Redactie FlexNieuws 6 september 2024 0 reacties Print Politie populairste werkgevers onder mbo’ers: wie volgen?De politie is de populairste werkgever onder mbo-studenten en -starters. Defensie staat op plek twee. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group.De politie is de populairste werkgever onder mbo-studenten en -starters. Dat blijkt uit het Nationaal Campus Recruitment Onderzoek van de Intelligence Group. Defensie staat op plek twee. Lees ook dit artikel: voorkeur studenten voor ‘relevante’ bijbaan biedt kansen voor bedrijven Deze twee werkgevers doen het, breder bekeken, op alle campussen en onder alle studenten en starters erg goed. Het zijn ook twee werkgevers die bij uitstek gespecialiseerd zijn in het bouwen van werkgeversaantrekkelijkheid onder jongeren. Meest populaire werkgevers onder mbo’ers 1. Politie 2. Defensie 3. IKEA 4. BAM 5. Jumbo 6. De Rijksoverheid 7. Google 8. GGZ 9. Bol.com 10. Leids Universitair Medisch Centrum 11. Apple 12. Coolblue 13. Microsoft 14. Schiphol 15. Bureau Jeugdzorg 16. TUI 17. Dura Vermeer Grotere bedrijven genieten de voorkeur Het zijn vooral de grotere bouwbedrijven, consumenten-, retail- en horeca merken die de voorkeur genieten, terwijl banken, consultancy bedrijven en meer de business-to-business werkgevers ontbreken in de voorkeur van mbo-studenten. Blijvende vraag naar mbo’ers zorgt voor flink hogere lonen Het is opmerkelijk dat, ondanks de honderden miljoenen die geïnvesteerd worden om technische beroepen populairder te maken vanwege onder andere de energietransitie, de technische bedrijven zeer beperkt terugkomen in de voorkeur van de doelgroep. BAM en Dura Vermeer, die de laatste jaren ook werk hebben gemaakt van hun employer branding, zijn daarin een positieve uitzondering. Zij zijn het bewijs dat het echt mogelijk is om de harten van mbo-studenten te veroveren. Gevecht om de mbo-student “In de vorige eeuw was voor recruitmentafdelingen alleen de campus van universiteiten interessant. Vandaag is het gevecht om praktisch opgeleiden op de arbeidsmarkt minstens zo intensief, als voor hoogopgeleide starters. Werkgevers ontdekken steeds meer het belang van de mbo- en roc-campussen in het aantrekken van het juiste talent. Als een werkgever talent niet weet te bereiken op de mbo-campus, wordt de doelgroep na afstuderen steeds meer onbereikbaarder voor werkgevers”, aldus Geert-Jan Waasdorp, CEO van Intelligence Group. Herwaardering van het (v)mbo? Goed verhaal, maar er wordt geblaft naar de verkeerde boom “De mbo- en roc-campus is snel de belangrijkste talentpool van Nederland aan het worden en werkgevers zouden daar veel meer werk van moeten maken.” employer brand, goed werkgeverschap, mbo, Politie, praktisch geschoold, praktisch opgeleiden, werkgevers Print Over de auteur Over Redactie FlexNieuws Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten. Bekijk alle berichten van Redactie FlexNieuws