Arthur Lubbers 14 november 2024 0 reacties Print Dennis Luyten (CEO Brisker Group): ‘Vergeet niet dat de uitzendbranche werkzekerheid biedt’Uitzenders verdienen meer waardering van de politiek. “Er zijn van tal van mooie initiatieven, maar die lijken niet te worden gezien. Alleen de misstanden springen in het oog”, zegt Dennis Luyten (CEO Brisker Group). “Terwijl het juist de uitzendsector is die mensen werkzekerheid biedt.”“De uitwassen in de uitzendsector moeten eruit.” De Wtta kan in theorie helpen bij het weren van malafide uitzenders, maar de hele keten moet zich daarvoor inzetten, stelt Dennis Luyten (CEO Brisker Group, met de labels Pay for People en Tentoo). “Inleners moeten beseffen dat ook zij een verantwoordelijkheid hebben om te zorgen dat er compliant wordt gewerkt.” Werkzekerheid boven baanzekerheid “De uitzendbranche levert een belangrijke bijdrage aan de economie. Het is de flexbranche die meebeweegt en werkzekerheid garandeert.” Want het gaat volgens Dennis Luyten niet om baanzekerheid, maar om werkzekerheid. Dat geldt voor de huidige generatie en dan vooral hoger opgeleiden. “Die willen autonomie, geen binding met één organisatie, maar de vrijheid om verschillende opdrachten te kiezen. Zelf bepalen waar, wanneer en voor wie ze werken.” En dat geldt volgens Luyten ook voor de groep mensen die het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt. “Er is nu eenmaal een werkzame groep die een kleine kans heeft op een vaste baan. Zij zijn vaak niet in staat om voldoende vertrouwen op te bouwen bij een organisatie om daar te kunnen blijven werken.” Juist het uitzendbureau zorgt ervoor dat die mensen niet in een uitkeringssituatie belanden en investeert in de duurzame inzetbaarheid, opleiding en ontwikkeling van deze mensen. Luyten geeft een voorbeeld: een jongen kreeg maar geen vaste baan. Een gedreven flexondernemer neemt hem onder zijn hoede. Door begeleiding vanuit het uitzendbureau heeft hij een heel traject doorlopen; van orderpicker tot aan het behalen van zijn groot rijbewijs, waardoor hij nu in de transport kan werken. Negatief imago flex onterecht “Maar daar hoor je Den Haag niet over.” Want het imago van flex is slecht, weet ook Dennis Luyten. “Als politici het woord uitzenden horen, denken ze aan uitbuiting en koppelbazen.” Dat men negatief is over flex komt door de uitwassen, de voorbeelden van foute uitzendbureaus. Die halen de media, de vele mooie initiatieven van goede intermediairs niet, zo ervaart Luyten in de praktijk: een uitzendbureau komt op het idee om statushouders bij een vleesverwerker te plaatsen. Dit krijgt aandacht van de lokale media, maar de uitzendondernemer die dit heeft gerealiseerd wordt niet genoemd. “Als men zou zeggen dat er een uitzendbureau bij betrokken is, zou dat meteen tot rode vlaggen leiden.” Terwijl het volgens Luyten juist de uitzendbranche is die bijdraagt aan ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid van mensen. “Uitzenders bouwen een relatie op met hun uitzendkrachten, begeleiden hen van de ene naar de andere plek, zorgen dat ze elke keer een stapje vooruit komen.” “Als de hele keten elkaar uitknijpt, krijgt de uitzender uiteindelijk de schuld.” Wtta: mooi in theorie, in praktijk niet haalbaar Dat het imago van uitzenden slecht is komt natuurlijk ook doordat er daadwerkelijk misstanden in de uitzendsector plaatsvinden in Nederland. “Die uitwassen moeten eruit. Die mogen niet meer op de voorpagina’s komen”, stelt Luyten. Het toelatingsstelsel moet deze malafide uitzenders gaan weren. Luyten juicht de komst van de Wtta dan ook van harte toe. “In theorie is het een goed plan. Het is heel gemakkelijk om een uitzendbureau te beginnen en als je klein blijft is de kans klein dat je tegen de lamp loopt. Dus dan zou het toelatingsstelsel goed zijn. Maar de praktische uitwerking is niet haalbaar.” Ga maar na, er zijn circa 20.000 uitzendbureaus in Nederland actief, waarvan nog geen 5.000 NEN-gecertificeerd zijn. “Dat is voor een inspectie-instelling qua capaciteit niet te doen.” Lees ook: Minister moet invoering wet toelastingsstelsel wederom uitstellen. Justis kan uitvoering niet aan. Inlener ook verantwoordelijk De Wtta kan in theorie dus helpen bij het weren van malafide uitzenders, maar ook inleners zouden hun verantwoordelijkheid moeten nemen, stelt Luyten. “De flexbranche handelt naar vraag en aanbod. Zolang de vraag er is, blijft het aanbod bestaan.” Wordt bijvoorbeeld een uitgekleed tarief gevraagd of een goedkope oplossing voor huisvesting, dan zullen er partijen in de flexbranche zijn die ‘creatieve’ oplossingen zullen zoeken. “Vaak weet die inleners donders goed dat het antwoord op hun vraag nooit binnen de desbetreffende CAO past en dus niet compliant kan zijn. En als het dan fout gaat, is dit het meest zichtbaar bij de uitzender. Dus als de hele keten elkaar uitknijpt, krijgt de uitzender uiteindelijk de schuld.” Natuurlijk moet je als intermediair niet meegaan in zulke aanvragen. De goede intermediair zegt ‘nee’, maar voor hem tien anderen, weet Luyten. “Er is altijd wel een bureau bereid dat wel te doen. Daarom is certificering zo belangrijk. Dan creëer je een gelijk speelveld. Maar je moet bij de controles ook de inleners betrekken. Inleners moeten beseffen dat ook zij een verantwoordelijkheid hebben om te zorgen dat er compliant wordt gewerkt.” Dennis Luyten deelt zijn visie op actuele ontwikkelingen in de flexbranche tijdens het webinar in de recente Webinar Week van Werf& en ZiPconomy. Kijk het gesprek tussen FlexNieuws-hoodfredacteur Wim Davidse en Dennis Luyten hieronder terug. Brisker Group, WTTA Print Over de auteur Over Arthur Lubbers Arthur Lubbers is redacteur bij Flexnieuws. Bekijk alle berichten van Arthur Lubbers