Of jouw flexbureau kan (door)groeien hangt ook af van het ondernemerschap en het wel of niet kunnen maken van een professionaliseringsslag. Een conclusie die Wim Davidse in zijn analyse van de FlexNieuws Top 2025 ook al trok. De FlexNieuws TOP 100 toont een zeer divers beeld van de flexbranche. De uitgebreidere, interactieve versie van de FlexNieuws TOP 100 geeft een helder overzicht van alle type bureaus, de doelgroep en omzetklassen. Flexbedrijven die nog niet in de lijst staan kunnen zich eenvoudig aanmelden. De markt is tenslotte veel groter dan alleen die TOP 100. Zo ontstaat een fraai marktoverzicht. En bovenal: openbaar en goed vindbaar – voor opdrachtgevers, kandidaten én nieuwe eigen medewerkers. Dáár wil je dus bij staan! FlexNieuws TOP100, Flextop100 Print Over de auteur Over Redactie FlexNieuws Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten. Bekijk alle berichten van Redactie FlexNieuws