Hinke Wever 2 september 2025 0 reacties Print CEO Margriet Spijker neemt afscheid van Timing, Paul Haarhuis volgt haar opCEO Margriet Spijker neemt na 37 jaar afscheid van Timing om met pensioen te gaan. Samen met opvolger Paul Haarhuis blikt ze terug op de groei, vernieuwingen en uitdagingen. “Meer dan ooit draait het om innovatie en samenwerking.”Margriet Spijker stond aan de wieg van Timing en bedacht de naam. Maar liefst 37 jaar was zij actief voor de uitzendorganisatie voor ‘doeners’, die met overtuiging en aandacht mensen bemiddelt voor functies tot en met mbo+-niveau. Achter de schermen was zij de grote verbinder en vernieuwer: veel van de innovaties bij Timing ontsproten aan haar brein. Nu ze met pensioen gaat, volgt CCO Paul Haarhuis haar op als CEO. In dit interview blikken zij terug op hun jarenlange samenwerking en de groei van Timing naar de top 3 van uitzendorganisaties in Nederland. Ook kijken zij vooruit naar de uitdagingen rond de nieuwe uitzend-cao. “Meer dan ooit draait het om innovatie in samenwerking met klanten en flexkrachten.” Hoe Timing begon Timing ontstond vanuit Asito, een dochteronderneming van ADG dienstengroep. Margriet werkte sinds 1988 bij een kleine uitzendorganisatie, die werd overgenomen door Asito. Asito nam in die tijd nog twee andere uitzendorganisaties over. Margriet kreeg de opdracht om deze drie samen te voegen tot één organisatie en bedacht daarvoor in 1994 de pakkende naam Timing. Timing groeide in de beginjaren vooral organisch, onder leiding van toenmalig CEO Annemarie Laan. “Ik werkte in die periode als operationeel manager”, vertelt Margriet. “Na tien jaar kwam de eerste acquisitie: in 2005 namen we ViaWerk over van Vedior. Daarna volgden meer overnames, zoals Persoonality in 2012 en In Person in januari 2019.” In 2022 werd zeventig procent van de aandelen van Timing overgenomen door het Franse familiebedrijf PROMAN. Dat bedrijf is actief in achttien Europese landen en ook de Nederlandse uitzendorganisaties Luba en E&A maken deel uit van deze groep. ADG dienstengroep bleef aandeelhouder met een belang van dertig procent. Specialist in uitvoerend werk “Vanaf het begin hebben we ervoor gekozen onze eigen cultuur te koesteren en zelf de koers te bepalen. Zo besloten we ons bewust te specialiseren in uitvoerend werk en startten we onze Inhouse dienstverlening. Ook investeerden we in de ontwikkeling van mensen, onder meer via DOOR Training & Consulting, waar Paul Haarhuis verantwoordelijk was voor commerciële trainingen.” Margriet: “Dat doe jij goed, complimenteerden Annemarie Laan en ik hem destijds. We vroegen of hij de sales en commercie voor ons wilde doen.” Paul vult aan: “Ik realiseerde me dat de cultuur van Timing mij paste als een jas. Ik begon als salesmanager en groeide in 2001 door naar de rol van commercieel manager.” Generatiemanagement “Dat Paul de commercie op zich nam gaf mij vrijheid,” gaat Margriet verder. “Als operationeel manager kon ik doen wat mij energie geeft; het dienend omgaan met mensen, collega’s, klanten en flexkrachten. Steeds stelde ik mezelf de vraag: hoe kunnen wij toegevoegde waarde leveren? Ik zag bijvoorbeeld dat klanten steeds vaker drie, vier of vijf generaties op de werkvloer hadden. Dat liep niet altijd soepel. Oudere en jongere medewerkers begrepen elkaar soms niet. Ik bedacht een tool voor generatiemanagement, zodat er op de werkvloer van klanten meer flow en samenwerking ontstond in leeftijdsgroepen. Ik maakte voor klanten ook een tool voor lean management om kostenbesparingen te realiseren.” Wij ontwikkelen onze diensten tegen de trend in. Met onze innovaties verkennen we pragmatische oplossingen voor veranderingen in het werkveld. Margriet gaat verder: “Met onze innovatie waren we vaak onze tijd vooruit. We bedachten bijvoorbeeld Ask & Task. Dit betrof kleine klusjes waarmee iemand 2 of 3 euro kon verdienen. Bijvoorbeeld door mee te denken over de vraag welk product handig is om in de markt te zetten. Of welke kleur of vorm een nieuw product zou moeten hebben. Met dit idee trokken we zelfs de aandacht van EditieNL. Er waren veel mensen die het interessant vonden en zich aanmeldden, maar de vraag van werkgevers die klusjes aanboden bleef achter.” Tien jaar geleden werd DO opgericht, een zelflerend platform voor vraag en aanbod om een goede match beter te kunnen voorspellen. “Het algoritme zoekt patronen in soft en hard skills van werkenden en patronen in elementen die werkgevers zien als succesfactoren bij de medewerkers waar zij tevreden over zijn. AI heeft daar een enorme versnelling in gebracht”, zegt Margriet. Focus op skills ipv cv Werkgevers vragen nog vaak naar een cv, maar dat zegt volgens Margriet weinig, zeker in uitvoerend werk. “Hobby’s, games, sport en bepaalde interesses van medewerkers zeggen vaak meer over hun speciale vaardigheden en belangstelling. Je bent immers meer dan een cv. Intern werken wij er ook mee. Zo kunnen wij voor onszelf en voor onze klanten zien welke mensen geschikte capaciteiten en interesse zouden kunnen hebben voor bepaalde jobs. Met Skillzilla zijn wij in staat om onze klanten in de toekomst meer te laten kijken naar wat mensen voor skills hebben opgedaan in hun persoonlijk en werkend leven. Werkzoekenden kunnen zo met hun skills solliciteren op vacatures, waar ze eerder niet aan gedacht hadden of waar ze op afgewezen zouden worden. Dit leidt tot een beter benut potentieel van mensen op de arbeidsmarkt.” Moedermaatschappij ADG dienstengroep ondersteunde alle vernieuwingen en gaf Timing de financiële ruimte om te innoveren. Margriet: “Ze bekeken ook hoe zij onze ideeën konden benutten bij hun andere merken. Dertig procent van wat wij bedachten aan verbeteringen was instrumenteel, de andere zeventig procent werd in de loop van de jaren geautomatiseerd. Lees ook: Timing en In Person, een perfecte match Opvallen met innovaties Vernieuwing bleek ook een troef om op te vallen in de markt. “Toen ik bij Timing begon als salesmanager waren wij een organisatie met een omzet van 35 miljoen euro,” vertelt Paul. “Net te klein voor grote klanten. Dankzij onze innovaties kwamen we ook op het netvlies van grote klanten, die nieuwsgierig werden en ons uitnodigden voor een gesprek.” Paul werd in 2012 aangesteld als CCO bij Timing. “Ik zag de ambitie en kwaliteiten van Paul,” vertelt Margriet. “Ik wist dat wij elkaar heel goed konden aanvullen. Toen Annemarie Laan in 2011 vertrok als CEO stelde ik aan Monique van Riemsdijk, eigenaar van ADG, voor dat Paul en ik samen de directie zouden voeren in een duobaan. Ik als statutair directeur en CEO, terwijl Paul de organisatie naar buiten kon vertegenwoordigen als directeur (CCO). Dat idee werd in 2012 gehonoreerd.” Complementair leiderschap Vanaf dat moment verdubbelden de groeicijfers elk jaar, zes jaar lang. “Wij werken uitstekend samen, omdat we complementair zijn in vaardigheden,” verklaart Margriet. Paul vult aan: “Zij is pragmatisch, wars van politieke spelletjes, attent voor iedereen in de organisatie en sterk gericht op het zo goed mogelijk stroomlijnen van processen. Zij bleef innovaties bedenken voor ons en onze klanten. Ik was razend trots op wat we samen bereikten en was honderd procent gemotiveerd om dit uit te dragen in de markt en aan klanten te laten zien.” “Paul vat trends snel samen,” gaat Margriet verder. “Hij kan goed praten en pitchen, is betrouwbaar én een netwerker pur sang. Als team hadden we aan een half woord genoeg. Dat geldt gelukkig ook voor ons hele, intussen verder aangevulde, MT. Wij kunnen op elkaar bouwen. Ik zou niet anders willen en kunnen werken.” Overname- en verkoopprocessen Het managementteam werd in 2017 aangevuld met CFO Jurrie Jan Bruins, die in 2023 de organisatie door de complete vernieuwing van de front-, mid- en backoffice software heen wist te loodsen. “Een grote prestatie”, vindt Paul. “Vanuit zijn voorgaande rol bij Wehkamp heeft Jurrie Jan veel ervaring opgedaan met overname- en verkoopprocessen. Deze expertise heeft ons bijzonder geholpen. Hij is financieel sterk en kan operationele processen goed doorgronden. Een mooie combinatie voor zijn rol, waarin hij blijft meedenken over kansen die het rendement verbeteren.” De inbreng en expertise van Jurrie Jan Bruins was volgens Paul dan ook onontbeerlijk bij de overname van uitzendorganisatie In Person. “In Person kwamen we vaak tegen als concullega in onze markt en doelgroep. Qua cultuur en doelgroep bleek het een goede match. Momenteel functioneert de naam In Person als franchisemerk van Timing. Jurrie Jan Bruins heeft met zijn expertise ook een belangrijke rol gespeeld in het verkoopproces van Timing aan PROMAN.” Lees ook: PROMAN neemt Timing en alle personeelsdiensten over van ADG Paul en Margriet zeggen honderd procent vertrouwen te hebben in het MT van PROMAN en directeur grootaandeelhouder Roland Gomez. “PROMAN heeft een omzet van 4 miljard euro en is een internationale speler die de principes hanteert van een familiebedrijf, zoals ADG dienstengroep ook doet. Wij leren nieuwe manieren om onze productiviteit te meten en zien samenwerkingskansen met zusterorganisatie E&A. Dat geeft operationele vernieuwing. PROMAN zorgt ook op andere manieren voor verbinding en organiseert bijvoorbeeld eens in de vijf jaar een feest voor alle personeelsleden in alle landen. De laatste keer was dat een cruise. Een heel geslaagde en bijzondere happening.” Versnelde digitalisering en AI Binnen het MT kreeg Jeroen Kok in 2024 de rol van CIO (Chief Innovation Officer). Hij was eerder werkzaam als operationeel directeur bij Timing en heeft veel affiniteit met innovatie, AI, efficiency en digitalisering. “Dat Jeroen aan de board van Timing is toegevoegd als CIO is wat ons betreft perfect: Timing zet de komende jaren hoog in op versnelde digitalisering van operationele processen”, verklaart Paul. “Ik vind de mogelijkheden van AI natuurlijk razend interessant, mijn handen jeuken om ermee aan de slag te gaan”, zegt Margriet met wat weemoed. “Toch is het voor mij tijd om afscheid te nemen.” Oprechte aandacht en creativiteit is een sterk verbindende factor Oprechte aandacht als verbindende factor, daar komen Margriet en Paul meermaals op terug. “Het is bijzonder om zoveel jaren klanten aan ons te kunnen binden en samen te werken zoals wij doen,” vindt Paul. “Ik verklaar die lange relaties vanuit onze cultuur en werksfeer: what you see is what you get. Wij hebben oog voor onze medewerkers, onze klanten en onze flexkrachten. Die houding koesteren we en klanten waarderen het. Margriet heeft daar met haar sociale antenne veel aan bijgedragen.” De toekomst zorgt voor genoeg uitdagingen, onder andere met de invoering van de nieuwe Cao voor Uitzendkrachten. “Uitzenden was al duurder geworden door de Wet Arbeidsmarkt in balans, die leidde tot een tariefverhoging van zeven of acht procent,” zegt Paul. “Nu kan de nieuwe uitzend-cao per 1 januari 2026 leiden tot een tariefverhoging van misschien wel tien procent. We verwachten dat het aantal uren tijdelijk zal teruglopen, omdat klanten in het begin kunnen schrikken van de stijgende kosten.” Hogere tarieven uitzendwerk verwacht Volgens hem is het onafwendbaar dat de tarieven van uitzendwerk hoger worden, omdat de nieuwe cao per 1 januari 2026 uitgaat van een volledige gelijkwaardige beloning voor uitzendkrachten. “Het is een uitstekende beweging, maar ik kan me absoluut voorstellen dat klanten moeten wennen aan de tariefstijging. Des te belangrijker om de dienstverlening en werkprocessen soepel en zorgvuldig in te richten voor maximale efficiency.” Timing heeft daar tools en AI-toepassingen voor. “Wij bieden drie chatbots: Aida voor het sollicitatieproces, Ellen voor de flexkrachten op locatie en Cody, die functioneert als interne kennispartner,” vervolgt Paul. “Al merken we dat klanten nog huiverig zijn om ze te implementeren. Daarom zullen we laten zien hoe het werkt.” Kostenbesparende tools Verder zet Timing al jaren in op het benutten van skills. “Toch merken we dat de opdrachtgever nog steeds kijkt naar het cv. Komend jaar zullen wij de adoptie van kostenbesparende tools goed moeten laten landen en ons opnieuw onderscheidend positioneren met onze innovaties. Ook intern voeren wij veranderingen door: we hebben leiderschapsprogramma’s en landelijke overlegsessie met intercedenten, zodat iedereen in de organisatie beseft hoe we onze dienstverlening kunnen optimaliseren, terwijl we tegelijk onze cultuur koesteren.” Deze week neemt Timing feestelijk afscheid van Margriet Spijker, terwijl Paul Haarhuis start in zijn nieuwe rol. Dat gebeurt vast met veel humor, een lach en een traan en originele attenties. Het hoort er allemaal bij. Bij Timing. Per 1 september 2025 bestaat de board van Timing uit CEO Paul Haarhuis, CFO Jurrie Jan Bruins en CIO Jeroen Kok. Het bedrijf heeft 900 medewerkers en ruim 25.000 flex- en payrollkrachten. Het hoofdkantoor is gevestigd in Apeldoorn. Onder de vlag van Timing vallen de merken Persoonality, In Person, Pears en Winsearch. Timing is onderdeel van het Franse familiebedrijf PROMAN en behoort tot de top 3 grootste uitzendorganisaties in Nederland. Proman, Timing Print Over de auteur Over Hinke Wever Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws. Bekijk alle berichten van Hinke Wever
02-11-2023Uitzendbureau Timing bindt en boeit intercedenten met skillsbased profielen en carrièrepaden